فارس نوشت:

رئیس سازمان بازرسی کل کشور معتقد است بخشی از مشکلات اقتصادی کشور به جهت حفظ آرمان‌ها ولی بخش دیگر ناشی از عدم علم به تکنیک کار و هوشمند عمل نکردن است.
پورمحمدی در دانشگاه خواجه نصیربا بیان اینکه شرط اول برطرف کردن مشکلات اقتصادی و غلبه بر مفاسد وارد شدن از دروازه عدالت است، به مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: بخشی از مشکلات اقتصادی ناظر به فشارهای بیرونی و تحریم‌هاست؛ دشمن نیز در این راستا حرکت خودش را علنی کرده و اذعان داشته که تحریم‌ها فلج کننده است.
وی با اشاره به اینکه دشمن نوسانات ارز و کاهش پول ملی و بروز اختلافات در کشور را تاثیر تحریم‌ها می‌داند، افزود ما نیز قبول داریم که بخشی از مشکلاتی که بر ما عارض شده به خاطر تحریم‌هاست اما بخش دیگر به تحریم‌ها مربوط نمی‌شود.
وی با بیان اینکه نوع تدابیر و رفتارها در داخل کشور می‌تواند نقش تحریم‌ها را کمرنگ یا پررنگ کند به سوء استفاده کنندگان اقتصادی اشاره کرد و گفت: در بحران‌ها کسانی هستند که نقش خرده بازیگر و کاسه لیس هستند.
پورمحمدی تصمیم‌گیری درست در مقابل تحریم‌ها را باعث تغییر نقش دشمن دانست و اظهار داشت: سؤال این است که آیا رفتار ما در جهت تشویق یا بی‌انگیزگی غرب در تحریم‌هاست یا خیر؛ مشخص است که عملکرد ما درباره تحریم‌ها مناسب نبوده است.
وزیر اسبق کشور با اشاره به نامگذاری چند ساله اقتصادی سال‌ها از سوی رهبر انقلاب اظهار داشت: ما عملا پیام این شعارها را نفهمیدیم و عناوین سال‌ها ترجمه عملیاتی پیدا نکرد.
وی افزود: دشمن سال گذشته عملا از اعمال تحریم‌های شدیدتری خبر داد ولی ما به زندگی عادی و بریز و بپاش ادامه دادیم؛ باید بیشتر دقت می‌کردیم زیرا رهبری سال‌های قبل از حرکت در مسیر اقتصادی گفتند.
نیازی به توزیع ارز 1226 تومانی نبود
رئیس سازمان بازنشستگی با بیان اینکه سال گذشته 60 میلیارد ارز و امسال نیز 30 میلیارد تا مرداد ماه با قیمت 1226 تومانی عرضه کردیم که نیازی به عرضه اینگونه عرض نبود، گفت: جهاد اقتصادی یعنی تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی ولی متاسفانه امسال خط تولید ضعیف‌تر شده است و عملکرد منفی‌تری پیدا کردیم.
وی مهم‌ترین موضوع در مسائل اقتصادی را عدم دخالت مسائل سیاسی و منطق علمی دانست و اظهار داشت: خیلی از مواقع تلاش داریم مشکلات اقتصادی را با نگاه سیاسی حل کنیم؛ مقام معظم رهبری نیز چند بار به رؤسای بانک مرکزی فرمودند که نباید درباره مسائل مالی از دیکته‌های دولتی تبعیت کنید.
پورمحمدی با بیان اینکه با شورای پول و اعتبار کمی سیاسی برخورد شد به موانع اقتصادی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر نقدینگی زیاد شده و بازار کار موانع و پیچیدگی پیدا کرده است.
عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اقتصاد ایران که رتبه زیر 20 دارد، گفت: متاسفانه برخی متدهای ما خیلی قدیمی است نیاز به یک مدل جدید داریم که باید آن دولت الکترونیک است.
وی با اشاره به عدم اطلاع بانک مرکزی از رفتار غیر سالم 3 هزار میلیارد تومانی، اظهار داشت: در آمریکا اگر یک دلار جابه جا شود بانک مرکزی مطلع می‌شود؛ در زیر بانک مرکزی ایران شهر کامپیوتر است ولی اراده قوی برای عملیاتی کردن روش‌های جدید نداریم.
هنوز اعلام کاندیداتوری نکردم
وزیر اسبق کشور در پاسخ به سؤالی درباره کاندیداتوری‌اش در انتخابات و عدم تبعیض در دولتش گفت: هنوز درباره این موضوع چیزی اعلام نکردم و در آن جایگاه هم قرار نگرفته‌ام که سریعا عزم خودم را در این باره مطرح کنم باید از مجمع تحلیل‌ها و مشاوره‌ها استفاده کنم تا پس از آن بتوانم اعلام حضور قاطع کنم.
وی درباره تبعیض نیز گفت: تنها پاسخم این است که قوانین و نگاه‌ کارشناسی پایبندم و هر جا که رفته‌ام کمترین میزان از دوستان و آشنایان را بر سر کار برده‌ام.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به این سؤال که سهم قوه قضائیه در برون رفت از وضعیت اقتصادی کنونی چقدر است، تصریح کرد: قوه قضائیه در مبارزه با فساد سهم دارد اما نقش اولیه و مستقیم در حل معضلات اقتصاد کشور ندارد.
وی با اشاره به مقدمه قانون اساسی که در آن وظیفه قوه قضائیه حل مشکلات موضعی دانسته شده است، گفت: نظامات اقتصادی هر کشور کلان است و حل آن در قوه قضائیه امکان‌پذیر نیست اما سازمان‌هایی مانند ثبت به دلیل سندزنی املاک مردم در مباحث اقتصادی می‌تواند نقش داشته باشد اما موضوعات بزرگ را مجلس یا مجمع تشخیص مصلحت نظام باید حل کند.
انتقاد از مصوبات سفرهای استانی
وزیر اسبق کشور در ادامه به سفرهای استانی اشاره کرد و اظهار داشت: بنده مجری 51 سفر استانی بودم و در کل با نفس آن موافقم ولی ما وقتی در استانی 200 مصوبه داشتیم ناچار بودیم در استان بعدی 210 مصوبه داشته باشیم و اگر کمتر می‌شد فضا به هم می‌ریخت اگر در استان پتروشیمی و بندر و ... تصویب نمی‌کرد می‌گفتند به ما بی‌حرمتی شد.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره افزایش سفرهای مسئولین، اظهار داشت: این سفرها زیاد نشده ولی هنوز بسیاری از سفرها خارج از قاعده است. مثلا آیا سفر با 5 نفر به مدت یک هفته لازم است یا خیر مسئله است.
وی در پاسخ به این سؤال که مشکلات اقتصادی ما سخت‌تر از شکار پهپاد نیست، گفت: ما علیرغم بی‌تدبیری‌ها در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی پیشرفت داشتیم.
رئیس سازمان بازرسی درباره 13 میلیون پرونده در قوه قضائیه نیز اظهار داشت: بخش زیادی از این پرونده‌ها و 70 هزار میلیارد پول معوقه برای بخش‌های دولتی است.
وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات جذب سرمایه در داخل کشور از عدم آرامش اداری است، گفت: برای جذب سرمایه آرامش سیاسی لازم است ولی ما در انتخابات رقابت می‌کنیم و انتهای آن کش مکشی امنیتی می‌شود که این نشان از عدم بلوغ سیاسی دارد.
پورمحمدی با بیان اینکه هر چه از فضای نخبگی خارج می‌شویم به فضای تشنجی نزدیک می‌شویم، اظهار داشت: بازخوردهای فضای هیجانی بسیار بالاست باید طراحی‌ای کنیم که احساسات در خدمت خرد اجتماعی باشد تا خروجی ما توسعه و ارتقای کشور شود.
4545
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 262995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =