بعد از زلزله،‌ سونامی و فاجعه هسته‌ای زمستان 2011/1389 در فوکوشیمای ژاپن، میزان چاقی در بین کودکان و نوجوانان این منطقه بسیار افزایش یافته و درصد کودکان چاق در این منطقه در کم‌تر از دو سال به دو برابر رسیده است.

بهنوش خرم‌روز: نزدیک به دو سال از فاجعه فوکوشیمای ژاپن می‌گذرد. در آن زمان،‌ وقوع زلزله شدید و به دنبال آن سونامی، باعث آسیب دیدن نیروگاه هسته‌ای دای‌ایچی فوکوشیما و ذوب جزئی سوخت هسته‌ای در سه راکتور این نیروگاه شد. حالا، شاید کم‌کم بتوان عوارضی را که این فاجعه به طور مستقیم یا غیرمستقیم منجر به آن‌ها شده بهتر شناسایی کرد.
گزارش‌ها نشان می‌دهند که کودکان ساکن این منطقه، در حال حاضر از همه کودکان ژاپن چاق‌ترند. اما چه ارتباطی می‌تواند بین فاجعه هسته‌ای و چاقی کودکان باشد؟
به گزارش پاپ‌ساینس، بعد از فاجعه هسته‌ای 2011/1389 فوکوشیما، مدارس محلی، فعالیت‌های بیرون از ساختمان مدرسه و در هوای آزاد را از برنامه خود حذف کرده‌اند و والدین هم اجازه نمی‌دهند کودکانشان بیرون از خانه بازی کنند و آن‌ها را درون خانه نگه می‌دارند، البته نگرانی آن‌ها قابل درک است، ‌اما به نظر می‌رسد که نتایج غیرمنتظره‌ای را هم به دنبال داشته است.
در حال حاضر، کودکان 5 تا 9 ساله و نوجوانان 14 تا 17 ساله ساکن فوکوشیما از همسالان خود در این کشور چاق‌ترند؛ در واقع، آن‌ها چاق‌ترین‌ها در کشور خود به حساب می‌آیند.
هفته گذشته، وزارت آموزش ژاپن، گزارش مقدماتی مطالعه‌ای سراسری را منتشر کرد. در این مطالعه، کودکانی چاق تعریف شده بودند که 20 درصد از میانگین وزنی همسالان خود سنگین‌تر باشند. در فوکوشیما، میزان چاقی در بین پسران 6 ساله،‌ 11.4 درصد است در حالی که در زمستان 2010/1387، یعنی تنها دو سال پیش،‌ این میزان، 6.3 درصد بود. همچنین دختران 8 ساله در صدر این گروه قرار دارند و میزان چاقی در بین آن‌ها دو برابر شده و به 14.6 درصد رسیده است.
بعد از فاجعه هسته‏ای فوکوشیما، 449 مدرسه محدودیت‌هایی برای مدت‌زمانی که هر کودک می‌تواند در هوای آزاد بگذراند قایل شدند و از اول سال تحصیلی امسال هم، 71 مدرسه به اجرای این قوانین ادامه دادند. اما حتی در مناطقی که میزان رادیواکتیو موجود در هوا، ‌امن اعلام شده، باز والدین تمایل دارند که کودکان خود را درون خانه نگه دارند. در منطقه شمال شرق ژاپن، یعنی جایی که فوکوشیما قرار دارد، به طور کل به دلیل زمستان‌های سختی که مردم را وادار می‌کند در خانه‌ها بمانند،‌ میزان چاقی در بین عموم مردم بالاتر از سایر مناطق است. اما هیچ‌وقت به این بدی نبوده است.
البته خبرهای خوبی هم برای این کودکان در راه است. قرار است خانه‌های بازی درون ساختمان‌ها برای بچه‌های فوکوشیما ساخته شود تا بتوانند قدری از این وزن اضافه را بسوزانند. 
 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268079

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =