طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری توسط نمایندگان مجلس در حال بررسی است.

سیدصادق روحانی: این طرح در مجلس موافقان و مخالفانی دارد. نمایندگان عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت عمدتا موافق این طرح و نمایندگان عضو فراکسیون جبهه پایداری و اصولگرایان مخالف این طرح هستند. در چند روز اخیر موافقان و مخالفان این طرح در رسانه‌های مختلف نظرات خود را درباره این طرح داده‌اند. در ادامه بخشی از این نظرات می‌آید:
نام نماینده
فراکسیون
بخشی از نظرات
نادرقاضی‌پور
اصولگرایان رهروان ولایت
نیت طراحان جلوگیری از وهن نظام در افکار عمومی جهان به دلیل رد صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری است، ولی سلایقی در کمیسیون شوراها و امور داخلی به این طرح وارد گشت که موجب افت منزلت سیاسی و اجتماعی طراحان شد.
حسین طلا
اصولگرایان
داشتن مدرک تحصیلی بالا فی نفسه در ظاهر خوب است اما چه بخواهیم یا نخواهیم این کار در اصل ایجاد محدودیت در انتخابات است و با این کار دایره کسانی که می‌توانند از حقوق شهروندی خود برخوردار شوند، کم می‌شود. تلویحا قبول می‌کنیم که در انتخابات گذشته اشکالاتی وجود داشت و ما مجبوریم در رأس وزارت کشور یک هیات نظارتی قرار دهیم.
کاظم جلالی
اصولگرایان رهروان ولایت
وقتی ما انتخاباتی برگزار می کنیم همه باید بتوانند از برگزاری انتخابات دفاع کنند و این دفاع با توزیع مسئولیت در بین همه ممکن است، همه باید پاسخگو باشند. در سال 88 وقتی بحث تقلب را مطرح کردند دولت را در برگزاری انتخابات محکوم کردند اما وقتی گفته می شود سه قوه در هیات اجرایی انتخابات حضور دارند بنابراین سه قوه درکنار هم از نحوه برگزاری انتخابات دفاع می کنند. بنابراین توان همه نظام برای دفاع از نتیجه انتخابات می تواند بسیج شود.
احمد توکلی
اصولگرایان
عیب های این طرح زیاد است، تشخیص اینکه چه نامزدی ویژگی های اصل 113 را دارد و ندارد با شورای نگهبان است که 12 نفر عضو آن 6 نفر با انتخاب رهبری و 7 نفر حقوقدان نیز با معرفی قوه قضاییه برای نمایندگان ملت برگذیده می شوند، در واقع 12 نفر که رای آنها مستقیم و غیر مستقیم به مردم برمی گردد تشخیص مصداق می‌دهند.
زهره طبیب زاده
اصولگرایان
مدیر، مدبر و رجل سیاسی بودن مساله ای است که شورای نگهبان باید در مورد آن تصمیم گیری کند و اگر این طرح در مجلس تصویب شود نظر شورای نگهبان کاملا ظاهری می شود.
محمدرضا باهنر
اصولگرایان رهروان ولایت
قانون انتخابات باید محدودیت ایجاد کند تا کسانی که نمی‌توانند در سطح کلان مدیریت کشور حضور داشته باشند، برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام نکنند؛ چراکه رییس جمهور بعد از رهبری دومین شخص بارز سیاسی و مذهبی کشور است.
سید سعید حیدری طیب
اصولگرایان
در حال حاضر یک کاندیدای انتخابات شوراها باید مدرک تحصیلی لیسانس و یک کاندیدای مجلس شورای اسلامی باید فوق لیسانس داشته باشد، لذا این کاملا غیر منطقی و غیر عاقلانه است که کاندیداهای ریاست جمهوری تنها سواد خواندن و نوشتن داشته باشند.
علی جلیلیان
اصولگرایان رهروان ولایت
در بخشی از این طرح آمده است که اگر کسی بخواهد کاندیدای ریاست جمهوری شود باید از تعداد کثیری از رجال سیاسی و مجتهدین و فقهای کشور تاییدیه بگیرد، در حالی که چنین عملی، کاندیدا را وامدار آن اشخاص خواهد کرد.
ابراهیم محبی
اصولگرایان رهروان ولایت
این طرح فی‌النفسه طرح خوبی است و قانون انتخابات کشور در موارد بسیاری نیاز به تغییر دارد.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260977

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =