نیکانور پارا، شاعر اهل شیلی برنده جایزه سروانتس، بزرگترین جایزه کشورهای اسپانیایی زبان شد.

به گزارش خبرآنلاین، این جایزه معتبر به همراه جایزه نقدی 125 هزار یورویی (107 هزار دلاری) به پارا اهدا می‌شود.
 
برنده جایزه را آنخلس گونزالس-سینده، وزیر فرهنگ اسپانیا در مادرید معرفی کرد، این جایزه برای پاسداشت مجموعه آثار یک نویسنده یا شاعر اهدا می‌شود.
 
پارا 97 ساله یکی از مهمترین شاعران دنیای اسپانیایی زبان شناخته می‌شود. او ریاضیدان هم هست و نظریه «ضدشعر» او – ترکیب زبان کوچه بازار با عروض و قافیه سنتی- در دنیای شعر آمریکای لاتین بسیار تاثیرگذار بوده است. حتی آلن گیزنبرگ شاعر و ترانه‌سرای فرانسوی از تاثیر پارا بر اشعار خود سخن گفته است.
 
این شاعر اولین مجموعه شعر خود را در سال 1937 منتشر کرد، او در سال‌های 1969 و 1971 برنده جایزه ادبیات ملی شیلی شد و چندین سال است که یکی از بخت‌های دریافت جایزه نوبل ادبیات است.
 
 
ارنستو کاردنال از مکزیک و ادواردو گالئانو از اوروگوئه رقبای پارا برای رسیدن به جایزه سروانتس بودند.
 
جایزه سروانتس روز 23 آوریل 2012 همزمان با سالگرد مرگ میگل دوسروانتس، نویسنده «دن کیشوت» در سال 1616 به پارا در جریان ضیافتی اهدا خواهد شد.
 
سال گذشته آنا ماریا ماتوته، رمان‌نویس اسپانیایی برنده این جایزه شد. او سومین زنی بود که از زمان تاسیس جایزه در سال 1975 برنده آن شده بود.
 
از برندگان پیشین این جایزه که به نوبت به نویسندگان اسپانیایی و نویسندگان اهل آمریکای لاتین رسیده است می‌توان به ماریو بارگاس یوسا اهل پرو و کامیلو خوسه سلا اسپانیایی اشاره کرد.
 
شعر «مشق شب» از پارا:
غزلی بنویسید
که آغاز شود با این مصرع شش کلمه‌ای
ترجیح می‌دهم پیش از تو بمیرم
و خاتمه یابد با این مصرع:
ترجیح می‌دهم اول تو بمیری
 
بی‌بی‌سی / 1 دسامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
57241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =