دکتر بهرام امیراحمدیان در مطلب تازه خود در وبلاگ نخبگان خبرآنلاین به ارائه راهکارهایی برای ارتقاء موقعیت خزر، پرداخته است.

استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران در مطلب خود نوشته است: «دریای خزر واقع در شمال ایران، پهنه‌ای آبی است که بیش از 360 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد و از گذشته‌های دور شکل گیری استقرارگاه‌های ساحلی پیرامون دریای خزر در قلمرو ایران به نوعی با حیات این دریا گره خورده است. جنگلداری، ماهیگیری، کشاورزی و استفاده از سواحل آن در بخش صنعت توریسم و حمل و نقل دریایی، واردات، صادرات و تجارت با بنادر ساحلی آن از دیرباز ساختار اقتصادی منطقه را شکل داده است. این دریا که بزرگترین دریاچه جهان است، دریا نامیده می شود.»
امیراحمدیان در بخشی از مطلب خود نوشته است: «به یاد داشته باشیم که به استثنای قلمرو روسیه در محدوده استان آستاراخان(در شمال) و جمهوری کالمیکیا در شمال غربی دریا در ترکیب فدراسیون روسیه، بقیه قلمروها در سرزمینهای اسلامی قرار دارد. علاوه بر آن چهار کشور ایران، آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان کشورهای عضو اکو هستند و همه در سازمان همکاری کشورهای اسلامی هم عضو هستند و روسیه عضو ناظر این سازمان است. ایران عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای است و قزاقستان و روسیه اعضای دایم هستند. این ساختارها می‌تواند برای تاسیس سازمان همکاری اقتصادی دریای خزر و همگرایی منطقه ای مورد بهره برداری قرار گیرد.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفا اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 278010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =