لایحه اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی آخرین مراحل بررسی در مجلس را طی میکند. سیدمصطفی طباطبایینژاد نماینده مردم اردستان در این خصوص میگوید: لایحه مذکور در سال 83 به مجلس فرستاده شده و شور اول آن در سال 85 مطرح شد. بررسی نهایی آن در صحن علنی مجلس یک مسیر طولانی دیگر را تداعی میکند و این در حالی است که در حال حاضر نیاز مبرمی برای اجرای این قانون در جامعه احساس میشود.
وی تصریح میکند: در مواردی از این دست که نیاز به تسریع در اجرا وجود دارد، اصل 85 در مورد آن اعمال میشود تا با رأیگیری در کمیسیون تخصصی، سریعتر در جامعه به اجرا درآید. هرچند اگر قانونی با اظهارنظر 290 نفر به تصویب برسد، ارزشش بسیار بیشتر از قانونی است که در کمیسیون به شیوه اصل هشتاد و پنج تصویب شود.
طباطبایینژاد تأکید میکند: هنوز معلوم نیست درخواست اعمال اصل 85 در لایحه اخذ جرایم رانندگی مورد موافقت نمایندگان مجلس قرار گیرد یا خیر. ممکن است پیشنهادش وقتی به مجلس بیاید مورد تأیید قرار نگیرد.
وی در ارزیابی مبلغ جرایم رانندگی در لایحه مذکور میگوید: میزان جرایم در نظر گرفته شده در این لایحه کم نیست. افزایش هزینه نمیتواند بازدارنده باشد بلکه باید فرهنگسازی کنیم. مشکل کنونی در بحث تخلفات رانندگی، نبود فرهنگسازی مناسب است. با افزایش جریمه نمیتوان از تخلفات جلوگیری کرد. مردم ندارند و نباید آنها را تحت فشار قرار دهیم. فردی که با قرض و وام یک ماشین خریداری کرده است قادر به پرداخت هزینههای بالای جرایم رانندگی نیست.
طباطبایینژاد میگوید: همه مردم که متخلف نیستند، لذا برای مقابله با برخی که متخلف هستند نباید با افزایش جریمه همه مردم را تحت فشار قرار داد؛ این کار درستی نیست. ضمن اینکه با توجه به در نظر گرفتن نمره منفی برای متخلفان در این لایحه، میزان تخلفات کاهش خواهد یافت. لایحه مذکور در این جهت نیست که از مردم پول بگیریم و آنها را جریمه کنیم؛ برنامه این است که فرهنگسازی و اعتمادسازی کنیم؛ باید به مردم اعتماد داشته باشیم.
نماینده مردم اردستان در خانه ملت با بیان اینکه قصد نداریم در جلسه نهایی تصویب لایحه در کمیسیون میزان جرایم رانندگی را افزایش دهیم، میافزاید: همه متخلف نیستند، برخی واقعاً تخلف زیاد میکنند و از پول دادن ناراحت نیستند، پول دارند و تخلف هم میکنند، برخی هم نمیخواهند تخلف کنند اما بر اساس نیاز تخلفی انجام میدهند که نباید این دسته از افراد را تحت فشار قرار دهیم.
دکتر حسین ایمانی عضو هیأت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این خصوص به «خبر» میگوید: مشکل در این است که با توجه به مسائلی مانند کمبود نیروهای نظارتی، نهادینه نشدن قانونگرایی و احترام به مقررات در جریان اجتماعی شدن به ویژه در سالهای نخست زندگی و مدرسه، هزینههای رعایت قانون بیشتر از هزینههای تخلفهای رانندگی میشود و در نتیجه وضعیتی را در ترافیک شهرهایمان مشاهده میکنیم که همگان آن را نامطلوب و مضر میدانند.
نظر شما