وزیر بهداشت در ادامه هشدارهایی که از دو سه هفته پیش درباره مشکلات نظام سلامت داده است، این بار به مدیران تحت امرش هشدار داد.

به گزارش خبرآنلاین؛ مرضیه وحید دستجردی تاکنون چند مصاحبه انجام داده که در آن به نرسیدن ارز مرجع به واردات دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی اعتراض کرده است. او حتی به اختصاص ارز 1226 تومانی به خودروهای لوکس هم واکنش نشان داد. هرچند که گفته است از شهریور تاکنون 600 میلیون دلار با قیمت مرجع برای دارو اختصاص داده شده است، با این حال اعلام کرده هنوز بازار دارویی ایران کمبود بسیار دارد. به گفته خانم وزیر، برای دارو، 2.5 میلیارد دلار ارز لازم است.

او امروز اما در نشست معاونان و مدیران وزارت بهداشت که به مرور فعالیتها و برنامه های آینده نظام سلامت اختصاص داشت، گفت: زمانی که هنوز سختی های تحریم به این حد نرسیده بود گفتم که برای امسال باید کمربندها را ببندیم. امروز همان روز است، شرایط سختی داریم و باید با تدابیر لازم از این گردنه ها عبور کنیم.

پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت از قول دستجردی نقل کرده که ستاد تدابیر ویژه تحریم هفته ای سه جلسه تشکیل جلسه می دهد تا برای رفع مشکلات تامین واکسن، دارو و تجهیزات پزشکی تدبیر کند: در بخش سلامت بسیاری از خدمات قابل کوچک کردن یا حذف کردن نیستند زیرا با سلامتی مردم سر و کار داریم ولی باید با تلاشهای لازم رویکردهای خود به برنامه ها را طوری تنظیم کنیم که این وضعیت را کنترل کنیم.

خانم وزیر شرایط موجود کشور را مانند شرایط جنگی دانست و گفت: در جنگ انسان آبدیده می شود و اگر همه شرایط خوب بود مدیریت کار شاقی نبود، بنابراین باید با مدیریت اوضاع فعلی مردم را به سرمنزل سلامت برسانیم.

دستجردی با اشاره به اقتصاد مقاومتی، گفت: جلوی بسیاری از نشتی ها را گرفته ایم و این کار با توجه به اعتبارات کم حوزه سلامت باید ادامه یابد.

وزیر بهداشت خواستار اجرای راهنماهای بالینی در عرصه دارو شد و گفت: بالاخره تا کی باید دارو و تجهیزات وارد کنیم. مردم چقدر باید به آزمایشگاه بروند و تصویر بگیرند. اگر سیستم نظام ارجاع و پزشک خانواده کامل اجرا شود بسیاری از این مشکلات را نخواهیم داشت.

او با اشاره به کارهایی که در مدت 3 سال و 4 ماه گذشته در حوزه نظام سلامت انجام شده است، گفت: امروز جمع شده ایم که مشخص کنیم چه کارهایی انجام داده ایم و برای 4 ماه مانده به پایان سال چه برنامه هایی برای اجرا در پیش داریم.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    61 3
    ديشب اخبار شبكه 1 از قول معاون وزير گفت كه هيچ كمبود دارويي و مشكلي در حوزه سلامت نداريم و در مورد بيماريهاي خاص و ام اس و سرطانها همه تدابير لازم اتخاذ شده يكسري داروها وارد شده و بقيه هم در حال ساخت است. با مردم هم در خيابان و بيمارستانها مصاحبه شد و همه ابراز رضايت كردند. براي چي دروغ مي گوييد؟
  • متولدماه مهر IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    68 8
    اعلام فرموده بودند که در ساخت 96% از داروهای موردنیاز خودکفا هستیم! حالا اون 4% قیمتش 2.5میلیارد دلاره؟! اگه خودکفا هستیم پس چرا داروهای وطنی گرون شدن؟ مواد اولیه شون خارجی هست؟ میشه خودکفائی رو بر مبنای فرمولاسیون داروها محاسبه و نتیجه رو اعلام کنند؟ خودکفائی در ساخت استامینوفن و سرماخوردگی و شیاف دیکلوفناک و سرم قندی نمکی و ... خیلی خوبه، عالیه، اما یه استنت قلب که کمتر از 10 گرم وزن داره، قیمتش چنده؟! داروهای شیمی درمانی چطور؟ 100 تا قرص فلان... اونهم سال 90 قیمتش 26 میلیون بود! روزی یه دونه... دعا کنیم تا درکمال صحت و سلامت این دارفانی رو وداع کنیم!!!!! خدا هیچ بنده ایرانیش رو دچار دوا درمون نکنه!!!
    • ناامید IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      20 1
      اگر شیاف دیکلوفناک تولید داخله پس اون چرا کم یاب و حتی نایاب شده درضمن 50% افزایش قیمت داشته است.
  • بدون نام MY ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    3 3
    ایشان 3 روز پیش فروموده بودند ما اند داروسازی و پزشکی جهان هستیم که؟ پس چی شد؟ بزاری ها!
  • بی تا IR ۱۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    7 5
    من یک اسپری خریدم که با مارک وزارت بهداشت وارد شده نمیدونستم اسپری هم جزو اقلام دارویی است و با دلار ارزان وارد می شه
  • بدون نام IR ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    12 0
    پس این حرف که تحریم ها نعمت است و فرصت چی شد؟
  • بدون نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    8 0
    شما این چند ماه هم مثل اون چند سال هیچ کاری نکن خواهر!راحت باش...
  • اوه IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    8 0
    به هیچ وجه درباره ساخت سرم نمکی خودکفایی نداریم فیلترهای مورد نیاز وجود ندارد
  • بدون نام IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    6 8
    اگه مشکلی هست از بی تدبیری و البته از سوء استفاده هاییه که میشه! پول و ارز برای همه جور کاری تو وزارتخونه پیدا میشه ولی وقتی نوبت به دارو میرسه برای مردم اون وقت همه از نبود ارز حرف میزنن
  • بدون نام EU ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    13 0
    پس لااقل جلوی سوء استفاده های شرکت های دارویی را هم بگیرید. الان بعضی از این شرکتهای دارویی به اسم تخفیفات فروش خیلی سوء استفاده ها می کنند.
  • رفع ممنوعیت‌ واردات/واردات خودرو آزاد شد FR ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    15 0
    فهرست جدید رفع ممنوعیت‌ واردات/واردات خودرو آزاد شد http://www.khabaronline.ir/detail/259033/economy/commerce
  • علی IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    3 1
    درطرح تازه متولد شده پزشک خانواده یک ماه جان کندیم ماماومنشی هزینه مطب و.... آخر ماه باید حقالزحمه توافقی را پرداخت کنن میگویند بعدا آنهم فقط تعداد ویزیت هایی که انجام شد هرویزیت 1700تومان که پول ماما نمیشود چرا به تعهدتان طبق نسخه 02عمل نمیکنید وباعجله سنگ به این بزرگی برمیدارید.....
  • بدون نام EU ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    16 0
    وقتی شرایط کشور شرایط جنگی است آیا باید بعضی مدیران شرکتهای دارویی با تخفیفات میلیاردی و غیر شفاف به شرکتهای پخش دارو و داروخانه ها، موجودیت و هستی صنعت داروسازی و حتی موجودی ضروری مواداولیه دارویی را به خطر بیندازند؟!