رییس مجلس می گوید چه از فراکسیون رهروان و چه از بیرون افرادی به من گفته اند و پیشنهاد داده اند که برای ریاست جمهوری شرکت کنم. اما نظر من همان نظر قبلی است و برنامه ای برای انتخابات ندارم.

پیش بینی وضعیت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، درخواست ها برای حضور لاریجانی در انتخابات، نظر لاریجانی در خصوص منتفی شدن سوال از رئیس جمهور و اهداف سفرهای منطقه ای اخیر از جمله موضوعاتی است که دعلی لاریجانی رییس مجلس در گفتگوی مشروح با مهر به آن پرداخته است.

اهم صحبت‌های رییس مجلس در ادامه می آید:
• در سفر عراق جلساتی را با نخست وزیر، رئیس مجلس، وزیر امور خارجه، ائتلاف شیعه و برداران اهل سنت داشتیم و نظرات آنها را در خصوص مسائل منطقه ای پیروزی اخیر مردم غزه درجنگ با رژیم صهیونیستی و مسائل داخلی عراق شنیدیم.
• در دیداری که با آیت الله سیستانی داشتیم ایشان مثل همیشه با یک نگاه اساسی به وحدت مسلمانان، اوضاع عراق و طرح هایی که غربی ها در منطقه به دنبال آن هستند اشاره کردند که نکات بسیارخوبی بود.

• رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که شما در سفر منطقه ای خود به سوریه لبنان و ترکیه و عراق در اظهارات خود تاکید بر کمک نظامی به مردم فلسطین داشتید و آیا این پیام را به مقامات این کشور ها منتقل کردید و نظر آنها در این خصوص چه بود؟ گفت: هدف از سفر من انتقال این پیام نبود.جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که از مقاومت فلسطین و حزب الله حمایت کرده و می کند و اما برخی کشور ها شاید ملاحظاتی داشته باشند و حداکثر در قبال این گونه اقدامات سکوت می کنند. البته برخی کشور ها نیز در این شرایط به دنبال دلالی هستند.

  •  در خصوص طرح سوال از رئیس جمهور، ما همیشه در مجلس شورای اسلامی در مسائل مهم نظر رهبری را اخذ می کنیم.اینکه در مجلس عده ای موافق و برخی نیز مخالف سوال از رئیس جمهور باشند طبیعی است اما برخی اصرار داشتند که مخالفت با سوال را به رهبری نسبت دهند که این کار خلاف است.
  • نظر مقام معظم رهبری این بود که مجلس وظیفه ذاتی خودش را انجام دهد و هر طور که مجلس مصلحت می داند عمل کند. رهبر انقلاب در بیاناتشان کار نمایندگان را در خصوص سوال از رئیس جمهور تحسین کردند.این نشان می دهد که مجلس نسبت به وظایف اصلی خودش حساس بوده و موضوعات را دنبال می کند. ایشان فرمودند ادامه بحث سوال از رئیس جمهور را صلاح نمی دانند و چون ایشان به عنوان رهبری اختیاراتی را دارند که تشخیص می دهند مجلس هم سریعا اطاعت کرد.

• رهبری در مسائل مهم اگر پیامی داشته باشد به طور شفاهی یا کتبی من را در جریان قرار می دهند، ایشان درخصوص طرح سوال از رئیس جمهور چیزی به من نگفتند. اما در این خصوص که آیا بیانات رهبر معظم انقلاب را حکم حکومتی می دانم یا توصیه ای به مجلس و نمایندگان، معتقدم همین که ایشان فرمودند از این به بعد پیگیری طرح سوال از رئیس جمهور مصلحت نیست می تواند دلالت بر این باشد که حکمی داده اند.

• اگر فرموده ایشان را به عنوان حکم درنظر نگیریم و تنها جنبه ارشادی داشته باشد در این مسئله هم نمایندگان مجلس از طیف های مختلف نظر ایشان را به عنوان فردی که نسبت به همه مسائل وقوف دارند، می پذیرند.امر رهبری چه حکم حکومتی باشد چه ارشادی برای همه مطاع است.

• موضوع اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بستگی به تصمیم مجلس دارد و من حساسیتی در این موضوع ندارم. اما چون ضوابط روشنی برای کاندیداها به جز همان چند اصلی که در قانون آمده بود، وجود نداشت، برای ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری حدود 1000 نفر شرکت می کردند که شورای نگهبان مجبور بود اکثر آنها را رد صلاحیت کند.
• این اقدام دو عارضه داشت اول اینکه خود شما رسانه ای ها بحث رد صلاحیت این افراد را دست می انداختید و همچنین صلاح نیست که مسئله جایگاه ریاست جمهوری با اینگونه اقدامات تخریب شود.از نظر بین المللی نیز برای ما مسئله سازی می کنند که چرا این تعداد را شورای نگهبان رد صلاحیت کرده است.
• این قانون تاحدودی می تواند این مشکل را حل کند البته ملاحظات و مشکلات دیگری نیز در این خصوص وجود دارد، برخی از اعضای شورای نگهبان نگاهشان این است که شرایطی در قانون اساسی آمده حصری است و البته این حرف پاسخ دارد.
• مسئله دیگر این است که برگزاری انتخابات در شهرها توسط هیات اجرایی انجام می گیرد اما در وزارت کشور چنین مرکزی وجود ندارد. برخی افراد فکر کرده اند می خواهیم یک کار سیاسی با تصویب این قانون انجام دهیم، این درست نیست که بگوییم افراد برای کاندیدا شدن وقتی بخواهند از دیگران تاییدیه بگیرند به نوعی وامدار آنها می شوند.
• تمام نمایندگان و وزیران و مسئولان بعد از انقلاب در حدود 5 یا 6 هزار نفر می شوند و به طور طبیعی کسی که بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود حمایت دو سه هزار نفر آنها را خواهد داشت.
• اگر کسی نمی تواند تاییدیه 50 نفر از این افراد را بگیرد و یا رای در انتخابات ندارد نباید کاندیدا شود.در خیلی از کشورها این کارها انجام می شود و تاییدیه این افراد به معنای وامدار بودن نسبت به آنها نیست. این موضوعات کف شرایط برای کاندیدایی است که می خواهد وارد میدان کارزار واقعی شود.
• یکی از مشکلات در کشور ما این است که یک سری مفاهیم عام را مطرح می کنیم اما جزئیات و ریز این مفاهیم را نمی گوییم مثلا می گوییم عدالت، اما در این موضوع ریز نمی شویم و بررسی نمی کنیم ببینیم افرادی که دم از عدالت می زنند کارشان هم مطابق عدالت است یا نه یا اینکه می گوییم طرف باید مدیر و مدبر باشد! اصلا مدیر و مدبر بودن یعنی چه؟
• فردی که می‌ خواهد کاندیدای ریاست جمهوری باشد باید سابقه اجرایی داشته باشد و یا 100 نفر بگویند که ایشان مدیر و مدبر است. اگر هم سابقه اجرای ندارد و استاد دانشگاه بوده و یا کار آزاد انجام می دهد 300 نفر باید وی را تایید کنند.
• اینکه می گویند مدیر و مدبر بودن و یا مصداق رجل سیاسی و مذهبی بودن را شورای نگهبان باید تشخیص دهد، آیا شورای نگهبان برای تشخیص خود ملاک و مصداق ندارد؟ و همین طور می گوید ایشان مدیر مدبر و یا رجل سیاسی است. این یک اشکال است که ما نمی آییم مسائل کیفی یا عام را ریز و قابل اندازه گیری کنیم.
• بنده عضو فراکسیون رهروان ولایت هستم.
• چه از فراکسیون رهروان و چه از بیرون افرادی به من گفته اند و پیشنهاد داده اند که برای ریاست جمهوری شرکت کنم.اما نظر من همان نظر قبلی است و برنامه ای برای انتخابات ندارم و چیز جدیدی اتفاق نیافتاده که به شما بگویم!
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =