حادثه کشته شدن 26 دانش آموز در قالب کاروان راهیان نور و حوادث مشابه موجب شد تا دبیر قرار گاه راهیان نور ضمن حضور در کافه خبر اجباری بودن این اعزام ها رد کند.

معصومه ستوده :سردار یعقوب سلیمانی با بیان اینکه برای ما هیچ گاه افزایش آمار مدنظر نبوده است تصریح کرد که بسیاری از مردم داوطلبانه در کاروان راهیان نور حضور پیدا می کنند و ما نمی توانیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم کما اینکه با وجود کشته شدن بسیاری در حوادث جاده ای همچنان مردم به مسافرت می روند و یا غرق شدن عده زیادی موجب نمی شود که مردم سفر شمال خود را کنسل کنند...

 

سردار سلیمانی! دلایل برگزاری کاروان های راهیان نور چیست؟
قبل از شروع بحث لازم می دانم که ایام سوگواری سیدوسالارشهیدان را تسلیت عرض کنم. من هفته بسیج را که با این ایام تقارن پیدا کرده است را گرامی می دارم؛ بخصوص اینکه عاشورای حسینی با سالروز تاسیس بسیج یکی شده است. اگر شما حضور ذهن داشته باشید در سال 89 نیز سالروز بسیج با عید غدیر یکی شده بود. به نظر من تاسیس بسیج در 5آذر 1358با درایت و دور اندیشی حضرت امام(ره) تشکیل شد و این تقارن را باید به فال نیک گرفت همچنانکه تقارن بسیج با تفکرعاشورایی عجین شده است. در بحث راهیان نور باید بدور از هرگونه تعصب و جانبداری سخن گفت. نسل اول همان نسلی بود که انقلاب کرد و در دفاع مقدس حضور داشت اما نسل دوم، سوم و چهارم همان نسلی است که جنگ و انقلاب را درک نکرده است. این نسل،نسلی است که مشتاق به درک ایثارگری و جانبازی های نسل انقلاب است به همین دلیل کاروان راهیان نور راه اندازی شد البته راه اندازی کاروان کار را منسجم تر کرد و گرنه پیش از این بسیاری از مردم به صورت داوطلبانه از این مناطق دیدن می کردند.

حضور افراد در کاروان راهیان نور چه تاثیراتی دارد؟چه اهدافی برای این کاروان ها طراحی شده؟
آشنایی نسل جدید با ارزش های دفاع مقدس. 

به نظر می رسد که کاروان راهیان نور بیشتر به دانش آموزان اختصاص پیدا کرده، درست است؟

خیر. بسیاری از اقشار مختلف ضمن حضور داوطلبانه درهزینه ها مشارکت دارند کما اینکه 450 پزشک متخصص که در بسیاری از ایام سال در خارج از کشور حضور دارند سال گذشته همایش علمی خود را بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) در مناطق عملیاتی برگزار کردند آنها در طول برگزاری همایش از مناطق جنگی دواطلبانه دیدن کردند. در کاروان راهیان نور حتی بسیاری از خارجی ها نیز حضور پیدا می کنند. من به خاطر دارم که روزی دو خاخام یهودی آمریکایی و کانادایی و یک خانم فرانسوی که استاد دانشگاه بود اما به دلیل حجاب خود از تدریس در دانشگاه منع شده بود ابراز تمایل کردند که در اردوی راهیان نور حضور پیدا کنند. از همان ابتدا مسئولان کشورشان آنها را از این کار بازداشتند اما با این وجود، آنها دراین اردو حضور پیدا کردند و برنامه ای از شوش دانیال برای آنها ترتیب داده شد. در مدت حضور در کاروان راهیان نور آنها ضمن بازدید از شلمچه و... صحنه های بازسازی شده از شهادت بهنام محمدی و شهید حسین فهمیده را دیدند. آنها بعد از پایان اردوی راهیان نور به من گفتند که ما تا این لحظه به دلیل گستردگی تبلیغات تصور می کردیم که ایران آغاز گر جنگ است اما در حال حاضر متوجه شدیم که واقعیت این است که ایران مورد تجاوز قرار گرفته است.

با وجود تصریحات شما مبنی بر اینکه استقبال گسترده ای از کاروان راهیان نور صورت می گیرد اما ما در واقع شاهد هستیم که دانش آموزان به زور نمره به این مناطق برده می شوند.
به هیچ وجه در بحث راهیان نور اجباری در کار نیست. این اعزام در قالب توافقی که بین سردار نقدی و آقای حاجی بابایی انجام شده است،صورت می گیرد. حضور دانش آموزان کاملا داوطلبانه بوده و من نمی دانم که چرا تبلیغات نادرستی انجام می شود که دانش آموزان به اجبار به این مناطق اعزام می شوند.

 در برخی از مدارس به دانش آموزان گفته می شود که در صورت عدم حضور در این کاروان ها 10 نمره را نخواهید گرفت در نهایت با کلی اعتراض دانش آموزی که نخواسته به این منطق برود، نمره خود را گرفته است. البته شما این نکته را مد نظر قرار بدهید که دانش آموزان به طور کلی از اردو رفتن استقبال می کنند و حتی اگر والدین هم ناراضی باشند در نهایت بچه ها آنها را راضی می کنند. البته به نظر می رسد که آقای حاج بابایی و سردار نقدی بیشتر به دنبال افزایش بیلان کاری خود هستنداین مساله را قبول دارید؟
اولا ده نمره کتبی در اختیار دبیر آمادگی دفاعی است. دو نمره در اختیار معلم و مابقی که هشت نمره است،عملی می باشد. با این وجود هیچگاه دانش آموزی به زور به این مناطق برده نمی شود.من منکر برخی از اهمال کاری ها نیستم اما باور کنید که در بسیاری از موارد ما با گریه دانش آموزانی مواجه شدیم که خواستار رفتن به مناطق عملیاتی بودند. با این وجود، سخت گیری های زیادی انجام می شود که دانش آموزان ضمن حضورداوطلبانه باید از والدین رضایتنامه کتبی داشته باشند. من نمی دانم که برخی از افراد دنبال چه اهدافی هستند اما واقعیت این است که این اصل همواره مورد توجه ما قرارگرفته است اگر برخی از افراد بی تدبیری می کنند این تقصیر متوجه ما نیست. به هرحال در برخی از موارد افراد نگاه خود را دخالت می دهندو گرنه هیچگاه بیلان بیشتر حضور دانش آموزان در مناطق عملیاتی مورد توجه ما نبوده است.نه سردار نقدی و نه سردار فضلی به این موضوع توجه نمی کنند که حتما باید درسال یک میلیون نفر به این مناطق اعزام شوند. به عبارت بهتر ستاد راهیان نور هیچ وقت دنبال افزایش بیلان کاری نبوده است.
اما  روی مساله آمار تاکید می شود
نه این موضوع درست نیست. مساله آمار هیچگاه در ستاد راهیان نور مطرح نبوده و نیست به نظر می رسد که در این مورد فضا سازی نادرستی انجام شده است. در این میان برخی مقصر بودند همچنانکه رسانه ملی ما درست عمل نکرد.
چه انتقادی را متوجه تلویزیون می دانید؟
تلویزیون بیش از حد روی آمار حضور افراد در کاروان راهیان نور تاکید می کند. البته انتقادات دیگری هم متوجه تلویزیون هست کما اینکه تلویزیون بیست وچهار ساعت بعد از حادثه بروجن با دخترخانمی مصاحبه کردکه آن دختر خانم تحت تاثیر هیجان و تالم ناشی از حادثه گفت که از ابتدا ماشین خراب بوده اما کسی توجه نکرده بود. طرح این مساله از سوی رسانه ملی موجب نگرانی گسترده مردم و نمایندگان مجلس شد. البته من به مردم حق می دهم که نگران شده و از ما بازخواست کنند به ترتیبی که برخی کلیت کاروان راهیان نور را زیر سوال بردند حتی گاهی سخنانی را مطرح کردند که مشابه سخنانی بود که از رادیو صهیونیستی شنیده می شد.
البته شما توجه کنید که مردم حق دارند که شما را بازخواست کنند به هرحال بیست و شش نفر در این کاروان کشته شدند کما اینکه در نوروز نود نیز تعدادی از دانش آموزان مشهدی کشته شدند.
ما هم بر این باوریم که مردم حق دارند. به همین دلیل ما حساسیت زیادی داریم که در طول سفر سرعت زیاد نباشد و خودرو از ایمنی کافی برخوردار باشد.
اما به نظر می رسد که این حساسیت در مورد کاروان راهیان نور اعزام شده از بروجن وجود نداشته است.
نه این سخن درست نیست. شما توجه کنید که صاحب خودرو اعزام شده از بروجن از سابقه کافی برخوردار بوده است کما اینکه این خودرو نیز از نظر فنی مورد تایید قرار گرفته بود و به دلیل سلامت به این خودرو اجازه داده شد که حرکت کند. راهنمایی و رانندگی، سلامت خودرو را تایید کرده است سرعت این اتوبوس بالاتر از 85 کیلو متر نرفته است بعد از اینکه در سرازیری قرار گرفت سرعت خودرو به 114 کیلومتر رسیده است. ارزیابی این دختر خانم معطوف به سه تا چهار دقیقه ای است که خودرو در سرازیری قرار گرفت و سرعتش افزایش یافت و در نهایت راننده نتوانست آن را کنترل کند و منجر به آن حادثه شد. قبل از حرکت از خوزستان این خودرو تعمیر شده بود اما با این وجود این اتفاق افتاده است.
اما در همان زمان این خبر منتشر شد که این خودرو از بروجن دچار نقص بوده است اما الان این سخن شما این گزارش را نقض می کند؟
به هیچ وجه. تنها چراغ هشدار دهنده مشکل داشت. این خودرو در تعمیرگاه اهواز بدون مشکل تشخیص داده شد و در این مورد تقصیری متوجه ما نیست. البته لازم است این نکته را بار دیگر یادآوری کنم که پلیس بدون اغماض گزارش خود را منتشر کرده است و تاکید کرده که خودرو تا قبل از اینکه سرعتش زیاد شود مشکلی نداشته است.
جناب سردار در سوالات کاربران آمده است که اگر یکی ازفوت شدگان(دوراز جان) دختر شما بود چه واکنشی نشان می دادید؟
من به خوبی احساس خانواده هایی که فرزند خود را از دست دادند را حس می کنم زیرا صبیه من که دانشجوی مهندسی پلیمر دانشگاه پلی تکنیک بود در جریان کارآموزی در جاده کرج در اثر تصادف جان خود را از دست داد. به همین دلیل من برای همدردی با جان باختگان من به همراه سردار فضلی و معاون وزیر آموزش و پرورش به بروجن رفتیم و از نزدیک شاهد بودیم که چگونه خانواده ها در غم فراق فرزندان خود عزاداری می کردند. این خانواده ها کاملا حق دارند که اینگونه موضع گیری کنند زیرا هیچ چیزی این خلا را پر نمی کند. به همین دلیل حساسیت روی اعزام و ایمنی جاده ها افزایش یافته است. به ترتیبی که تردد در برخی از جاده ها ممنوع شده است و مدیر ستاد راهیان نور راه آهن تعیین شد تا از این تاریخ به بعد این زمینه فراهم شود که تردد از طریق راه آهن صورت بگیرد تا ظرفیت ریلی افزایش یابد.
البته همان سال نود که تعدادی از دانش آموزان کشته شدند قرار بود تا راه آهن عهده دار حمل و نقل شود چرا این اتفاق نیفتاد؟
در حال حاضر یک ظرفیتی ایجاد شده است همچنانکه شرکت ران ترابر صبا چهار راند قطار را ساماندهی کرده است. الان ترجیحا یک سامانه زمینی راه اندازی کرده است البته جوان سیر هم سامانه اتوبوسی خود را تجهیز کرده و اتوبوس های بالاتر از سال 85 را از رده خارج کرده است. در مورد قطار ها نیز هماهنگی از گرگان، ساری، نکا و زنجان و تبریز انجام شده است. همچنین قرار است تا از مشهد نیز این سامانه راه اندازی شود. اولویت ما حمل و نقل ریلی است هرچند زمان بیشتری در مسیر صرف خواهد شد که برنامه ریزی شده است تا محتویات فرهنگی پربارتر شود. شما بهتر است که بدانید قبل از راه اندازی کاروان راهیان نور مردم خود به این مناطق می رفتند تنها کار ما این بود که این حضور را منسجم تر کرده و در قالب یک بسته فرهنگی ارائه کردیم. شا توجه کنید که همراه دویست هزار نفری که از این مناطق بازدید کردند بیش از ده هزار نفر عنصر فرهنگی وجود داشته است. از همان زمان شروع حرکت از مبدا این بسته فرهنگی در اختیار افراد قرار می گیرد شما این نکته را مد نظر قرار دهید که در جریان سفر پربار راهیان نور تعداد زیادی از خانم هایی وجود داشتند که بی چادر رفتند و با چادر برگشتند و بسیاری محتویات موبایل خود را خالی کردند و آهنگ های حماسی را روی آن قرار دادند. اینقدر این تحولات گسترده بوده است که برخی جلوی سردار نقدی را گرفتند و از وی سوال می کردند که شما با بچه های ما چه کردید که اینقدر متحول شدند و مراتب سپاس خود را ابراز می داشتند. شما به این موضوع توجه کنید که 90 درصد از این افراد از کاروان راهیان نور ابراز رضایت کردند. در جریان این کاروان نحوه شهادت بهنام محمدی روایتگری شد. مهمترین دلیل انتقاد به کاروان راهیان نور تاثیر گذاری آن است به همین دلیل بعد از آن حادثه بسیاری ناجوانمردانه و ناعادلانه با راهیان نور برخورد کردند. به هرحال ما نیز دنبال علت حادثه هستیم و بررسی های کافی انجام شده تا با عوامل مقصر برخورد شود. افراد قبل از هر قضاوتی لازم است تا عدالت را مدنظر قرار دهند همچنانکه در سفرهای جاده ای سالانه صدها تن می میرند اما شما نمی توانید به افراد توصیه کنید که به مسافرت نروند یا اینکه در شمال سالانه تعداد زیادی غرق می شوند اما با این وجود کسی سفر شمال خود را کنسل نمی کند یا اینکه در مصر یک قطار و اتوبوس با هم برخورد کردند و تعداد زیادی کشته شدند.
اما یک فرق وجود دارد در کشور مصر وزیر استعفا داد اما در ایران وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد که این مساله به من ربطی ندارد.
البته ایشان نیز این حرف خود را بعدا اصلاح کرد.
یکی از کاربران سوال پرسیده که چرا از شرکت های معتبر و اتوبوس های ایمن استفاده نمی کنید؟
در حال حاضر ماشینی بهتر از اسکانیا نیست و از سوی شرکت همسفر هم از شرکت های معتبر است. جدای این مباحث ما در مورد اعتیاد رانندگان بسیار حساس هستیم ودر این مورد به هیچ وجه اغماض نمی کنیم من به عنوان عضو هیات مدیره جوان سیر بارها شده که میدانی راننده را پیاده می کردیم و از آنها تست اعتیاد می گرفتیم و اگر تست اعتیاد مثبت بود بدون اغماض راننده را محروم کردیم.
مسافرت شب این اتوبوسها ممنوع شد؟
نه شما توجه کنید که اتوبوسی که از مشهد عازم این مناطق است می خواهد چند شب در راه باشد و یک مدت هم در این مناطق توقف داشته باشد. این مساله قابل قبول نیست زیرا مدت حضور در منطقه کاهش می یابد و از سویی این امکان وجود ندارد که بیش از این دانش آموزان از مدرسه غیبت کنند.
کاربری این سوال را پرسیدند که اگر هزینه کاروان راهیان نور صرف کارهای دیگر می شد بهتر نبود؟
در برابر سیل گسترده تهاجمات غرب برای هدف قرار دادن ارزش های انقلاب صرف این هزینه ها چیزی نیست. در حال حاضر 52 هزار پایگاه مقاومت بدون چشمداشت درحال فعالیت شبانه روزی هستند.
هرساله چه تعداد در قالب کاروان راهیان نور به مناطق عملیاتی اعزام می شوند؟
راهیان نور مبنای تاریخی خود را از دوم اردیبهشت ماه تا آخر فروردین ماه سال دیگر قرار می دهد. زائران از دوم اردیبهشت ماه مناطق غربی را بازدید می کنند و در پایان سال جنوب بیشتر مورد بازدید قرار می گیرد. از تاریخ اعزام در 12 مهرماه تا کنون 288 هزار نفر به این مناطق اعزام شدند. همان زمانی که این اتفاق رخ داد صد و سی چهل هزار نفر به این مناطق اعزام شده بودند. این آمارعلیرغم فضا سازی محقق شده است ما که نمی توانیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم. امسال چهارهزار نفراز اساتید دانشگاه به این مناطق رفتند آیا ما می توانیم استادان دانشگاه را ملزم به انجام کاری کنیم. آیا امکان دارد که شما بتوانید دانشجویان را مجبور کنید که در مناطق عملیاتی حضور پیدا کنند.
چه امکاناتی به افراد در مناطق عملیاتی داده می شود؟
بیش از بیست هزار تخت آماده شده که اتاق اتاق نیست زیرا دانش آموزان بیشتر دوست دارند که گروهی و دسته جمعی باشند. در اردوگاه دو کوهه و تل زینبیه در ایام پیک( تعطیلات اواخر اسفند تا اواخر نوروز) تا شش هزار نفر اسکان داده می شود. اتاق اتاق در کار اردویی تعریف نشده است همچنانکه ما در حال حاضر درصدد هستیم تا قطارها اتوبوسی شود. زیرا این قطارها هم راحتتر است و هم از ایمنی بیشتری برخوردار است همچنان برای آنها ال سی دی نیز تعبیه خواهد شد.
آیا اقدامات اردویی بسیج تنها به کاروان راهیان نور خلاصه می شود یا اینکه اردوهای دیگری هم برگزار می شود شما به عنوان رئیس اردویی سازمان بسیج مستضعفین می توانید به این سوال پاسخ دهید؟
شما به یاد داشته باشید که فعالیت های بسیج را نباید به موضوع خاصی محدود کنید کما اینکه در حال حاضر 700 واحد مسکونی با کمک بسیج دانشجویی در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی افتتاح شده است و نزدیک به 5000 واحد دامی در سراسر کشور به بهره برداری رسیده است. این اقدامات تنها بخشی از اقداماتی است که توسط بسیج مستضعفین انجام می شود. فارغ از این فعالیت های جهادی،لازم است تا به منظور آشنایی نسل جدید با ارزشهای دفاع مقدس اردوهایی ترتیب داده شود.
مهمترین سوالی که مطرح می شود این است که بسیاری بر این باورند که امکان دارد که از این اردوها بهره برداری سیاسی شود آیا در این مورد ممنوعیتی دارید کما اینکه این نگرانی وجود دارد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری برخی از این محفل به نفع خود بهره بگیرند.
به هیچ عنوان اجازه داده نمی شود که کسی از راهیان نور سو استفاده سیاسی کند.

/27214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 260162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    14 0
    من اگر به عنوان والدین یک دانش آموز مایل نباشم فرزندم به این اردوها نره باید جه کنم؟ برای یادآوری حماسه ها نیاز به حضور در مکان آن نیست مثلا از حماسه عاشورا 1400 سال میگذره اما آیا برای درک آن نیاز به حضور در کربلا هست؟
    • بدون نام IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۵
      0 0
      دورود بر شما كه حرف كلي از والدين رو زدي...