وزیر امور خارجه در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی خود گفت: مذاکره موضوعی جمهوری اسلامی ایران با آمریکا تاکنون انجام شده است اما انجام مذاکره فراگیر سیاسی از اختیارات رهبر معظم انقلاب است.

به گزارش خبرآنلاين، از دو روز پيش که هيلاري کلينتون در جمع گروهی از مقامات، کارشناسان و دیپلمات های آمریکا و خاورمیانه گفت «دولت اوباما آماده انجام مذاکرات دوجانبه با ایران است» {اينجا} موجي از تحليل​ها و گمانه​زني​هاي دوباره درباره روابط ايران و آمريکا شکل گرفت. گمانه​زني هايي که دو ماه پيش تا مرز معرفي علي​اکبر ولايتي به عنوان مذاکره کننده ايراني نيز پيش رفت و تکذيب شد. ولايتي اين بار هم در معرض سوالات متعدد خبرنگاران قرار گرفت و سکوت پيشه کرد. {اينجا}
در شرايطي که صادق خرازي ديپلمات ايراني ابراز امیدواري کرد که با صلاحدید رهبری شاهد تحولات جدید در روابط ایران و آمریکا باشیم {اينجا}، نماينده رهبري در سپاه موکدا گفت: ارائه این پیشنهاد برای ایجاد تزلزل در اراده ایرانیان است.{اينجا}
اما نخستين واکنش رسمي از سوي مقامات ديپلماتيک ايران امروز از جانب همتاي کلينتون اتخاذ شد. رییس دستگاه دیپلماسی درباره تمایل واشنگتن برای مذاکره مستقیم با تهران افزود: مذاکره موضوعی در موارد خاص تاکنون با آمریکا انجام شده که از آن جمله مذاکره در مورد افغانستان و عراق است.
وی به ايرنا گفت: همچنین مذاکره درباره پرونده هسته ای نیز در قالب مذاکرات ایران با گروه 1+5 که آمریکا نیز در آن حضور دارد، انجام می شود اما اگر در اذهان عمومی مذاکره فراگیر سیاسی مطرح شده باشد، این مساله در حدود اختیارات رهبر معظم انقلاب است و معظم له تشخیص می دهند که مثلا چنین اقدامی انجام شود یا نشود.
وزیر امور خارجه یادآور شد: مذاکره موضوعی تاکنون در چند مرحله انجام شده است و اکنون نیز آمریکا در مذاکرات گروه 1+5 حضور دارد که در این زمینه منعی نیز وجود ندارد و مذاکره انجام می شود. نمی دانم منظور دقیق وزیر امور خارجه آمریکا از مذاکره مستقیم چیست؟ اگر منظور وی مذاکره سیاسی است که موضوعی جداگانه است و تصمیم گیرنده آن نیز رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند اما اگر منظور، مذاکره موضوعی درباره پرونده هسته ای است، این امر در حال انجام است و مساله خیلی مهمی هم نیست و طبق روال پیش می رود.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261289

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    29 0
    اقا بیاید مذاکره کنید مشکلات و سر میز حل کنید.
  • بدون نام GB ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    12 0
    خبرآنلاین گرامی ، چرا دست کم شما یک نظرسنجی در سایت دربارۀ رابطۀ ایران و آمریکا می گذاری؟