درحالیکه برخی از رسانه ها و محافل سیاسی مصر از برکناری رئیس جمهور مصر طی یک فرایند قضایی خبر می دهند، دادگاه تجدید نظر این کشور به نشانه اعتراض به محمد مرسی فعالیت خود را به حال تعلیق در آورد.

به گزارش خبرآنلاین برخی از فعالان سیاسی و رسانه ای مصری از احتمال برکناری رئیس جمهوری مصر در یک فرایند قضایی خبر دادند. این فعالان با اشاره به اختیارات دادگاه عالی قانون اساسی ادعا کرده اند که با تشدید بحران این احتمال وجود دارد که دادگاه قانون اساسی اقدام به برکناری رئیس جمهور از قدرت کند.

با این همه این خبر از سوی دادگاه عالی قانون اساسی مصر تکذیب شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره ماهر البحیری رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر اعلام کرد : شایعه برکناری رئیس جمهور این کشور صحت ندارد. او گفته است : برخی شایع کرده اند که دادگاه عالی قانون اساسی مصر قصد دارد محمد مرسی رئیس جمهور این کشور را برکنار کند درحالی که این شایعه بی پایه واساس است.

دادگاه تجدید نظر در برابر مرسی
در همین حال دادگاه تجدید نظر مصر فعالیت خود را تا زمان لغو اعلامیه قانون اساسی به حال تعلیق در آورد.حکم اخیر محمد مرسی رئیس جمهور مصر مبنی بر گسترش اختیارات رئیس جمهور به نحوی که تصمیمات او از قضات دور بماند موجب ناآرامی های گسترده در این کشور شده است. این ناآرامی ها علیرغم تاکید مرسی بر موقتی بودن این بیانیه هنوز پایان نیافته است.

لشگرکشی های خیابانی

درهمین حال هر دو طرف موافق و مخالف مرسی یکدیگر را به لشگر کشی های خیابانی متهم کرده و در پاسخ به این اقدام به نیروها و طرفداران خود برای تظاهرات های بزگتر و گسترده تر فراخوان داده اند. تازه ترین نمونه این لشگرکشی مربوط به فراخوان نیروهای سیاسی مخالف رئیس جمهور مصر است که قصد دارند جمعه آینده تظاهرات میلیونی برگزار کنند. این نیروها که درتجمعات وتظاهرات روزهای اخیر در میدان التحریر قاهره شرکت داشته اند اعلام کردند روز جمعه تظاهرات گسترده ای برگزار می کنند.

از طرف دیگر اخوان المسلمین نیز اعلام کرده است در حمایت از رئیس جمهور مصر شنبه تظاهرات برگزار می کند تا نشان دهد چه کسی قدرت بسیج مردمی بیشتری دارد.

به گزارش واحدمرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه محمود غزلان از رهبران گروه اخوان المسلمین گفت پس از آن که دستگاه قضائی مصر چهارشنبه فشار خود بر محمد مرسی برای لغو بیانیه قانون اساسی افزایش داد، این گروه و دیگر گروه های اسلامی در حمایت از مرسی شنبه در قاهره تظاهرات برگزار می کنند.

 

خواسته های مخالفان مرسی

همچنین احمد عبدالوهاب عضو دبیرخانه حزب قانون اساسی در اسوان مصر هشدار داد گروههای مصری همچنان بر ادامه تحصن اصرار دارند و هم زمان خود را برای برپایی تظاهرات میلیونی در روز جمعه آماده می کنند. وی عمده ترین خواسته مخالفان را برکناری دولت هشام قندیل، انحلال مجمع موسسان قانون اساسی و بازنگری در ساختار این مجمع، پاکسازی وزارت کشور ، انحلال بیانیه قانون اساسی به همراه تایید تصمیمات اخیر مبنی بر برکناری دادستان کل کشور و محاکمه مجدد مقامات رژیم سابق دانست.

عبدالوهاب هشدار داد:« به محمد مرسی تا جمعه فرصت می دهیم که از تصمیمش عقب نشینی کند و به خواسته ملت تن دهد در غیر این صورت شعار اصلی ما سقوط محمد مرسی و سقوط نظام کنونی کشور خواهد بود».

پاسخ مرسی به این درخواست ها
اما رئیس دیوان ریاست جمهوری مصر در پاسخ به این درخواست ها و اعتراضات صورت گرفته  اعلام کرد هیچگاه از بیانیه قانون اساسی عقب نشینی نخواهیم کرد زیرا هدف رئیس جمهوری از صدور این بیانیه، تحکیم دموکراسی در کشور است.
به گزارش واحد مرکزی خبر محمد رفاعه طهطاوی درباره تجمع هواداران محمد مرسی گفت:‌« برگزاری این تجمعات را نمی توان لشکر کشی خیابانی خواند زیرا مردم به صورت خودجوش به خیابان ها می آیند».
طهطاوی که در گفتگو با تلویزیون الحیات سخن می گفت، درباره شرایط امنیتی کشور گفت:‌« نمی خواهیم با لهجه تهدید صحبت کنیم ، هر سخنی برای خود جایی دارد اما مسئله عقب نشینی از بیانیه قانون اساسی منتفی است».
وی افزود:‌« ریاست جمهوری از آزادی بیان به روش مسالمت آمیز، حمایت می کند اما به آتش کشیدن ساختمان ها را نمی پذیرد و با عوامل آن از طریق قانون برخورد می شود در نتیجه هرگونه تلاش برای خارج کردن اعتراض ها از مسیر مسالمت آمیز قابل اغماض نخواهد بود».

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =