کمیته تحول علوم انسانی و اسلامی شدن دانشگاه‌های کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با آیت‌الله مصباح یزدی رئیس موسسه پژوهشی امام خمینی (ره) و آیت الله جوادی آملی دیدار کردند.

زهرا تالانی: در این دیدار غلامعلی حداد عادل، محمد مهدی زاهدی،‌ نبویان ، زهره طبیب‌زاده و برخی دیگر از اعضای این کمیته حضور داشتند،‌ درباره اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تحول علوم انسانی بحث شد.

درباره جزئیات این نشست، محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات به خبرآنلاین می گوید: به نظر آیت‌الله مصباح یزدی اسلامی شدن دانشگاه ها حداقل 20 سال طول می کشد.


اعضای کمیته اسلامی شدن مجلس با آیات عظام مصباح یزدی و آملی جوادی دبداری داشتند. در این جلسه برای اسلامی شدن دانشگاهها چه پیشنهاداتی داده شد؟
در این جلسه مسائل مهمی در مورد دانشگاه و علوم انسانی مطرح شد. آیت الله مصباح یزدی پیشنهاد دادند که کمیته ای 5 تا 7 نفره از حوزه، دانشگاه، شورای انقلاب فرهنگی، مجلس و وزارت خانه های مربوطه برای اسلامی شدن دانشگاه ها تشکیل شود.


از نظر ایشان برای تحول در علوم انسانی چه اقداماتی باید انجام شود؟
تحول در مبانی علوم انسانی، تأمین استاد برای دانشگاه‌ها، وضعیت ورود و خروج دانشجو و سامان دادن به پایان‌نامه‌ها و مجلات پژوهشی چهار محوری است که باید در عرصه تحول در علوم انسانی پیگیری شود.

آیت الله مصباح یزدی در نظر دارد که برای اسلامی شدن دانشگاه ها علوم انسانی متحول شود، البته به نظر ایشان اسلامی شدن دانشگاهها حداقل 20 سال طول می کشد. همچنین آیت الله جوادی آملی درباره نماز و نیایش، امر به معروف و نهی از منکر تاکید کردند که از روش تجربی نمی توان به این نتیجه رسید که دانش دینی می تواند بر تمام شاخه های علمی حاکم باشد. به طور کلی این عظام تاکید داشتند که تاکنون کار مناسبی در زمینه اسلامی شدن دانشگاهها انجام نشده است.


از زمانی که مقام معظم رهبری به اسلامی شدن دانشگاه ها اشاره داشتند 3 سال می گذرد. در این مدت چه فعالیتهایی انجام شده است؟
پس از اینکه مقام معظم رهبری نسبت به اسلامی شدن دانشگاه‌ها و تحول در علوم تاکید کردند شورای انقلاب فرهنگی حرکت جدیدی را شکل داد و البته با گذشت سه سال از آن زمان هنوز دستاورد قابل توجهی را شاهد نیستیم هرچند که کار فرهنگی زمان بر است. ایشان معتقدند که تحرکات صورت گرفته پس از بیان این موضوع توسط مفام معظم رهبری مطلوب اما ناکافی است و بر انجام یک کار زمان بر و ویژه که منتج به تهیه متون اسلامی می شود تاکید کردند.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =