ایسنا نوشت:

 رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی تهران در توضیحی در رابطه با آخرین تصمیمات برای برگزاری انتخابات جداگانه شورای شهر برای ری، تجریش و تهران، گفت: پس از انجام تقسیمات کشوری در ری، تجریش و تهران، برگزاری انتخابات جداگانه به صورت قانونی انجام می‌شود.
حسین طلا در توضیحی مربوط به آخرین تصمیمات اخذ شده برای برگزاری انتخابات دوره چهارم شوراها در خرداد 92 توضیحاتی را ارائه کرد و افزود: در سال 1375 و در جریان ارائه طرح اصلاح قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران و در تبصره ماده 4 آن تاکید شده که نمایندگان شوراهای شهر تهران شامل تهران، ری و تجریش می‌شوند که با تابعیت شهرستان تهران خواهد بود، اما در همان سال یعنی سال 75 شورای نگهبان به این طرح اشکال وارد کرد و گفته شد که شورای شهر باید برای هر شهر به صورت جداگانه در نظر گرفته شود؛ در غیر این صورت این طرح با اصل یکصدم قانون اساسی مغایر است.
رئیس هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی کشور تصریح کرد: بنابراین برگزاری انتخابات شورای شهر در تجریش و ری به عنوان مناطق 1 و 20 به صورت همزمان با شهرستان تهران مغایر قانون است.
طلا اضافه کرد: در دوره‌های قبلی برگزاری انتخابات شوراها نیز این موضوع به هیات مرکزی نظارت بر برگزاری انتخابات گفته شد، اما آنها زیر بار نرفتند و اعلام شد که آمادگی برای برگزاری انتخابات جداگانه در تجریش، ری و تهران وجود ندارد، اما با توجه به اینکه در حال حاضر این موضوع مورد تایید هیات نظارت بر انتخابات قرار گرفته و تایید کرده که امکان برگزاری انتخابات جداگانه در تجریش، ری و تهران وجود دارد، انجام این کار هیچ مانعی نخواهد داشت.
این مقام مسئول تصریح کرد: پیگیری‌های این موضوع در کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی و وزارت کشور از طریق نامه‌های مجزا به این مراجع و شخص رئیس جمهور صورت گرفته و استعلام آن در کمیسیون اصل 90 انجام شده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر پس از انجام تقسیمات کشوری در مورد تجریش و ری به عنوان مناطق 1 و 20 و شهر تهران هیچ مانع دیگری برای برگزاری انتخابات جداگانه شوراها در این سه شهرستان وجود نخواهد داشت و در صورتی که این اقدام صورت نگیرد انتخابات شورای اسلامی شهر تهران با احتساب ری و تجریش خلاف قانون خواهد بود. در حال حاضر مجری و ناظر انتخابات آمادگی لازم برای برگزاری این انتخابات را دارند.
وی یادآور شد: اینکه برای برگزاری انتخابات یک شهر صندوق اخذ رای به شهرهای دیگر برده شده و رای شهرهای دیگر که دراینجا منظور ری و تجریش است برای تهران اخذ شود درست نیست.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263044

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =