با بالا گرفتن میزان آلودگی هوا در پکن و افزایش نگرانی ها، دولت چین اقدامات فوری برای کاهش موقت آلودگی در دستور کار دارد.

به گزارش نیویورک تایمز ،حزب کمونیست دستور داده تا بیش از یکصد کارخانه به شکل موقت تعطیل شده و یک سوم خودروهای دولتی به خیابانها نیایند. میزان آلودگی هوا در آخرین روزهای ماه گذشته میلادی از شاخص 300 هم بالاتر بود و به این ترتیب افرادی که نباید سرکارهایشان حاضر می شدند ، در خانه ماندند. در ماه های اخیر میزان آلودگی به اندازه ای بالا رفت که حتی رسانه های دولتی چین هم دست به انتشار گزارشهایی مبنی بر مشکلات تنفسی و بهداشتی مردم زدند.
وانگ آنشون شهردارجدید پکن که با وعده حل این مشکل روی کار آمده تاکید کرد دولت و مجلس طرح مشترکی برای کاهش آلودگی دارند. او با نگران کننده خواندن میزان آلودگی گفت تعداد خودروها در پکن از این پس باید طبق برنامه ای مدون افزایش یابد. به گزارش رسانه ها در این ماه 5.18 میلیون خودرو در پکن در حال تردد بودند در حالیکه در سال 2008 این آمار 3.13 میلیون خودرو بود.به گفته وانگ اقدامات اخیر او باعث کاهش دو درصدی آلودگی هوا شده و برنامه ای برای از رده خارج کردن 180 هزار خودرو قدیمی در دست اجراست و البته برنامه درخت کاری در حاشیه پکن در زمینی به مساحت 400 کیلومتر مربع در دست اجراست که می تواند در پنج سال آینده روی هوای این شهر تاثیر مثبتی داشته باشد.
چین در سه دهه اخیرتلاش کرده تا به هر قیمتی دست به توسعه صنعتی بزند و حالا نتایج برنامه های لجام گسیخته ساخت کارخانه ها و مدرنیزه شدن شهرها مشخص شده و به گفته کارشناسان حتی اگر برنامه های سخت گیرانه برای کاهش آلودگی هوا از امسال شروع شود، بیش از هشت سال طول می کشد تا هوای شمال چین به شرایط قبل برگشته و میزان آلودگی کاهش یابد. مصرف بالای زغال سنگ در کارخانه های چین از جمله دلایل اصلی آلودگی هوا در شمال این کشور است.طبق آمار منتشر شده چین به تنهایی 47 درصد مصرف زغال سنگ دنیا را بخود اختصاص داده در سال 2012 مصرف آن رشدی 9 درصدی داشت .البته چین هر ساله بخاطر نیاز کارخانه ها به سوخت و همچنین افزایش تولید برق خواهان خرید زغال سنگ بیشتری است و همین موضوع سبب شده تا شاخص آلودگی هوا در برخی روزها به  بالای 500 برسد که عملا در جدول مربوط به نمایش آلودگی هوا عنوانی برای آن در نظر گرفته نشده است !
وانگ دراقدامی دیگر از ساکنان پکن خواسته تا تا درجشن های سال نو چینی تا حد امکان کمتر از فشفشه ها و سایر وسایل آتش بازی استفاده کنند. سال نو چینی از ده فوریه آغاز خواهد شد وهر ساله میلیون ها نفر برای خوش شانسی در سال جدید اقدام به آتش بازی می کنند و آسمان این شهر برای ساعتها پردود می شود. البته با توجه به آلودگی شدید هوای پکن بعید است این دود امسال واقعا در آسمان قابل تشخیص باشد اما به هر حال سه فروشگاه زنجیره ای بزرگ پکن اقدام به کاهش تعداد کارتنهای مواد محترقه برای مراسم امسال کرده اند و تنها 750 هزار کارتن برای اهالی شهر در نظر گرفته اند درحالیکه سال قبل پکنی ها 810 هزار کارتن فشفشه و وسایل آتش بازی استفاده کرده بودند.
45281
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 275081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =