۰ نفر
۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۲۲

قارۀ سیاه در آینده‌ای نه چندان دور شاهد رشد بالای اقتصادی خواهد بود.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این اعتقادند که قارۀ سیاه در آینده‌ای نه چندان گوی سبقت را در رشد اقتصادی از بسیاری اقتصادهای موفق می‌رباید. محمد الکتانی، رئیس بانک مراکش در مصاحبه‌ای با روزنامۀ اقتصادی لزاکو دربارۀ چشم‌انداز اقتصادی قارۀ سیاه می‌گوید: آفریقا طی 5 سال اخیر تحولات زیادی را دیده و پیش‌بینی می‌شود در 30 سال آینده، اقتصاد این قاره (با جمعیت 2.5 میلیارد نفری) از رشد قابل توجهی برخوردار باشد. همچنین انتظار می‌رود طبقۀ 300 میلیونی متوسط این قاره از هم اکنون تا سال 2030 به مدد شرکتهای کوچک و متوسط به عنوان ابزارهای توسعه در کشورها و همچنین طرح‌های توسعۀ زیربنایی دو برابر شود. سرمایه‌گذاری در ساخت راه، تجهیزات مخابراتی، فرودگاه، برق و آبیاری در 5 سال آینده به راحتی از مرز 100 میلیارد دلار خواهد گذشت.
الکتانی همچنین از راه‌اندازی فوروم بین‌المللی توسعۀ آفریقا خبر داد که در آن بیش از هزاران فعال و اپراتور اقتصادی از 12 کشور آفریقایی با مشارکت شرکای خارجی خبر فعالیت خواهند داشت.
با این حال ناهمخوانی در میان اقتصادهای آفریقایی را باید چالش مهمی در رشد و توسعۀ اقتصادی قارۀ سیاه دانست. اقتصادهای شمال آفریقا اعم از لیبی و مغرب که از وضعیت مساعدتری برخوردار هستند، قابل قیاس با سایر همسایگان اعم از تونس و مصر و یا کشورهای آفریقای سیاه نیستند. صندوق ذخایر ارزی مصر در وضعیت بدی به سر می‌برد و اقتصاد تونس به رغم گذشت دو سال از سقوط بن‌علی هنوز نتوانسته به سطحی از رشد مطلوب برسد. به گزارش خبرآنلاین رشد اقتصادی مغرب در سال جاری به 5.5% رسید. اما در تونس که درآمد توریسم در این کشور 7% از تولید ناخالص داخلی و 400 هزار شغل را تشکیل می‌دهد هنوز به رشد پیش از سال 2010(قبل از انقلاب) نرسیده است.
3952

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 276460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =