کارگردان‌هایی چون وونگ کار وای، پدرو آلمودوار و اسپایک جونز در سال 2013 فیلم‌های جدید خود را روی پرده می‌فرستند.

حسین عیدی‌زاده: سال 2012 سال خوبی برای سینما بود؛ بزرگان سینما مثل برادران تاویانی، میشائل هانکه، مارتین اسکورسیزی و کارگردان‌های مطرح دیگری چون دیوید کراننبرگ، کریستین مونگیو و کن لوچ فیلم‌های جدید خود را روی پرده فرستادند.
 
فروش «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد»، «بازی گرسنگی»، «انتقامجویان» و «اسپایدرمن شگفت‌انگیز» نیز به رونق دوباره سینما کمک کرد و حالا بسیاری منتظرند ببیند سال 2013 چه چیزی برای عرضه دارد.
 
آنچه در ادامه می‌خوانید معرفی برخی از مهم‌ترین فیلم‌های تجاری و مستقلی است که در سال 2013 روی پرده می‌روند.
 
«گتسبی بزرگ» / Great Gatsby
رمان معروف اسکات فیتزجرالد پیش از این هم با بازی رابرت ردفورد روی پرده تصویر شده بود، اما از سال گذشته بسیاری منتظر اقتباس جدید باز لورمان، کارگردان «مولن روژ» از این رمان با بازی لئوناردو دی‌کاپریو هستند.

فیلم ابتدا قرار بود اواخر 2012 روی پرده برود تا در رقابت اسکار شرکت کند؛، اما همه چیز تغییر کرد و قرار شد این فیلم 120 میلیون دلاری در سال 2013 اکران شود.
 

توبی مگوایز و لئوناردو دی‌کاپریو در صحنه‌ای از فیلم «گتسبی بزرگ»
 
فیلم داستان جی گتسبی، قارون خوش‌گذران و دوستی او با نیک کاراوی است. در این بین حضور دیزی بوکانن، محبوبه نیک زندگی دو مرد را تغییر می‌دهد. توبی مگوایر، کری مولیگان، جیسن کلارک و آدلاید کلمنس از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
 
گفته می‌شود فیلم جدا از تصاویر حماسه‌وارش، موسیقی بسیار شنیدنی دارد. فیلم 10 مه 2013 روی پرده می‌رود.
 
«هِر» / Her
هر فیلمی به کارگردانی اسپایک جونز دوستداران سینما را هیجان‌زده می‌کند. کارگردانی که با «جان مالکوویچ بودن» بسیاری را دنباله‌رو خود کرد و بعدا با «درخشش ابدی یک ذهن بی‌خدشه» با بازی جیم کری و کیت وینسلت جای پای خود را در میان طرفداران سینمای جدی محکم کرد امسال با فیلم «هِر» برمی‌گردد.
 
فیلم مثل اغلب کارهای جونز داستان عجیبی دارد؛ در آینده‌ای نزدیک یک نویسنده دستگاهی می‌خرد که قرار است همه نیازهای او را برآورده کند، اما جناب نویسنده عاشق دستگاه خود می‌شود! فیلم را یک عاشقانه متفاوت توصیف کرده‌اند که مرزهای فیلم‌های علمی-خیالی و عاشقانه را درمی‌نوردد.
 
واکین فینیکس که امسال با «مرشد» منتقدان را به تحسین واداشته نقش نویسنده را بازی می‌کند. ایمی آدامز، رونی مارا، سامانتا مورتن و اولیویا وایلد دیگر بازیگران فیلم هستند. فیلم احتمالا پاییز امسال روی پرده می‌رود.
 
«خیلی هیجان زده‌ام» / I’m So Exited
در فیلم جدید بزرگ‌ترین کارگردان زنده اسپانیا، پدرو آلمودوار جمعی از بازیگران معروف اسپانیا حضور کوتاه دارند؛ آنتونیو باندراس، پنه‌لوپه کروز و پاز وگا. فیلم داستان گروهی مسافر هواپیماست که در شرایطی بسیار دشوار در سفر به مکزیکوسیتی درونیات خود را بیان می‌کنند.
 

پدرو آلمودوار (وسط) در پشت صحنه فیلم
 
«خیلی هیجان زده‌ام» کمدی بسیار شیرین به سبک و سیاق «زنان در آستانه فروپاشی عصبی» است، فیلمی که آلمودوار را در جهان مطرح کرد. شاید فیلم به اندازه «با او حرف بزن»، «بازگشت» و «همه چیز درباره مادرم» طرفداران آلمودوار برنده اسکار فیلمنامه‌نویسی را مشتاق نکرده باشد اما به هر حال فیلمی از استاد بازی با لحن اسپانیاست و نمی‌شود از کنارش با بی‌تفاوتی رد شد.
 
فیلم بهار 2013 اکران می‌شود.
 
«دو اسلحه» / 2 Guns
فیلم داستان دو مامور قانون فاسد است که مسئول تحقیق درمورد پرونده یکدیگر هستند. فیلم جدید دنزل واشنگتن یک اکشن تمام‌عیار است که بالتازار کورماکور آن را کارگردانی کرده است. کورماکور با فیلم «Contraband» در میان دوستداران سینمای اکشن محبوب است.
 
نکته جالب درمورد فیلم این است که این اکشن تمام‌عیار لحنی سراسر کمدی دارد! شاید برایتان جالب باشد که بدانید کورماکور پیش از روی آوردن به ساختن فیلم‌های اکشن، کارگردانی مستقل بود و فیلم «عمیق» گواهی بر این مدعاست.
 
فیلمنامه «دو اسلحه» را بلیک مسترز، نویسنده سریال «برادری» نوشته است. بیل پاکستن، جیمز مارسدن و ادوارد جیمز اولموس از دیگر بازیگران فیلم هستند. بودجه فیلم 90 میلیون دلار تخمین زده شده است.
 
«دو اسلحه» 16 اوت روی پرده می‌رود.
 
«کری» / Carrie
«کری» بازسازی فیلمی به همین نام به کارگردانی برایان دی‌پالما است. فیلمی که بیش از 30 سال پیش روی پرده سینماها رفت و به سرعت به یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های ژانر وحشت بدل شد. همین باعث شده بسیاری کنجکاو شوند بدانند کیمبرلی پیرس، کارگردان «پسرها گریه نمی‌کنند» در این بازسازی قرار است چه کاری انجام دهد که در فیلم قبلی وجود نداشته!
 
فیلم ماجرای یک دختر دبیرستانی است که هیچکس به او توجه نمی‌کند، بی‌مهری دوستان و سختگیری مادر موجب می‌شود این دختر دست به جنایتی هولناک بزند. کلوئه گریس مورتز در فیلم نقش دختر بدچهره را بازی می‌کند، نقشی که در فیلم دی‌پالما، سیسی اسپیسک بازی کرده بود و موجب شهرتش شد. نقش مادر بدطینت دختر را هم جولین مور بازی می‌کند.
 
فیلم 18 اکتبر روی پرده می‌رود تا از هفته هالووین و عادت تماشاگران به تماشای فیلم‌های ترسناک در این زمان بهره ببرد. راستی فیلم اقتباسی از رمان معروف استفن کینگ است.
 
«کرودز» / The Croods
داستان فیلم در دوران عصر حجر می‌گذرد و ماجرای یک خانواده بامزه است که بی شباهت به فلینستن‌ها نیستند. فیلم را کمپانی دریم ورکس در سالی روانه سینما می‌کند که رقیبش یعنی پیکسار مشغول روی پرده فرستادن دنباله‌های انیمیشن‌های موفق سال‌های گذشته خود است.
 
 
صداپیشگان این انیمیشن نیکلاس کیج، اما استون، کلارک دوک، کاترین کینر و رایان رینولدز هستند. اما جذابیت فیلم در این است که کریس ساندرز آن را کارگردانی کرده، کارگردانی که با «لیلو و استیچ» خود را مطرح کرد و با «چگونه اژدهای خود را تربیت کنید» جای خود را در دنیای انیمیشن محکم کرد.
 
اکران گسترده فیلم 22 مارس شروع می‌شود و پیش از آن در جشنواره فیلم به نمایش درمی‌آید.
 
«به خاک افتادن مرد مرده» / Dead Man Down
زنی جوان برای تسویه حساب، یک قاتل حرفه‌ای را اجیر می‌کند تا یکی از بزرگان جنایات زیرزمینی را در نیویورک به قتل برساند. به نظر نمی‌رسد این داستان چیز جدیدی برای عرضه داشته باشد اما فیلم را نیلز آردن اوپلو کارگردانی کرده است، مردی که با ساختن نسخه سوئدی «دختری با خالکوبی اژدها» هم نومی راپاس را به بازیگری جهانی بدل کرد و هم موجب شد کمپانی‌های هالیوودی به فکر ساختن «دختری با خالکوبی اژدها» بیفتند و در نهایت دیوید فینچر کارکشته اقتباس آمریکایی فیلم را ساخت.
 
اوپلو که نشان داده در ساختن فیلم‌های جنایی مهارت خاصی دارد در این فیلم با جی. جی. آبرامز همراه شده است. آبرامز که نامی آشنا برای سینمادوستان است فیلمنامه‌ای پر پیچ و خم نوشته که گفته می‌شود با توقعات شما از یک فیلم جنایی صرف بازی می‌کند.
 

کالین فارل در فیلم «به خاک افتادن مرد مرده»
 
نومی راپاس، کالین فارل، ترنس هوارد و ایزابل هوپر بازیگران این فیلم هستند که هشتم مارس روی پرده می‌رود.
 
«بدل» / Double
فیلم داستان یک کارمند معمولی است که متوجه می‌شود بدلش در همان شرکت کار می‌کند! فیلم را جو دانتورن ساخته است که با اولین فیلمش به نام «زیردریایی» موفق شد دوستداران سینمای مستقل را مجذوب خود کند.
 
فیلم را یک کمدی متفاوت توصیف کرده‌اند و جسی آیزنبرگ، بازیگر نقش مدیر فیس‌بوک در «شبکه اجتماعی» در آن نقش اصلی را در کنار میا واسیکوسکا و نوآه تیلور بازی می‌کند.
 
تاریخ اکران فیلم هنوز مشخص نیست.
 
«شکارچی روباه» / Foxcatcher
بنت میلر که با «کاپوتی» نشان داد توانایی غریبی در ساختن فیلم زندگینامه‌ای درمورد شخصیت‌های عجیب و بعضا جنجالی دارد این بار سراغ جان دوپون، میلیاردر افسانه‌ای رفته است که دچار شیزوفرنی بود. او سال 1996 در مزرعه خود یک باشگاه کشتی تاسیس کرد و بعدا دیوید شولتز، کشتی‌گیر برنده مدال طلای المپیک را در کمال حیرت کشت!
 
داستان فیلم به تنهایی دلیل جذابیت و انتظار کشیدن برای اکران فیلم است. نقش دوپون را استیو کارل، بازیگر فیلم‌های کمدی بازی می‌کند. چانینگ تیتم نقش کشتی‌گیر فقید و مارک روفالو نقش برادر او را بازی می‌کند. سیه‌نا میلر و ونسا ردگریو از دیگر بازیگران این فیلم هستند.
 
فراموش نکنید فیلم دوم میلر «مانی‌بال» با بازی براد پیت بود که تحسین منتقدان را به همراه داشت. فیلم جدید میلر پاییز سال 2013 اکران می‌شود.
 
«اساتید بزرگ» / Grandmasters
فیلم جدید وونگ کاروای، کارگردان مولف و بزرگ هنک کنگی درمورد ایپ من است، مردی که استاد بروس لی بود. پنج سالی می‌شود که این کارگردان درگیر ساختن «اساتید بزرگ» است، و با توجه به سبک بصری منحصربه فرد کاروای باید انتظار تماشای فیلم رزمی متفاوتی را داشت.
 
جمعی از بازیگران مطرح چین نیز در فیلم بازی می‌کنند؛ از تونی لونگ (بازیگر ثابت اغلب فیلم‌های کاروای از جمله «در حال و هوای عشق») گرفته تا چانگ چن و ژانگ زی‌ئی که در «ببر خیزان، اژدهای غران» بازی داشت.
 
«اساتید بزرگ» ماه فوریه در جشنواره فیلم برلین به عنوان فیلم افتتاحیه روی پرده می‌رود.

بخش اول این گزارش را اینجا بخوانید.
 
58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269229

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =