رییس مجلس، دغدغه داشتن نسبت به حقوق مردم را ارزش دانست و تاکید کرد: این امتیازی برای نمایندگان است که از حق مردم دفاع کنند.

به گزارش خبرآنلاین، علی لاریجانی در ادامه گفت و گوی تلویزیونی خود به مناسبت سالروز مجلس، با بیان اینکه توقع از دولت این است که براساس قانون عمل کند، گفت: علت اصرار مجلس این است که عدالت بدون اجرای قانون عملی نیست، و تنها یک شعار است. یکی از مولفه های پررنگ عدالت، قانون گرایی است و اگر بخواهیم مملکت را براساس محور عدالت اداره کنیم باید براساس قانون حرکت کنیم.
وی تصریح کرد: اگر قانون را مبنای اجرا قرار ندهیم، پس مردم بر چه اساسی زندگی خود را اداره کنند؟ ما باید رفتار قابل پیش بینی برای مردم بگذاریم. براساس قانون می گوییم برای سرمایه گذاری باید اصول خاص و برای کارهای دیگر اصول خاص دیگری اعمال شود. اما اگر قانون نباشد زندگی قابل پیش بینی را از مردم می گیریم.
رییس مجلس با تاکید بر اینکه هیچ توسعه ای در کشور بدون قانون امکانپذیر نیست، خاطرنشان ساخت: ممکن است مولفه ای را بدون قانون پیش ببرند، اما توسعه براساس همکاری همگانی رخ می دهد. اینگونه نیست که کشور یک کارخانه بزرگ تولید ایجاد کند، کارخانه بزرگ دلیلی بر توسعه نیست. توسعه وقتی صورت می گیرد که ما فهمی مشترک با مردم پیدا کنیم و این فهم مشترک براساس قانونی مدون و مشخص شکل می گیرد.
لاریجانی در ادامه با بیان اینکه بسیاری از مشکلات از عدم توجه به قانون ایجاد شده است، گفت: ما از روز اول می گفتیم 30 درصد قانون هدفمندی یارانه ها باید به بخش تولید داده شود، دائما تکرار کردیم و گفتیم 20 درصد از درآمدهای هدفمندسازی هم برای کارهای دولتی است و تنها 50 درصدش باید بازپرداخت شود. اگر اینها اجرا می شد، تولید کشور به این وضعیت نمی افتاد.
وی تصریح کرد: در قانون بودجه آمده «همیشه نرخ ارز براساس شرایط تورمی کشور باید مشخص شود»، اگر این «همیشه» اجرا می شد، پرش اینگونه قیمت را نداشتیم. توقع ما همین است.
رییس مجلس در واکنش به این ادعا که مجلسی ها در امور اجرایی دولت دخالت می کنند، اظهار داشت: اگر منظور از اجرا، این امور است؛ اینها که وظایف ذاتی مجلس است. اما اگر مقصودشان این است که در مورد وزرا دخالت می کنیم؛ باز هم وظیفه ذاتی مجلس است. ما به وزیر در چارچوب قانون رای اعتماد می دهیم و باید در مقابل مجلس پاسخگو باشد. اما اگر در مورد افراد زیر مجموعه دولت است که ما دخالتی نداریم و اگر نماینده ای دخالتی داشته، بگویند.
لاریجانی افزود: گاهی وزا می آیند می گویند ما حرف های شما را قبول داریم ولی به ما دستور داده اند! این که نمی شود! وزیر رای اعتماد گرفته که در چارچوب قانون کشور را اداره کند و در برابر مجلس پاسخگو باشد. ما رای اعتماد می دهیم عهدی می بندیم که وزیر اداره امورات خلق را بر اساس این قانون اجرا کند. نمی تواند بگوید من وظیفه ای ندارم، چون این فرار از مسئولیت است. اینجاست که مجلس تحمل ندارد.
رییس مجلس گفت: ما سخت می گیریم، چون حقوق مردم است. ما نباید با حقوق مردم معامله کنیم، از کیسه مردم که نمی توان بخشید. وقتی می گوییم این قانون تورم را زیاد می کند، یعنی این تورم به مردم فشار می آورد. لذا حساسیت نماینده به این دلیل است.
وی با بیان اینکه حساسیت نمایندگان به دلیل هوای نفس نیست، خاطرنشان ساخت: اگر به این دلیل بود اشکال داشت. اما اگر بیاید بگویند آقای وزیر کشاورزی این کاری که برای گندم کاران شد به آنها لطمه زد، این حق نماینده است که این حرف را بزند. چون از قشری دو میلیونی باید دفاع کند. البته وزیر جهاد آمد و گفت اشکالات را رفع می کند و چون دولت همکاری کرد و قیمت گندم متعادل شد، نمایندگان صرف نظر کردند و به دولت مهلت دادند.
لاریجانی با تاکید بر اینکه «دغدغه داشتند نسبت به حقوق مردم ارزش است»، افزود: نیایند در رادیو تلویزیون و رسانه ها بگویند چرا از سوال استفاده می‌کنید؟ اگر نماینده مردم از سوال و استیضاح استفاده نکند، چه کسی از حقوق مردم دفاع کند؟ به نماینده رای دادند که از حقشان دفاع کند، لذا این امتیاز است که نماینده مجلس بایستد و از حقوق مردم دفاع کند.
رییس مجلس در ادامه در پاسخ به این سوال مجری برنامه که «طرح نظارت به نمایندگان به کجا رسید و آیا تخلفات جدی وجود دارد؟» گفت: طرح نظارت بر نمایندگان در مجلس هشتم تصویب و به تایید شورای نگهبان رسید و در مجلس نهم اجرایی شد. هیاتی مرکب از برخی روسای کمیسیون ها، یکی از نواب رییس و چند نماینده دیگر مجلس تشکیل شده و کار شروع شده است.
وی با بیان اینکه در این طرح، مجلس خودش بر خودش نظارت خواهد کرد، تصریح کرد: نظر رهبری معظم انقلاب این بود که جایی از بیرون نمی تواند بر مجلس نظارت کند؛ چون مجلس نهایت کار است. مجلس است که باید بر سایر قوا نظارت کند، لذا مجلس خودش سیستم خودنظارتی داشته باشد.
لاریجانی با تاکید بر اینکه تخلفات جدی تاکنون وجود نداشته است، خاطرنشان ساخت: مجلس نهم از یک فرزانگی خاصی برخوردار است. نمایندگان سر موقع به جلسات می آیند و تقریبا در ده دقیقه اول هر جلسه، مجلس رسمی می شود. نمایندگان با علاقه در کمیسیون ها شرکت می کنند، از فهم خوبی هم برخوردارند. ممکن است در حد تخلفات جزئی، مواردی باشد که مثلا به موقع در کمیسیونی شرکت نکنند، ولی اشکال عمده ای ندیدیم. تشکر می کنم که با رهنمودهای رهبری، نمایندگان کار را با دقت جلو می برند و دغدغه اصلی آنها هم اقتصاد است.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    2 2
    آقای رییس !روزی هم می رسدکه برخی ازنمایندگانی که همیشه سهم های ویژه ای ازدولت طلب کرده ومی کنند،حرصشان فروکش کند...!؟
  • پای ثابت IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    0 0
    اگر حقمون هست چرا پس سوال نکردید؟
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    4 4
    جناب لاریجانی اگر همیشه چنین دیدگاهی داشته باشید وچون کوه پشت نمایندگان بایستید،میتوانید کمک خوبی برای رهبر انقلاب باشید وجلوی خطاهای دولت را با شجاعت بیشتری بگیرید واین باعث دلگرمی ما ملت است.