رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در دیدار با سفیر کره جنوبی از تجار کره جنوبی برای سرمایه گذاری در ایران دعوت کرد.

گروه اقتصادی: سفیر کره جنوبی در دیدار با رئیس اتاق ایران در خصوص راه های گسترش همکاری و برون رفت از بحران جهانی اقتصاد به بحث و تبادل نظر پرداخت.

«دکتر محمد نهاوندیان» رئیس اتاق ایران در این دیدار با اشاره به زمینه های مشترک همکاری میان دو کشور گفت: " برای تامین مالی طرح های مشترک می توان در اروپا و کشورهای دیگر سرمایه گذاری مشترک کرد و اتاق ایران آمادگی دارد که در این خصوص با طرف های کره ای همکاری کند. "

وی همکاری در زمینه کشاورزی و کشتیرانی میان دو کشور را مهم ارزیابی کرد و یادآور شد: " باید وضعیت تجاری و اقتصادی میان دو کشور را دوستانه تر کنیم و اتاق ایران آمادگی دارد که ضمن دعوت از هیات اقتصادی و تجاری کره جنوبی روز بزرگداشت «اقتصاد کره» را در ایران برگزار کند. "

 وی با اشاره به تاثیرات بحران جهانی اقتصاد بر بخش خدمات تصریح کرد: " شرکت های اروپایی از صنعتی بودن بیرون آمده و بخش عمده فعالیت های اقتصادی آنها خدمات است و در حال حاضر 85 درصد استخدام ها توسط بخش خدمات صورت می گیرد و در بحران کنونی حجم تجارت این حوزه نیز کاهش یافته است. "

 رئیس اتاق ایران با اشاره به تحریم اقتصادی ایران گفت: " در وضعیت کنونی تمام محدودیت ها از طرف سازمان ملل اعمال نشده است و بخش مهمی از آن از سوی آمریکا است، ولی باید به این محدودیت ها فائق شویم و به همکاری های اقتصادی ادامه دهیم. "

 در ادامه این دیدار «یونگ موک کیم» سفیر کره جنوبی در ایران نیز با تأکید بر وضعیت بد اقتصادی کره جنوبی گفت: " دولت که اکنون به خصوص با کمبود نقدینگی و منابع مالی روبرو است، تلاش می کند بر این وضعیت فایق آید زیرا نظام بانکی ما از این بحران صدمه دیده است. "

 وی افزود: " اقتصاد کره به کشورهای چین، ژاپن، آمریکا و اروپا وابسته و صنایع ما به خصوص در بخش کشتیرانی و انرژی به خاورمیانه متکی است. اکنون تمام بخش ها از این بحران متأثر شده اند و کره دوره سختی را سپری می کند. ارزش واحد پول کره سیر نزولی داشته و سفارش های جدید فسخ شده و صنعت خودروسازی نیز از این بحران متاثر شده است. "

 وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: " در طول سه ماه گذشته سه میلیارد دلار از ذخایر بانک مرکزی برای کمک به وضعیت اقتصادی برداشت شده است. ذخایر بانک مرکزی به صورت سرمایه گذاری در بانک های بین المللی بوده است و ما هنوز 200 میلیارد دلار آمریکا ذخیره ارزی داریم. "

 وی ضمن اشاره به کاهش ارزش بورس به نصف، کشورهای چین و هند را برای سرمایه گذاری بسیار مناسب دانست و افزود: " در حال حاضر قیمت ها به یک سوم کاهش یافته است. اقتصاد کره افت داشته اما خیلی صدمه ندیده است. البته این کشور آینده سختی را پیش رو دارد و کره می تواند با استفاده از توافقنامه کره و چین، اقتصاد خود را به تقاضای بسیار و صنایع پیشرفته چین اتکا دهد. "

سفیر کره جنوبی در ایران خاطرنشان کرد: " در حال حاضر اقتصاد بریتانیا با مشکلات بسیاری روبرو است زیرا قطب بخش خدمات مالی دنیا بوده و اکنون این بخش با بحران مواجه شده است، در میان کشورهای اروپایی ایتالیا و آلمان وضعیت بهتری خواهند داشت. "

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: " آمریکا در حدود 6 تا 10 ماه دیگر ثبات خود را باز خواهد یافت اما رکود اقتصادی آن تا انتهای سال جاری و بیکاری تا سال آینده ادامه خواهد داشت. کسری بودجه هم ممکن است ادامه یابد و رئیس جمهور جدید آمریکا وظیفه دارد این کسری را از میان بردارد و برای این مهم باید هزینه ها را کاهش داد. "

کیم در ادامه گفت: " مردم باید از فرصت های موجود بهره گرفته و قوانینی را برای کمک به یکدیگر وضع کنند. مردم ایران نیز با ورود این کشور به بازار جهانی منفعت بیشتری خواهند داشت. "

 سفیر کره جنوبی عامل نبود ثبات اقتصادی را عوامل روانی، سوء استفاده و برانگیختگی دانست و گفت: " همه بانک ها برای جذب منابع مالی دستورالعمـل می گیرند. مردم هم برای خرید اجناس لوکس برانگیخته می شوند و بدین منظـور وام می گیرند و همین به از میان رفتن ثبات اقتصادی می انجامد. "

 

سفیر کره جنوبی به وجود چهار مؤسسه اقتصادی در کره اشاره کرد و گفت: " اتاق بازرگانی کره، همتای اتاق ایران می باشد. "

 «مهدی فاخری» معاون امور بین الملل اتاق ایران نیز در این دیدار با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده توسط اتاق ایران برای اعزام هیأتی به کره جنوبی، زمان سفر را ماه فروردین یا اردیبهشت سال آینده عنوان کرد.

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =