کتاب با بیانی شیوا و خواندنی، به رهبران سازمانی کمک می​کند تا قدرت نفوذ خود را در راستای ماموریت سازمان ارتقا دهند و همچنین فضایی تعاملی برای خواننده فراهم می آورد تا به ارزیابی و پرورش توانایی های رهبری خود بپردازد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب منحصر بفرد «تکنوپل ها مراکز نوآوری در فن آوری» نوشته دو تن از اساتید دانشگاه های فرانسه یعنی میشل بورنیه و گی لاکروا است که توسط دکتر مریم شریعت زاده به فارسی ترجمه و در بازار نشر توزیع شده است.
نویسنده در ابتدای کتاب، می نویسد: «در حال حاضر ایرانیان به این باور رسیده اند که می توانند از طریق مراکز فناوری به علوم فنی و فن آوری های نوین دست یابند و در جهت تولید فن آوری های پیش رفته با کمترین وابستگی و نه صرفا مونتاژ، گام بردارند.»

به اعتقاد نویسنده، کتاب «تکنوپل ها»، سوال های بسیاری را برای خواننده، مطرح می سازد، از جمله این که:
- آیا، روزی، مراکز فن آوری در ایران، ماهیت واقعی خود را خواهند یافت؟
- آیا این مراکز، به جای سرمایه گذاری بر روی زمین و ساختمان و استفاده از مجوزها، وام ها و دیگر امتیازها (در جهت کسب بهره مالکانه)، در عرصه واقعی نوآوری در فن آوری، فعال خواهند شد و شرایط شکوفایی صنعت، با بهره گیری از خلاقیت های جوانان دانش اندوخته و تازه فارغ التحصیل شده کشورمان را، فراهم خواهند کرد؟ و یا همچنان، در انتظار ارزش افزوده های حاصل از زمین و ساختمان در محدوده های بایر دایر شده، عمل خواند کرد؟
- خلا کدام ساختارهای جدید و لزوم تغییر و تکامل کدام ساختارهای کشوری وجود دارد؟
- خلا کدام همکاری ها و با کدامین ساختارهای بین المللی، در کشور وجود دارد؟
- تاکنون دست آوردهای مراکز نوآوری در فن آوری در ایران چه بوده است؟

 

با هم بخش هایی از این کتاب مفید و کاربردی را می خوانیم:

واژه تکنوپل برخلاف نظر عموم، مخفف دو واژه "تکنو" به معنای فن آوری و "پولیس" به معنای شهر نیست، بلکه به اعتقاد بسیاری از محققان به مفهوم مرکز فن آوری است.
الگوی مراکز فن آوری، بر اساس مراحل مختلفی، تحول یافت. در مراحل اولیه، با رویکردی اراده گرایانه، مراکز فن آوری دور از شهرها و بر اساس سیاست های آمایش ملی و یا منطقه ای پدید آمدند. (مثل دره سیلیکون کالیفرنیا یا سوفیا آنتی پولیس فرانسه)
هر چند مراکز نوآوری عرصه کار مشترک ذی نعفان مختلف خصوصی و دولت هستند ولی تأثیرگذاری بعضی از شخصیت ها به عنوان تسهیل گر پروژه ها، از جمله سناتور «پیرلافیت» در شکل گیری سوفیا آنتی پولیس فرانسه، یا «فردریک ترمان» در شکل گیری دره سیلیکون کالیفرنیا غیرقابل انکار است.

*

وقتی دستاوردهای پارک های علمی و مراکز فن آوری را با معیار نوآوری می سنجیم، نتیجه بسیار مثبت است. مثلا در سال 1993، بر اساس برآورد باشگاه مراکز فن آوری IASP، از میان 100محصول نوظهور منشا 85تای آنها پارک های علمی بوده است و از میان 60محصول فن آوری، که بیشترین رقم معاملاتی سال 1993 را داشته اند، 100% آنها، به صورت بخشی یا کامل در پارک های علمی تولید شده اند.

*

دلایل اصلی توسعه مراکز فن آوری را می توان موارد زیر دانست:
- نابهنجاری های توسعه صنایع انبوه: در سال های 1960 و 1970، نظام کارخانه ای، که خیزش اقتصادی غرب را پدید آورده بود، از رمق افتاد. به طوری که قیام های کارگری در شهرهای دیترویت امریکا، تورین ایتالیا، و ورشو لهستان شکل گرفت. حتی در سال های 1970، کارمندان عالی رتبه شرکت ها، مدیران میانی و بخشی از مدیران ارشد نیز در حرکت های اعتراضی شرکت کردند و به اعتراض و اعتصاب علیه اداره هایی که به صورت کارخانه ای با وظایف تکراری، ماشینی و خسته کننده درآمده بودند، به پا خاستند.
- اوج گیری قدرت های محلی: در فرانسه پس از روی کار آمدن سوسیالیست ها و تصویب قوانین تمرکز زدایی در سال 1982، مناطق با کسب شخصیت حقوقی، از استقلال بیشتری برخوردار شدند، به طوری که، به آنها اختیارات گوناگونی در جهت اخذ و مصرف مالیات ها داده شد.
- مزیت های مراکز نوآوری در فن آوری: مجاورت مراکز نوآوری در فن آوری با بازارهای محلی، به عنوان اولین و مهمترین مزیت این مراکز مطرح می گردد.
- نقش شرکت های چندملیتی: نمونه فلج کننده ساختارهای فلج کننده عظیم در سال های 1990، در شرکت های سازنده رایانه ها، چون "آی. بی. ام وانگ و بول" بود. در حالی که چندملیتی ها تنها شرکت هایی هستند که توانایی فراهم نمودن آزمایشگاه های مجهز و پیشتاز با سرمایه گذاری های کلان را جهت تحقیق برای توسعه (R&D) دارند.

 

کتاب مفید و کاربردی «تکنوپل ها مراکز نوآوری در فن آوری» که نمونه آن در بازار کتاب بسیار اندک است، در 164صفحه و با قیمت 5000 تومان توسط انتشارات سازمان مدیریت صنعتی چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

بنابراین گزارش، این ناشر همچنین چاپ دوم کتاب «پرورش توانایی های رهبری» نوشته آرتور اچ. بل و دیل ام. اسمیت را با ترجمه سید بهشاد یاسینی روانه بازار کرده است. این کتاب با بیانی شیوا و خواندنی، حقایقی غیرمنتظره را درباره رهبری آشکار می سازد، به رهبران سازمانی کمک می کند تا قدرت نفوذ خود را در راستای ماموریت سازمان ارتقا دهند، فضایی تعاملی برای خواننده فراهم می آورد تا به ارزیابی و پرورش توانایی های رهبری خود بپردازد.
در این کتاب بسیار کاربردی، نویسنده با ارائه حقایقی غیرمنتظره در مورد رهبران، می نویسد:
کنفوسیوس دیدگاه مشابهی در مورد رهبری دارد:
افراد در مورد رهبر مورد تنفر می گویند: او به ما دستور داد که کار کنیم.
افراد در مورد رهبر مورد احترام می گویند: او ما را تشویق کرد که کار کنیم.
افراد در مورد رهبر مورد علاقه می گویند: ما، خود آن کار را کردیم.

*

در این کتاب، با شناخت از خود، می توانید مجموعه ای از مهارت های رهبری را که در فصل سوم تا دهم شرح داده است، برای تقویت مهارت های مهمی، که هم اکنون آن ها را دارا هستید، استفاده کرده، مهارت هایی را که ممکن است کم تر در خود پرورش داده باشید، تقویت کنید:
- چشم انداز رهبری
- رهبری به وسیله گوش دادن
- رهبری به وسیله ایجاد تیم و ارتباطات
- رهبری به وسیله تعیین مشکلات و یافتن راه حل ها
- رهبری به وسیله ایجاد انگیزه
- رهبری به وسیله تخصیص وظایف و مسئولیت ها
- رهبری به وسیله مدیریت تعارض
- رهبری به وسیله پشتیبانی و تقویت مشارکت

 

چاپ دوم کتاب مفید و بسیار کاربردی «پرورش توانایی های رهبری» در 184 صفحه و با قیمت 6000 تومان منتشر شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این دوکتاب و سایر آثار این ناشر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 256829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =