۰ نفر
۱۰ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۸

خوزه مانوئل کابایرو بونالد شاعر و مقاله‌نویس اسپانیایی مهمترین جایزه ادبی کشورهای اسپانیایی‌زبان را دریافت کرد.

به گزارش خبرآنلاین، خوزه ایگناسیو ورت وزیر آموزش اسپانیا روز پنجشنبه اعلام کرد این شاعر 86 ساله به دلیل تلاش‌هایش در طول یک عمر برای غنی کردن ادبیات اسپانیایی زبان برنده جایزه سروانتس 2012 شده است.
 
خوزه مانوئل کابایرو بونالد برنده این جایزه مبلغ 125 هزار یورو (167 هزار پوند) دریافت خواهد کرد، سال پیش این جایزه که به نویسندگان اهل اسپانیا و آمریکای لاتین اهدا می‌شود به نیکانور پارا شاعر اهل شیلی رسید.
 
کابایرو بونالد بعدا در جریان مراسمی در حضور مقامات کشور اسپانیا جایزه خود را دریافت می‌کند. او اولین مجموعه شعر خود را سال 1950 در 24 سالگی منتشر کرد، نام این مجموعه «گدا» بود. آخرین مجموعه شعر او سال 2004 با عنوان «ما زمانی هستیم که از دست دادیم» است.
 
اشعار کابایرو بونالد به دلیل سازش‌ناپذیر بودن آن‌ها شهرت دارند. منتقدان از قدرت داستان‌پردازی این شاعر در اشعارش و همچنین مهارتش در استفاده از زبان تعریف کرده‌اند. او جدا از شعر سرودن رمان‌نویس هم هست و در دهه 1950 و 1960 اغلب آثار منثورش را درمورد شرایط اجتماعی اسپانیا نوشت.
 
«ساعات مرده»، «انتخاب طبیعی»، «هزارتوی بخت» و «دوران نبردهای گمشده» از دیگر آثار این شاعر هستند.
 
جایزه سروانتس اولین بار سال 1976 اهدا شد، و نویسندگان بزرگی چون کارلوس فوئنتس اهل مکزیک، ماریو بارگاس یوسا نویسنده برنده نوبل ادبیات اهل پرو و کامیلو خوسه سلا (برنده نوبل ادبیات) اهل اسپانیا از برندگان دوره‌های پیشین این جایزه هستند.
 
آسوشیتدپرس / 29 نوامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =