رئیس شورای اسلامی شهر تهران از شهردار منطقه 13 بدلیل ریزش ساختمان در این منطقه و کشته شدن 4 شهروند و پاسخگو نبودن به تلفن همراهش انتقاد کرد.

مهدی چمران در پانصد و پانزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص ریزش ساختمان در هفته گذشته در منطقه 13 گفت: بنده پس از شنیدن این حادثه با (مداحی) شهردار منطقه 13 تماس گرفتم که وی پاسخگوی تلفن همراه خود نبود. متاسفانه ما حتی از طریق بیسیم شهرداری نیز نتوانستیم شهردار منطقه را پیدا کرده و اطلاعات دقیقی به دست آوریم.
او ادامه داد : در شرایط خاص باید بتوانیم براحتی با شهرداران ارتباط بگیریم و از کم و کیفی اتفاقاتی که در سطح شهر می افتد مطلع شویم.
چمران خطاب به شهردار منطقه 13 گفت: علیرغم تماس هایی که با شما گرفته شد و هیچ پاسخی ندادید، با معاونین شما نیز تماس گرفتیم امّا آنها نیز پاسخگوی تلفن خود نبودند .
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در چنین شرایط و اتفاقاتی که در شهر تهران رخ می دهد دفتر شهرداری خود اطلاعات لازم را به دستگاههای مربوطه اعلام کند.
نایب رئیس شورای شهر تهران هم با اشاره به حوادث ناشی از گودبرداری‌های غیراصولی در بافت‌های فرسوده گفت: تنها زلزله می‌تواند نهادهای مسئول در این زمینه را با هم همدل کند.

 وی خواستار ارایه گزارش شهرداران به محض وقوع حوادث مشابه به شورا شد زیرا اعضای شورا درباره این وقایع باید به خبرنگاران و نمایندگان رسانه‌ها توضیحاتی ارایه کنند و نباید رسانه‌ها از نمایندگان مردم جلوتر باشند.
شهردار منطقه 13 با اشاره به اینکه تلفن همراه خود را به دلیل تماس‌های خبرنگاران خاموش کرده گفت: در این حادثه مقصر مهندس ناظر بود و شهرداری اخطارهای لازم را در این زمینه پیش از این به سازندگان ساختمان داده بود.
مداحی با بیان اینکه در کنار ساختمان فرو ریخته مدرسه‌ای نیز وجود داشت که مشکلات را چند برابر می‌کرد گفت: با همکاری نیروی انتظامی و نهادهای مسئول خوشبختانه آسیبی به مدرسه نرسید اما 4 نفر که زیر آوار گرفتار شده بودند فوت کردند.
علیرضا دبیر عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران با بیان اینکه چند ماه به پایان عمر شورای شهر باقی نمانده و باید بحث گودبرداری اصولی را به طور جدی در دستور کار شورا قرار دهیم گفت: از کمیسیون عمران به عنوان قلب تپنده این موضوع خواستار به نتیجه رسیدن مساله گودبرداری در پایتخت هستیم زیرا به نتیجه رسیدن آن باقیات صالحات برای شورای سوم است.

وی همچنین خواستار ایجاد مرکز نگهداری پلها و اتوبان‌ها زیر نظر معاونت عمرانی شهرداری شد زیرا مناطق توان نگهداری پل‌ها و اتوبان‌ها را ندارند.

حسین بیادی نایب رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه از این اتفاقات هر هفته در بافت‌های فرسوده می‌افتد گفت: این تخریب‌ها حاصل بی توجهی تمامی مسئولان به بافت فرسوده است و چاره آن که نهادهای مسئول در این زمینه با هم همدل شوند زلزله است.

وی ادامه داد: در شورا و شهرداری کارهایی در این زمینه انجام شده اما کافی نیست اما باید تلاش کنیم حالا که برخی مردم خود اصل نوسازی بناهایشان را دارند مشکلات کمتری در این زمینه برایشان ایجاد شود به جای آه منتظر آن باشیم که آتش نشانی پیکرهای بی‌جان را از زیر آوار بیرون بیاورد قبل از وقوع حادثه از جان شهروندان محافظت کنیم و در واقع به جای پس گیری پیشگیری کنیم.
بیادی با اشاره به اینکه برخی از خانه‌های بافت فرسوده با ترمز یک تریلی تخریب می‌شود گفت: چنین اتفاقی در خیابان کمیل رخ داد حتی یک رانندگی می تواند برخی از این خانه‌ها را با مشکل روبرو کند.
وی خواستار توجه به خانه‌های کناری در هنگام صدور جواز شد و گفت: گاهی اوقات خانه‌های کناری آنقدر سست است که با حضور یک ماشین می‌ریزد و سازندگان نیز نمی توانند با دست گودبرداری کنند.چمران در این رابطه گفت: برخی از این خانه‌ها نیز اگر با دست هم گودبرداری شود می‌ریزد.

حسن بیادی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه بهتر است آتش نشانی در زمان گودبرداری در محل حضور یابد، خواستار توجه بیشتر به موضوع گودبرداری‌های غیراصولی در پایتخت شد.

چمران نیز تذکر داد: تمامی این مشکلات راهکارهای اجرایی دارد که باید در زمان گودبرداری دقت‌های لازم در زمان اجرا اعمال شود.

معصومه ابتکار عضو کمیسیون عمران شورای شهر نیز ضمن تسلیت به خانواده‌های قربانیان گودبرداری منطقه 13 گفت:‌ لایحه‌ای که در این رابطه از سوی شهرداری آمده به طور دقیق بررسی شده و قرار است پیوست‌های آن را کمیسیون عمران به تایید برساند.

وی ادامه داد: تا زمان ابلاغ این لایحه گودبرداری‌های غیراصولی متوقف شود یا به حرمت جان عزیزان از دست رفته با بخشنامه‌ای جدی‌تر و سختگیرانه‌تر این گودبرداری‌ها مورد نظارت قرار گیرد و ما نباید به راحتی از آسیب‌های جانی این حوادث بگذریم.

دانشجو: تاخیر در ارسال لایحه گودبرداری توسط شهرداری/ محدودیت‌های مدیریت شهری بر نظارت گودبرداری‌ها

خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه شورا تکلیفی را برای شهرداری در خصوص لایحه ضوابط گودبرداری در بازه زمانی یک ماهه ارایه کرده بود گفت: پس از پایان یک ماه دوباره این موضوع پیگیری و مهلت سه ماهه به شهرداری داده شد اما همچنان این لایحه نهایی نشده است.

وی ادامه داد: ساختمانی که پروانه ساخت گرفته باشد قطع یقین در هنگام گودبرداری غیراصولی مهندس ناظر باید پاسخگو باشد و شهرداری تا جایی می‌تواند ورود پیدا کند که قانون به او اجازه داده استم.به گفته وی ضوابطی که تدوین می‌شود در شهر تهران باید سختگیرانه تر باشد تا کمتر شاهد چنین مشکلاتی باشیم.
احمد مسجد جامعی: عضو کمیسیون اجتماعی شورا نیز با تاکید بر اینکه مساله جان شهروندان مساله بسیار مهمی است که باید نسب به آن بسیار حساس باشیم گفت: به جز تدوین لوایح و قوانین در این زمینه باید به جنبه‌ای انسانی این موضوع توجه کرد و شهرداری باید گزارش کتبی برای شورا در این خصوص ارسال کند.

مداحی ، شهردار منطقه 13 نیز از بابت اتفاقی که در منطقه 13 رخ داده بود از اعضای شورای شهر عذرخواهی کرد.

4545
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 264661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
    16 0
    یافتن مقصر چه فایده. حیف اون تنی که رفت. دیگه زنده نمیشه