گرچه از حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به عنوان کسی که تعبیر "امام" را برای حضرت آیت الله خمینی نهادینه کرد نام برده می شود اما این موضوع سابقه دیرینه تری دارد.

حجت الاسلام حسن روحانی در مراسم چهلمین روز شهادت مرحوم حاج آقامصطفی خمینی ، سخنرانی فصیح و غرایی را در مسجد ارک تهران ایراد کرد و تعبیر "امام" را برای بنیانگذار فقید انقلاب اسلامی به کار برد. بعد از این سخنرانی تعبیر"امام خمینی" فراگیر شد اما واژه امام اولین بار در سال 1342 برای آیت الله خمینی استفاده شده است.

سیدحمید روحانی در سایت"بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی " می نویسد:

"نخستین شخصیتی که عنوان «امام» را برای رهبر و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، به کار برد، استاد فرزانه محمدرضا حکیمی بود، که در کتاب «سرود جهش‌ها» که در سال 1342 به رشته نگارش کشید، چنین آورد:
... در این روز و روزگار، دیگر این نشان تشیع را بر کسی ندیدیم و این سخن عزیز شیعی «انتم علی احدی الحسنیین» را از کسی نشنیدیم، مگر از پیشوای شیعی اندیش معاصر و یادگار پیشینه‌های شیعه، امام خمینی... "

حمید روحانی در بخش دیگری از نوشته اش آورده است:"حجت الاسلام آقای دکتر حسن روحانی در مراسم چهلم شهادت آیت الله حاج سید مصطفی خمینی (رحمت الله علیه) در مسجد ارک تهران نیز با عنوان «امام» از خمینی کبیر یاد کرد و بدین‌گونه زمینه رواج این عنوان در السنه عموم مردم بهتر فراهم آمد."

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 273400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزند روح الله IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۸
    60 37
    با سلام به روح پاک امام و شهدای انقلاب اسلامی من خدا را شاهد میگیرم که هر موقع و زمان و در هر مکانی که میروم و آبادانی و پیشرفت را مشاهده میکنم اولین کار صلوات بر روح حضرت امام خمینی0(ره) بر زبانم جاری خواهد گردید. خیر و برکت با ایشان به کشورمان از سوی پروردگار متعال نازل گردید و بر از رحلت ایشان به علت غرور وحسد و مقام پرستی مسئولین /خیر و برکت از دست ما خواهد رفت . خدایا ما را در روز قیامت در کنار امام بزرگوار مان قرار بفرما .