رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری نقش آموزش در ارتقای سطح بهره‌وری کشور، گفت: هرم آموزشی که سال‌های قبل در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شده، نیاز به اصلاح و بازنگری دارد.

علی لاریجانی در دیدار با اعضای فراکسیون دانشگاهیان، تصریح کرد: درباره وضعیت آموزش کشور چند نکته مهم وجود دارد و مهمترین آن اصلاح هرم آموزشی کشور است که بحث آن از سال‌های قبل و در زمان تاسیس دانشگاه آزاد و به دنبال آن دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی وجود داشته است و هم‌اکنون به صورت معکوس قرار دارد.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، افزود: افزایش نرخ بیکاری از آنجا ناشی شده است که در کشور فارغ‌التحصیلان به ویژه در رشته‌های علوم انسانی به شدت افزایش یافته و نرخ آمار در سطح فوق‌لیسانس و دکترا هم قابل توجه است، اما بازار کار برای آنها وجود ندارد که این امر به طور حتم موجب واگرایی سیاسی و فرهنگی در جامعه می‌شود.
لاریجانی ادامه داد: نکته مهم دیگر مربوط به نقشه علمی کشور است که هم‌اکنون تدوین و به تصویب شورای انقلاب فرهنگی رسیده است اما نیاز به تهیه مواد یعنی همان قانون دارد.
وی با یادآوری ضرورت اجرایی شدن هر چه سریع‌تر نقشه علمی از اعضای فراکسیون خواست تا با همکاری کمیسیون آموزش و تحقیقات پیش‌نویس قوانین نقشه علمی را تهیه کند.
نماینده مردم قم در مجلس نهم، با تأکید بر تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: اجرای این امر و حضور چنین شرکت‌هایی در دانشگاه‌ها کمک موثری به توسعه صنعت در کشور می‌کند.
وی تأکید کرد:‌ آنچه که خیلی به تولید کمک می‌کند و متاسفانه در کشور ما مورد غفلت قرار گرفته است موسسات توسعه و تحقیقات است که رابط مهمی میان بخش صنعت و دانشگاه هستند و در اصل نخبگان جذب این موسسات شده و صنعتگران مجبورند برای استفاده از تکنولوژی‌های بومی از این موسسات و دانش آنان استفاده کنند.
لاریجانی افزود: موسسات توسعه و تحقیق می‌توانند بخش تجاری‌سازی علم را تحقق بخشند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان حذف کنکور را عاملی در جهت بهبود طرح مدرک‌گاریی در کشور خواند و گفت: اگر مثل خیلی از کشورهای پیشرفته کنکور از آموزش عالی حذف شود، کسانی وارد دانشگاه خواهند شد که علاقه به تحصیل داشته و صرفاً به دلیل دریافت مدرک و گرفتن عنوان به دانشگاه نمی‌روند.
/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =