مدیرعامل افسانه‌ای اپل به مرخصی شش ماهه دوره درمان رفته، اما چرا هیچ‌کس به بازگشت دوباره او امید زیادی ندارد؟

بهنوش خرم‌روز: از وقتی شرکت اپل متولد شد، بارها و بارها مورد توجه قرار گرفته است. اما این بار خبرها بیشتر از اپل، در مورد خالق آن، استیو جابز است. از زمانی که جابز اعلام کرده به مدت 6 ماه برای معالجه از سمت خود کناره‌گیری خواهد کرد، اخبار و شایعات گوناگونی در مورد بازگشت او و سرنوشت اپل در همه جا به گوش می خورد. این اولین باری نیست که جابز، اپل را برای درمان ترک می‌کند، سرطان لوزالمعده یک بار دیگر هم در سال 2004، او را برای 6 ماه از اپل جدا کرده بود، اما این بار به نظر می‌رسد خیلی‌ها بازگشت او را باور ندارند.

شروع نگرانی‌ها
ماجرا از تابستان گذشته شروع شد، وقتی‌که استیو جابز هر روز لاغرتر و ضعیف‌تر به نظر می‌رسید. وقتی آذر ماه گذشته، اپل اعلام کرد که جابز در نمایشگاه سالانه مک‌ورلد در دی ماه امسال شرکت نخواهد کرد، نگرانی‌ها بالا گرفت. خود جابز هم در 5 ژانویه توضیح داد که به نظر می‌رسد نوعی عدم تعادل هورمونی در بدنش، باعث تحلیل پروتئین‌های لازم شده است. وی این مساله را نوعی مشکل غذایی ساده خواند و گفت که به زودی رفع خواهد شد.

اما 9 روز بعد، معلوم شد مشکل به مراتب جدی‌تر از آنی است که فکر می کرد. استیو جابز در ای‌میلی به کارمندانش در مورد دلیل این غیبت نوشت:« می‌خواهم مدتی از توجه عمومی دور باشم و بتوانم روی سلامتی‌ام تمرکز کنم؛ و هم‌چنین به همه کسانی که در اپل کار می‌کنند، این فرصت را داده باشم که روی یک محصول خارق‌العاده کار کنند.»

به عقیده بسیاری، این جملات به معنای خداحافظی جابز از اپل است. به گفته پزشکان، این زمان لازم است تا به جابز کمک کند که در صورت نیاز، لوزالمعده‌اش را در بیاورد. یکی از عوارض این جراحی نیاز همیشگی به تزریق انسولین برای تنظیم سطح قند خون خواهد بود.

جابز و تنها اختراع زندگی
جابز در سخنرانی خود در جمع فارغ‌التحصیلان استنفورد در سال 2005 جملات تاثیرگذاری را به زبان آورده است: «وقتی 17 ساله بودم، جمله‌ای شنیدم که خیلی روی من اثر داشت. آن جمله چیزی شبیه این بود: اگر هر روز طوری زندگی کنید که گویی آخرین روز عمرتان است، قطعا روزی همین طور خواهد شد. در 33 سال گذشته هر روز صبح که به خودم در آینه نگاه می‌کنم، با خودم فکر می‌کنم اگر امروز آخرین روز عمرم بود، باز همین کارهایی را می‌کردم که قرار است انجام دهم؟ و اگر جواب منفی بود، می‌فهمیدم که باید چیزهایی را تغیر دهم.

هیچ‌کس نمی‌خواهد بمیرد، حتی آن‌هایی که می‌خواهند به بهشت بروند هم حاضر نیستند برای رسیدن به آن جا بمیرند. اما هیچ‌کس نمی‌تواند از مرگ فرار کند. مرگ مقصد همه ماست و خب، فکر می‌کنم باید این طور باشد. چون به احتمال زیاد تنها و بهترین اختراع زندگی، مرگ است. مرگ، زندگی را تغییر می‌دهد، قدیمی‌ها را جمع می‌کند تا برای جدیدها جا باز شود. الان شما جدیدها هستید، اما در آینده‌ای نه چندان دور، قدیمی می‌شوید و باید بروید.

زمان شما محدود است، پس وقتتان را با زندگی برای دیگران هدر ندهید و با نتیجه افکار دیگران زندگی نکنید. نگذارید سر و صدای عقاید دیگران، صدای درونتان را خفه کند. و مهم‌تر از همه، این‌که عقل و شهودتان را دنبال کنید، آن‌ها به هر حال بهتر می‌دانند که شما می‌خواهید چه باشید. هر چیز دیگری در مرتبه دوم اهمیت قرار می‌گیرد.»

چرا همه برای جابز نگرانند؟
اما واقعا چرا این همه نگرانی در مورد استیو جابز وجود دارد؟ آیا اگر مدیرعامل هر شرکت دیگری برای چند ماه به مرخصی می‌رفت، این همه حرف و شایعه به دنبال داشت؟

به نظر می‌رسد این کاریزما و خلاقیت فوق‌العاده جابز است که از او افسانه‌ای برای اپل ساخته و حالا باعث شده این نگرانی به وجود بیاید که با رفتن جابز، اپل و محصولات جدید فناوری هم خواهند رفت.
مردم نمی‌توانند این مرد را از اپل جدا بدانند، در حالی که مجبورند. اگر به وبلاگ‌ها، خبرها و مقالات متعددی که این روزها در این مورد منتشر شده‌اند، نگاهی بیاندازید، خواهید دید که اغلب شایعات و پیش‌بینی‌ها حاکی از نابودی اپل در صورت عدم بازگشت جابز است.

تایمز در گزارش خود به این موضوع اشاره کرده که جابز تنها یک کد نویس نیست، بلکه تصمیمات مهم وی باعث شده اپل این محصولات را داشته باشد. با رفتن جابز، استعداد نیز از اپل می‌رود و هیچ کس دیگری نمی‌تواند مثل او تصمیم بگیرد.

از سوی دیگر، به دنبال انتشار این خبرها، سرمایه‌گذارانی که وحشت کرده‌اند، نمی‌دانند محصولات اپل در انبار را بفروشند یا نگاه دارند. نیوزویک در گزارشی به بی‌اعتمادی هواداران اپل بعد از انتشار خبرهای اخیر اشاره کرده که پس‌از توضیحات متفاوت شرکت اپل در مورد سلامتی جابز، بیشتر هم شده و در مورد احتمال افزایش این بی اعتمادی، خصوصا در صورت افت بیشتر سهام این شرکت، ابراز نگرانی کرده است.

اگر جابز برنگردد؟
اما برخی نیز بر این عقیده‌اند که اپل تنها یک نفر نیست. آن‌ها می‌گویند در این مدت، جابز توانسته مدیران، پژوهشگران و مهندسان قابل، متخصص و خلاقی را دور خودش جمع کند که می‌توانند اپل را اداره کنند. درست است که شاید هیچ‌کدام آن‌ها به اندازه خود جابز توانا و خلاق نباشند، در واقع شاید هیچ‌کس دیگری در هیچ‌کجا نتواند دقیقا مثل جابز باشد، اما این به معنای پایان پیشرفت در فناوری نخواهد بود. اما همه این متخصصان ماهر، زمان کافی داشته‌اند تا هر آن چه را لازم بوده، از جابز بیاموزند. تاثیر جابز باقی خواهد ماند.

بد نیست در این جا به یکی از شرکت‌هایی اشاره کنیم که جابز در راه‌اندازی آن نقش مهمی داشته و اکنون به خوبی بدون او به فعالیت‌هایش ادامه می‌دهد . پیکسار، شرکت انیمیشن‌سازی مشهوری است که کارهای پرطرفداری دارد. حتی بعد از این که دیزنی در سال 2006 این شرکت را خرید، جابز به عنوان سهامدار اصلی در سمت مدیرعامل باقی ماند؛ اما حتی یک روز در هفته هم به پیکسار سر نمی‌زد. افراد دیگری مانند جان لستر ( خالق داستان اسباب‌بازی‌ها و ماشین‌ها)، اندرو استانتون (وال- ای) و براد برد (شگفت‌انگیزها و راتاتوئی) توانستند به خوبی جای او را پر کنند. با این که شباهت کمی بین پیکسار و اپل و نقشی که جابز در آن‌ها ایفا کرده وجود دارد، شاید تجربه پیکسار بتواند راهی پیش روی اپل بگذارد تا به موفقیت خود ادامه دهد.

به علاوه، فراموش نکنیم که جابز هم یک انسان است و تا ابد زنده نخواهد ماند. اگر از طرفداران جابز هستید، برای بهبودش دعا کنید. اگر هم از علاقه‌مندان اپل هستید، مثل گذشته از آن حمایت کنید تا بتواند همچنان به کار خود ادامه دهد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =