پروفسور علوم کامپیوتردردانشگاه یل معتقد است عصر وب رو به پایان بوده و دنیای جدید با فناوری استریمینگ (streaming) جایگزین آن خواهد شد.

دیوید گلرنتر بر اساس پیش بینی اریک فریمن در سال 1درباره lifestream معتقد است پارادایم جدیدی بنام Worldstream  عصر جدیدی را بوجود می آورد. وی این عصر جدید را streampunk نامیده و بر جایگزینی عنصر stream به جای وب تاکید می کند.
(stream یعنی جریان داشتن و در اینجا پیوستگی و دائمی بودن جریان اطلاعات "فراوب" مد نظر دیوید است و این استریمینگ با آنچه در صنعت مدیا و برادکستینگ استفاده می شود، متفاوت است.)
به گفته وی عبارت وب به تاریخ می پیوندد و سیستم عامل و مرورگر و جستجو معانی دیگری خواهند داد. کار اصلی یک کامپیوتر مانند رادیوی اتومبیل، تیونینگ خواهد بود. همانطور که مثلا کانال رادیو را عوض می کنیم، چنین تصوری را نیز می توانیم در مورد کل فضای سایبر داشته باشیم. زندگی ما به این ابزارها متصل تر می شود و با عوض کردن کانال، استریمینگ معنای جدید می یابد.
آنچه lifestream نام گرفت همان جستجوی محتوایی، جریان پیام رسانی لحظه ای ادامه دار بود که به شکل پست وبلاگ، آر اس اس ، توئیتر و اتاقهای چت و فیس بوک ظاهر شد و نماینده جریانی شد که از به اصطلاح دسکتاپ به سوی هر نوع جریان نمایندگی زمان در قالب استریمینگ نمود پیدا کرد.
شبیه حرکت از دسکتاپ به سوی دفترچه خاطرات جادویی شد: مانند عکس خاطرات روزانه با آن ورق زده شد و بعد شما توانستید آنرا لمس کنید. صفحه متوقف شد. خاطرات روزانه مرجع کامل قابل جستجوی مجدد شد که شما را به سوی زندگی هدایت می کشاند. همه آنچه گفته شد مانند ورقه ای تمام شده و حالا ورقه دیگری باز شده است و چنین تصویری سازی در ذهن همان lifestream  است.
امروز ساختار دفترچه خاطراتی که گفته شد پارادایمی در شکل سایبری در دنیای مجازی پیدا کرده است. همه انچه که روی اینترنت است مبتنی بر قاعده زمان خواهد شد و مانند این دفترچه خاطرات منتها در فضای سایبر با استریمینگ و پویایی ورق زده خواهد شد و بدین ترتیب "وب" جزو تاریخ خواهد شد.
زمان در دنیای سایبر ورق زده می شود. می توانید آنرا به جلو و عقب ببرید.بر زمان سوار شدن نیز در قالب استریمینگ معنا می یابد. تصویر سازی از همه آنچه در دنیای سایبر می گذرد ما را به سوی worldstream هدایت می کند.
اکنون مدل های سرچ و جستجو بر اساس سیستم عامل و مرورگر تعیین می شود اما بعدا استریمینگ این مدل را نیز بر هم می زند. در همین جاست که گفته می شود اطلاعات تیون می شوند (تیون کردن رادیو یعنی موج یابی و گرفتن موج خاص با یک حرکت کوچک مثل چرخاندن پیچ رادیو و یا سرچ خودکار با زدن یک دگمه).
بنابراین کل اطلاعات وقتی تیون می شوند یعنی stream-browser جدید ظهور می کند و بعد معنای کامپیوترها هم عوض می شود.
اطلاعات جهان در جهانی می شوند و از یک جهان اطلاعات به جهان دیگری از اطلاعات می روید درست مانند ورق زدن خاطرات تصویری برای مرور زندگی!
 
(واژه "فراوب" معادل استریمینگی که دیوید در نظر دارد اولین بار توسط خبرآنلاین معادل سازی شده است)
 
 
 
 
56501
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    4 1
    شايد واژه "زنجير وب" يا مشابه آن مناسبتر از "فراوب " باشد! چرا كه نه معناي اين واژه انگليسي است نه نشاندهنده هدف اين تكنولوژي!
  • بدون نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    3 0
    اين تصوير حاصل هنرنمايي كيه؟ به مفهومش كاري ندارم ولي گرافيكش خيلي خوبه!!!
    • امیر هوشنگ سربلندیان SE ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
      0 0
      واقعا خیلی گرافیک خفنی داره