سیدمحسن هاشمی

جمال شورجه عضو دولتی هیات اصلاح اساسنامه خانه سینما و فرهاد توحیدی رییس هیات مدیره خانه سینما دو تن از اعضای شورای هفت نفره اصلاح اساسنامه خانه سینما (که پیش‌تر قرار بود این شورا چهار نفره باشد و با فشار معاونت سینمایی اعضای این شورا به هفت نفر با غلبه نمایندگان تفکر دولتی افزایش یافت) با دو مصاحبه جداگانه مژده بازگشایی خانه سینما را دادند. اولی خبر از تغییر نام خانه سینمای ایران به خانه سینمای جمهوری اسلامی ایران داد و دیگری خبر از انجام تغییرات خوب در اساسنامه این خانه را.

با نگاهی به آنچه طی چهل ماه از نخستین رویارویی خانه سینما با تمامیت خواهان و خودعمارپنداران (پاسخ مرداد ماه 1388عسگرپور به مصاحبه علیرضا سجاد‌پور که خانه سینما را به سکوت مرگبار تقبیح کرده بود) رخ داد، خود بیانگر این است که بر خلاف تصور برخی که بستن خانه سینما را نتیجه تندروی هیات مدیره و به طور مشخص مدیرعامل می‌دانند، مدیریت سینمایی دولت برآمده از خرداد 1388 با پوشش ریل‌گذاری جدید و وعده برساختن سینمای طراز ارزش‌های انقلاب اسلامی به هجمه‌ای بزرگ برای ساختار شکنی در سینمای برآمده در پس انقلاب، روی آورده بود و تمامی همتش را مصروف کاهیدن منزلت دیگران از دایره خود و برکشیدن خودی‌ها در ساخت و نمایش و برخورداری از تسهیلات دولتی کرده بود.

اندکی بعد‌تر در مهرماه 1388هم آنان که پیش‌تر در سمت مشاورت هنری دولت نهم منتقد همه چیز و همه کس بودند و عمدتا عنوان گروه سینماگران مسلمان را یدک می‌کشیدند، بر مسند کار آمدند و در نخستین گام، با حذف نمایندگان خانه سینما در شورای پروانه فیلمسازی و انگاه با حصر مالی خانه سینما کوشیدند تا این انجمن صنفی مطالبه گر (بالغ شده) را که جز صدا ابزاری دیگر نداشت را بر راه خویش آورند. آنگاه با تمسک به رسانه‌های کیهانیشان آنان را فتنه گر و برانداز خواندند. اما دریغ که این ترفند‌ها نیز افاقه نکرد.

پس ازبرگزاری جشن چهاردهم سینمای ایران با دستآویز قرار دادن بخشی از سخنان یکی از برندگان این جشن (اصغر فرهادی) که بر روی سن، آرزوی تغییر در شرایط کشور برای فیلمسازی برخی همکاران سینمایش را کرده بود، فرصت‌طلبانه با صدور بیانیه‌ای با بکارگیری ایهٔ مبارکه استرجاع، کوشیدند تا مومنان در قدرت را به تمامی بر همهٔ خانه سینما بشورانند و به مقصد پیشین خود به میانبر برسند. نامه شجاعانه عسگرپور در پاسخ به تکرار ادعاهای واهی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص خانه سینما و آنگاه حمایت همه جانبه سینماگران و فیلمسازان از مدیر عامل و هیات مدیره منتخب خود امکان نداد تا آرزوی دیرین این گروه هنرمندان هیات اسلامی به ارزانی برآورده شود.

بازداشت شش مستندساز عضو خانه سینما در پس برگزاری پانزدهمین جشن سینمای ایران به اتهام جاسوسی برای بیگانگان و آن‌گاه بیانیه خانه سینما در حمایت از حقوق شهروندی آنان که پس از دو مکاتبه بدون پاسخ با مقامات قضایی و امنیتی انتشار یافت، بار دیگر انگیزه و دست‌آویزی شد تا وزارت ارشاد به دادگاه قضایی شکایت برد. گرچه در میانه راه با درک نقصان استدلال در تنظیم لایحه شکایت را منتفی کردند. تا اینکه بالاخره دردوازدهم دی ماه سال 1390 و از سریر قدرت، فرمان تعطیلی خانه سینما را صادر کردند.

مدیران سینمایی دولت دهم آنگاه با تاسیس هیات ساماندهی صنوف کوشیدند تا جای خالی خانه سینما را با ساخت صنف‌های دولت ساز پُر کنند. هیاتی که در دی ماه امسال انحلالش اعلان شد و برخی سینماگرانی که عضوش بودند در خفا و آشکارا از عضویتشان در این هیات برائت جستند.
 

از آن سوی نیز هیات مدیره خانه سینما در این چهارده ماه دوران سختی را از سر گذراند و با رایزنی و گفت‌وگو از هر روزنه‌ای برای بازگشایی خانه سینما استقبال کرد و با تشکیل جلسات متعدد با مقامات و مسئولان کوشید تا خانه سینما بر خلاف رای و نظر مدیران سینمایی زنده نگاه دارد. اینک اما دشمنان دیروز خانه سینما که آنجا را لانه فساد می‌خواندند خبر از گشایش خانه سینما می‌دهند. و این البته دست‌آوردی بزرگ برای هیات مدیره خانه سینماست. اما همچنان باید منتظر ماند تا مسعود جعفری جوزانی نماینده رئیس دولت دهم تغییرات رخ داده در اساسنامه را پس از مهر تایید رئیس شورای عالی سینما اعلان کند، آنگاه عیان خواهد شد که تغییرات خوب اساسنامه چیست؟ و دست آورد گروه سینما گران هیات اسلامی در این عرصه کدام است؟

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 279724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =