۰ نفر
۱۴ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۰

در دین مبین اسلام، مردگان را با آداب و اعمال خاصی در خاک دفن می کنند. ممکن است برای عده ای این سوال پیش بیاید که چه الزامی برای دفن مردگان در خاک وجود دارد؟

 چرا نباید بعد از مرگ جسممان را سوزانده یا به دریا انداخته شود؟ شاید ریشه این تفکر ناشی از نگرانی ها و ترس هایی است که از قبر و خاک به انسان دست می دهد. خداوند در قرآن و درسوره مرسلات می فرماید:« أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ کِفَاتًا ﴿25﴾ (آیا زمین را مرکز اجتماع انسانها قرار ندادیم )أَحْیَاء وَأَمْوَاتًا ﴿26﴾، (هم در حال حیاتشان و هم مرگشان؟!)» در تفسیر نمونه، جلد 25 ذیل تفسیر این دو آیه آمده است: « (کـفـات ) (بـر وزن کـتاب ) و (کفت ) (بر وزن کشف ) به معنى جمع کردن و ضمیمه کردن چیزى به یکدیگر است ، و به پرواز سریع پرندگان نیز (کفات ) گفته مى شـود، چـرا که به هنگام پرواز سریع بالها را جمع مى کند تا با سرعت بیشترى هوا را بشکافد و به پیش رود.
مـنـظـور این است که زمین قرارگاهى است براى همه انسانها، زندگان را روى خود جمع مى کند، و تمام حوائج و نیازهایشان را در اختیارشان مى گذارد، و مردگان آنها را نیز در خود جـاى مـى دهـد، کـه اگر زمین آماده براى دفن مردگان نبود عفونت و بیماریهاى ناشى از آن فاجعه اى براى همه زندگان به وجود مى آورد.
آرى زمین همچون مادرى که فرزندان را دور خود جمع مى کند و زیر پر و بال خویش قرار مى دهد انسانها را روى خود جاى مى دهد، نوازش مى کند، تغذیه مى نـمـایـد، لباس مى پوشاند، مسکن مى دهد، و همه حوائجشان را تامین مى نماید و مردگان آنها را نیز در دل خود نگاه مى دارد، و جذب مى کند، و آثار سوء آنها را از بین مى برد...
بـه خـصـوص اینکه در روایتى آمده است که امیر مؤ منان على (علیه السلام ) هنگامى که از مـیـدان صـفـیـن بـاز مـى گـشـت بـه نـزدیـک کـوفـه رسـیـد، هنگامى که چشمان مبارکش به قـبـرسـتـانـى کـه بـیـرون دروازه کوفه بود افتاد فرمود: هذه کفات الاموات اى مساکنهم : (ایـن کـفـات مـردگـان اسـت یـعـنى منزلگاههاى آنها است ) و سپس نگاهى به خانه هاى کـوفـه کـرده ، و فـرمـود: هـذه کـفـات الاحـیـاء: (ایـن هـم مـنـازل زنـدگـان اسـت ) سـپـس آیـات فـوق را تـلاوت فـرمـود: الم نجعل الارض کفاتا احیاء و امواتا. اشاره به اینکه فاصله زیادى میان منازل زندگان و مردگان وجود ندارد.»
بنابراین بر اساس این آیات و تفسیر فوق این نتیجه استنباط می شود که که جسم آدمی پس از مرگ به راحتی پذیرای عفونت ها و میکروب هایی می شود که تنها با منحل شدن و استحاله گشتن از بین می رود.بهترین مکان برای حفظ طبیعت در قبال مردگان زمین است، ضمن این که بهترین مکان برای حفظ کرامت انسان به عنوان بهترین و شریف ترین مخلوق بشر نیز زمین است زیرا می توان در این صورت مزاری را برای مردگان فراهم کرد و یاد و خاطره شان برای بازماندگان باقی خواهد ماند.

/30362

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدرض IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    6 2
    شادي روح اموات صلوات !
  • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    16 10
    فرضیه مفیدی بود ولی در عین حال کمی ناقص بود
    • بدون نام IR ۱۶:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      25 14
      خوب بود اگه ناقص هم بود شما تكميلش ميكردين تا همه استفاده كنن
  • کاوه IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    7 1
    خداوند همه رفتگان بیامرزه"روحشان شاد
  • zohre IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    3 0
    برای این مرده هاروزیرخاک میکنندکه دیگه باباچششون به این دنیای پردردسر نیفته یه استراحتی کنند.
  • احسان IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
    4 1
    در هر صورت باقی مانده جسم انسان به خاک می رسد چه به آب بسپاریم و چه آتش بزنیم سر انجام در نقطه ای بر روی زمین فرود خواهد آمد !!
  • انسان IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
    1 2
    من نمی خوام بمیرم!
  • علی RO ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۵
    3 0
    همه یه روزی خواهند مرد
  • زهرا A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۷
    2 1
    به شادی روح همه مردگان صلوات