سامانه خبری سازمان بنادر و دریانوردی نوشت:

ˈابوالقاسم کمالیˈ در دومین همایش ملی منابع شیلاتی دریای خزر افزود: اگر روند بهره برداری فعلی از ذخایر ادامه داشته باشد، می توان پیش بینی 293 هزار میلیارد فوت مکعب برداشت گاز معادل 184 میلیارد بشکه نفت را از این دریا داشت.
سخنران ویژه این همایش افزود: از سوی دیگر نفت و گاز و حدود آبی مهم ترین دلایل مناقشه بین‎المللی در دریای خزر است.
به گفته وی، منابع نفت و گاز، تهدید حدود آبی سطح و بستر دریا، هم چنین دسترسی به آب‎های بین‎المللی توسط کانال‎ها و نیز سهم صید و صیادی کشورهای حاشیه خزر از مهم ترین دلایل مناقشات بین‎المللی است.
وی یادآور شد: این دریا بزرگ ترین بدنه آبی بسته در سطح زمین شناخته شده که از جنوب به ایران، از شمال به روسیه، از غرب به جمهوری آذربایجان و از شرق به جمهوری ترکمنستان و قزاقستان محدود می‎شود.
وی با بیان این که حدود 130 رودخانه به این دریا می‎ریزد اضافه کرد: اکثر آن ها از شمال غربی به دریا می‎پیوندند که بزرگ‌ترین آن رود ولگا است که هر سال به طور میانگین 241 کیلومتر مکعب آب را وارد دریای خزر می‎کند و در رده‎های بعدی نیز رودهای کورا ، اترک ، اورال و سولاک قرار دارند.
استاد دانشگاه علوم و تحقیقات تهران افزود: این دریا 40 تا 44 درصد آب‎های داخلی جهان را به خود اختصاص داده و به لحاظ جهانی بزرگترین دریاچه روی زمین است.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 255147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =