«قطار و راه‌آهن»، «اقلیم شناسی زمین» و «فیل‌ها» عناوین تازه‌ای از مجموعه «چرا و چگونه» توسط انتشارات قدیانی به چاپ رسید.

«قطار و راه‌آهن» نوشته جمعی از نویسندگان با ترجمه کمال بهروزکیا منتشر شده است. در معرفي كتاب آمده است: «اگر دیر به ایستگاه قطار رسیدید، شکایت نکنید که چرا قطار بدون شما حرکت کرده است. ارزش یک دقیقه را کسی می‌داند که از قطار جا مانده است. زندگی مانند قطاری است که در هر ایستگاه تعدادی مسافر را پیاده می‌کند. اینها ضرب‌المثل‌هایی هستند که با قطار ساخته شده‌اند. بنابراین نباید تعجب کرد که چرا واژه قطار تا این حد در زبان مار رایج است. قطار نخستین وسیله نقلیه سریع‌تر از اسب بود که زندگی انسان را به شدت تغییر داد.این کتاب داستان قطار از آغاز تا امروز و آینده را شرح می‌دهد. پنج نویسنده از موزه راه آهن آلمان در نورنبرگ آن را نوشته‌اند. راستی این اختراع دوران‌ساز از چه کسی بوده است؟ گرچه پاسخ به این پرسش آسان نیست، ولی ما می‌دانیم که نخستین مسیر قطار جهان در کجا کشیده شده است. وقتی در اروپا خط آهن کشیده شد زیل‌ها جهان را فتح کردند و ...

این کتاب پنجاه و سومین شماره از مجموعه «چرا و چگونه» است که با زبانی ساده و تصاويري جذاب، اطلاعاتی کاربردی را به نوجوانان آموزش می‌دهد. نویسندگان این کتاب از کارشناسان موزه دی. بی نورنبرگ هستند و اینکلینک، فرانک کلیمت و یواخیم کناپ تصویرگران کتاب هستند.

چگونگی آغاز پیدایش قطار، این که قطار توسط چه فردی اختراع شد یا نخستین لوکوموتیو بخار جهان در کجا شروع به کار کرد؛ قرن بزرگ راه آهن، راه آهن در سراسر جهان، پیشرفت در فناوری قطار، ایمنی در رفت و آمد قطار، قطار امروز و قطار درآینده از جمله محور هستند که دراین کتاب به آنها توجه شده است.

«قطار و راه‌آهن» پيدايش و تكامل،  در شمارگان 1650 نسخه و قیمت 4 هزار تومان منتشر شده است.


بنابراين گزارش، عنوان پنجاه و چهارم از اين مجموعه نيز به «اقلیم شناسی زمین» توجه دارد. این اثر کار مشترکی از پروفسور ورنر بوگیش و کریستیان بوگیش است که در قالب مباحث متعددی به آب، هوا، زمین و جو کره زمین پرداخته است. از جمله محورهایی که در فهرست مطالب این کتاب به چشم می خورد می توان به سرفصل هایی چون آب و هوا چگونه پدید می آیند، مناطق آب و هوایی و انتقال گرما، آب و هوا در تاریخ زمین، انسان و اقلیم و حفاظت از اقلیم اشاره کرد.
«فیل‌ها» عنوان آخرین کتاب از مجموعه دهم کتاب های چرا و چگونه است. کتابی نوشته پروفسور اولریش سدلاگ که محور آن بر شیوه زندگی، اهمیت و انواع فیل‌ها است. از جمله فهرست مطالب این کتاب هم می توان به سرفصل‌هایی چون «خویشاوندان فیل‌ها، فیل‌های کنونی و گستردگی آنها، تماشای فیل‌ها از نزدیک، زندگی فیل‌ها در یک روز و یک سال، زندگی اجتماعی فیل‌ها، فیل‌ها در خدمت انسان و نقش فیل‌ها در مذهب و فرهنگ و فیل‌های فقیر» اشاره کرد.
همان طور که اشاره شد بخش کتاب های کودک و نوجوان انتشارات قدیانی بنفشه علاوه بر انتشار جداگانه این پنج جلد، آنها را در قالب یک مجموعه واحد با قیمت 20 هزار تومان در تیراژ 1100 نسخه هم منتشر کرده است.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 271672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =