اکسپوی 91 تهران امسال در خانه ‌هنرمندان برگزار می‌شود و در آن نمایشگاهی از عکس‌های هنرمندانی چون ناصر تقوایی، رضا کیانیان، کامران عدل و بهمن جلالی برپا خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، اکسپوی عکس تهران 91 با همت علی جمشیدی مدیر نگارخانه شمس در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.
 
در این اکسپو عکس‌های هنرمندانی چون رضا کیانیان، بهمن جلالی، سمیرا علی‌خانزاده، ابراهیم حقیقی در کنار هنرمندان عکاس جوان در به نمایش در می‌آید.
اکسپوی تهران 16 دی در گالری‌های تابستان، بهار و نامی خانه هنرمندان ایران افتتاح خواهد شد.
ناصر تقوایی کارگردان سینما از جمله هنرمندانی است که در این اکسپو چند عکس دارد. او که دوشنبه 11 دی در نشست خبری اکسپوی 91 تهران حضور یافته بود توضیحاتی درباره این برنامه داد.
تقوایی تاکید کرد که اتفاقاتی این چنینی باعث می‌شود که مردم دیگر به عکس به عنوان ثبت خاطره نگاه نکنند و بدانند که می‌توانند عکس را چون فرش خانه‌شان بخرند و بفروشند.
این کارگردان سینما بر این باور است که برای بهتر شدن وضعیت فرهنگ و هنر باید برنامه‌ریزی‌های جدی صورت گیرد و از سوی دیگر تهران باید از مرکزیت ارایه آثار هنری خارج شود و کاری کند تا هنر به شهرستان‌ها و بعد خارج از مرزهای کشور گسترش یابد.
او یکی از عیب‌های بزرگ سینمای کشور را اکران محدود دانست که به اعتقاد او این موضوع به هنرهای دیگر نیز تسری یافته است.
تقوایی ادامه داد: «اگر مجموعه یک هنرمند در یکی از گالرهای تهران به نمایش درآید این اولین و آخرین نمایش عمومی او خواهد بود، در حالی که معرفی و فروش یک اثر هنری وقتی بیشتر می‌شود که در سطح شهر نمایش داده شود.»
کارگردان «کاغذ بی‌خط» گفت طرفدار کارهای خوبی است که تاکنون کشف نشده‌‌اند و اکسپوی تهران را جایی برای عرضه کارهای خوب هنرمندان کشف نشده دانست که مخاطبان از طریق آن هنرمندان خوب را شناسایی می‌کنند.
تقوایی همچنین یادآور شد: «دو هنر عکاسی و تئاتر بعد از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته‌اند و امروز در بعضی تئاترها گفتگو‌هایی می‌شنوم که برق از سرم می‌پرد.»
او با اشاره به رشد عکاسی در کشور گفت:«رشد عکاسی در کشور ما با عکاسانی شروع شد که درجنگ عکس می‌گرفتند و نه تنها مخاطرات این جنگ را به عالم نشان دادند بلکه استعداد دیگری را هم در جهان کشف کردند که امروز شاهد بسیاری از عکس‌های هنرمندان عکاس‌مان روی جلد مجلات معروف دنیا هستیم.»
تقوایی در بخش دیگری از حرف‌هایش به مظلوم بودن هنر عکاسی در کشور اشاره کرد او گفت که یک فریم عکس می‌تواند به اندازه یک فیلم دو ساعته مسائل را به درستی بیان کند، اما متاسفانه بی‌رحمی عجیبی درباره این هنر اتفاق افتاده است.
گالری شمس امسال متولی برگزاری اکسپوی 91 تهران شده است، یک گالری خصوصی که با هزینه خود دست به برپایی اکسپو زده است، که به گفته تقوایی به همین دلیل امکان دادن فراخوان عمومی نبود زیرا در آن صورت چند صد عکس به دبیرخانه می‌رسید که برای ارزیابی آن‌ها به کمیته کارشناسی نیاز بود که هر بخش هزینه‌های متفاوتی را متحمل می‌کرد در نتیجه این حرکت در گام‌های اولیه با شکست مواجه می‌شد.
 


او با انتقاد از مسئولان فرهنگی یادآور شد: «همین امروز بیشترین درآمدهای نفتی صرف ساخت برج‌ها و ساختمان‌های بسیار در شهر شده است، اما چقدر برای نمایش آثار تزئینی هنرمندان در این مراکز هزینه کردیم و بازار مناسبی را برای عرضه آن‌ها به وجود آوردیم در حالی که کمی آن طرف‌تر از ما در کشور دبی به راحتی شاهد نمایش آثار هنرمندان‌مان در ساختمان‌های مختلف شهر هستیم؛ زیرا ما جایی برای عرضه آثار هنرمندان‌مان در نظر نگرفته‌ایم.»
تقوایی در ادامه سخنانش با انتقاد از آنچه عملکرد دستگاه‌های متولی توصیف کرد، گفت: «کوتاهی که امروز نسبت به عرصه هنر شده است شاید در گام نخست به سازمان‌های رسمی برگردد که هنر در قبضه آنهاست اما آگاهی لازم را درباره هنر ندارند.»
او متذکر شد: «در همین ساختمان وزارت ارشاد اگر بروید چه چیزی از هنر می‌بینید؟ آیا قد و قواره این ساختمان در حد فرهنگ و هنر است؟ آیا سلیقه هنری در این ساختمان دیده می‌شود؟ در حالی که همین ادارات و مجموعه‌های تحت پوشش آنها می‌توانند بهترین خریداران آثار هنری باشند.»
او درباره شرکت هنرمندان در رشته‌های مختلف هنری تاکید کرد که نمی‌توان میان هنرها مرز کشید و این به عهده مخاطب است که کاری را بخرد یا نخرد. ضمن این‌که عده‌ای نان شهرت‌شان را می‌خورند ولی اگر تعادل به وجود بیاید در حوزه قیمت‌گذاری هم به ثبات می‌رسیم.
علی جمشیدی مدیر نگارخانه شمس و برگزار کننده اکسپوی عکس تهران 91 نیز در بخش دیگری از این نشست درباره جزئیات این رویداد گفت: «برپایی این اکسپو نتیجه سه چهار سال تحقیق مطالعه بر روی عکس ایران و حضور عکاسان ایرانی در خارج از کشور و همچنین مطالعه بر روی رویدادهای مهم عکاسی جهان همچون پاریس فوتو است»
با اشاره به دو نگاه مهمی که این رویداد هنری به آن توجه دارد، گفت: «تلاش کرده‌ایم آثاری انتخاب شود که هم به لحاظ ارزش هنری جایگاه ویژه‌ای داشته باشد و هم به لحاظ فروش جلوه‌های زیبایی شناسانه را مدنظر قرار دهند و از این جهت در کتاب اکسپوی عکس تهران 91 سعی کرده‌ایم به لحاظ سایز و طراحی همچون کتاب عکس پاریس فوتو عمل کنیم.»
او عنوان کرد‌: «موضوع اکسپو یک مشارکت میان گالری شمس و خانه هنرمندان ایران است زیرا این مجموعه پیشواز ارتباط با بخش خصوصی است تا راهکارهای تازه‌ای را برای ارتباط با هنرمندان مختلف پیدا کند و بتواند زمینه ساز برپایی اکسپو و حراج‌های مختلف در سال‌های آینده باشد.»
جمشید حقیقت‌شناس مدیر گالری‌های خانه هنرمندان نیز در این نشست گفت: «در جست وجوی این هستیم تا تمهیداتی فراهم کنیم که عرصه مشارکت هنرمندان و مردم بیشتر شود و از آنجا که هنر عکاسی دارای ادیشن است و از هر عکس می‌توان در چند نسخه چاپ کرد لذا اولین همکاری را برای برپایی اکسپوی عکس تهران 91 فراهم کردیم.»
او تاکید کرد: «این هنر هنوز جایگاه لازم را میان مردم پیدا نکرده، اما به دنبال توسعه این کار فرهنگی هستیم.»
عکس‌ها: مهر
58244
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ... IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    4 10
    به نظر من محصولات صنایع دستی خصوصا قلمزنی اولویت بیشتری از عکس داره ! پس اینطوری باید گفت : کارهای قلمزنی رو مثل فرش بخرید و به خانه هایتان ببرید ، باشد که همه با هم رستگار شویم :)