۰ نفر
۲۶ دی ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۲

اپل با حذف محدودیت‌های ضد کپی از ترانه‌های آی‌تیونز، از برنامه مدیریت حقوق دیجیتال خارج شد

قائم مقام بازاریابی جهانی شرکت اپل، در کنفرانس سالیانه مک‌ورلد در سن‌فرانسیسکو از تغییرات جدید در سازوکار بهره‌گیری و دانلود از آی.تیونز خبر داد.

فیلیپ شیلر، قائم مقام بازاریابی جهانی اپل در کنفرانس سالیانه مک‌ورلد اعلام کرد این شرکت مجموعه اقداماتی را آغاز کرده که انتظار می‌رود آینده تجارت آنلاین موسیقی را متحول کند. در راستای این اقدامات، اپل اخیرا اعلام کرده است که محدودیت‌های ضد کپی را از ترانه‌های فروشگاه آی.تیونز حذف خواهد کرد و به شرکت‌های ضبط و انتشار آثار موسیقی، اجازه قیمت‌گذاری مجدد بر آن‌ها را خواهد داد.

4 شرکت تولید کننده ترانه شامل سونی، یونیورسال، وارنر و امی، محصولات خود را در آی.تیونز خارج از ساز و کار نرم‌افزار مدیریت حقوق دیجیتال خواهند فروخت. این نرم‌افزار که به اختصار D.R.M. خوانده می‌شود، کپی و استفاده از فایل‌های دیجیتال را کنترل می‌کند.

در مقابل، اپل که تسلط بی چون و چرایش بر بازار موسیقی آنلاین به اهرمی قدرتمند تبدیل شده، ضمن موافقت با این درخواست طولانی مدت، اعلام کرده است که دیگر بر قیمت 99 سنتی در ازای دانلود هر قطعه آهنگ اصراری ندارد.

مطابق روش قیمت‌گذاری جدید که از اردیبهشت‌ماه اعمال خواهد شد، قیمت عمده آهنگ‌ها 69 سنت خواهد بود، ولی قطعه‌های برگزیده یا جدید به قیمت 1.29 دلار و آهنگ‌های محبوب به 99 سنت داونلود خواهند شد.

شرکت‌های موسیقی امیدوارند با اجرای این توافق، روحی تازه در کالبد بازار موسیقی دیجیتال دمیده شود؛ چرا که در این صورت، ترانه‌های پر طرفدار فروش بیشتری خواهند کرد و تمایل جدیدی برای دانلود قطعه‌های قدیمی ایجاد می‌شود. به این ترتیب پول فراوانی نیز به جیب شرکت‌ها سرازیر می‌شود.

دلیل تصور چنین چیزی ساده است؛ کاربران با حذف محدودیت کپی می‌توانند به طور قانونی و با قیمت مناسب، آهنگ‌ها را دانلود کنند و با استفاده از کامپیوتر، گوشی همراه و دیگر وسایل پخش موسیقی دیجیتال از شنیدن آنها لذت ببرند.

به گفه فیلیپ شیلر تا پایان فصل جاری تمامی ترانه‌های آی.تیونز از قید دی.آر.ام. آزاد خواهند شد. پیش از این، قطعه‌های موسیقی خریداری‌شده از فروشگاه آی.تیونز را فقط می‌شد به واسطه نرم‌افزار آی.تیونز یا دستگاه‌های پخش دیجیتال آی‌پاد شنید.

علاقه‌مندان به موسیقی دیجیتال، همواره از دی‌آر.ام شکایت داشتند که برای کارهایی که می‌توانند با قطعات خریداری‌شده خود انجام دهند، محدودیت‌های ناعادلانه‌ای وضع کرده است. به همین دلیل، برخی کارشناسان معتقدند که مصرف‌کنندگان، دیگر ساز و کار دی.آر.ام. را تحمل نخواهند کرد. این گروه که اقدامات شرکت‌ها را از نزدیک دنبال می‌کنند، ضمن تحسین تصمیم اپل معتقدند که روند جدید می‌تواند به رونق بازار موسیقی دیجیتال که با گذشت تنها 5 سال از معرفی آی.تیونز رو به افول گذاشته، کمک کند. یکی از کارشناسان، قیمت پایین در فروش آنلاین را یکی از عوامل اصلی تحریک کاربران به خرید معرفی می کند.

در شرایطی که فروش سی‌دی‌های موسیقی طی سال گذشته با کاهش 20 درصدی مواجه شده، به مدد نفوذ گستره اپل در بازارهای جهانی، طی همین مدت 2.4 میلیارد قطعه آهنگ در فروشگاه آی.تیونز به فروش رسید. اما حتی این رقم چشم‌گیر هم نتوانست زیان‌های ناشی از کاهش فروش در فروشگاه‌های سنتی را جبران کند. بنا بر این صنعت موسیقی می‌تواند با عبور از سازوکار دی.آر.ام. و با تکیه بر بازارهای مجازی، بار دیگر رونق فروش محصولاتش را شاهد باشد.

خبرگان این صنعت که انگشت اتهامشان را به سوی دی.آر.ام. گرفته‌اند، این نرم‌افزار را یکی از مقصران اصلی مشکلات شرکت‌های موسیقی می‌دانند که با دلسرد کردن مصرف‌کنندگان، آن‌ها را به سمت دانلود غیر قانونی آهنگ‌ها از شبکه‌های به اشتراک‌گذاری سوق می‌دهد.

اپل از فوریه 2007 با انتشار نامه سرگشاده استیون جابز در انتقاد از دی.آر.ام.، حملات خود را علیه این نرم‌افزار آغاز کرد؛ تا این که پس از 2 سال، رسما از این ساز و کار عبور کرد.

لازم به ذکر است که شرکت‌های سونی، وارنر و یونیورسال پیش از این به سرویس‌های آنلاین دیگر نظیر MP3 Store آمازون، اجازه فروش قطعه‌های محافظت‌نشده را داده‌اند، ولی تاکنون چنین اجازه‌ای را به اپل نداده بودند. تحلیل‌گران صنعت موسیقی باور دارند که دلیل این امر، تقویت سرویس های رقیب و در نهایت غلبه بر آی.تیونز است تا این سرویس نتواند کنترل کسب وکار آن‌ها را بدست گیرد.

اپل در ابتدا از ترس این‌که اکثر قطعه‌های پر طرفدار که بیشترین حجم سرویس فروش را تشکیل می‌دهند، دچار افزایش قیمت شوند، در برابر تغییر قیمت‌ها مقاومت کرد. این شرکت باور داشت که برای مشتریان، ثابت ماندن قیمت در 99 سنت راحت‌تر است. هنوز مشخص نیست که چه چیز باعث خروج از بن‌بست شده، ولی گمان می‌رود که وخامت اوضاع اقتصادی، شرکت‌های موسیقی را برای کوتاه آمدن تحت فشار قرار داده است.

یکی از کارشناسان می‌گوید: «اکنون دقیقا زمانی است که شرکت‌های عمده باید در محیط ترسناک اقتصاد کلان به روند تبدیل شدن به شرکت‌های موسیقی دیجیتال سرعت بدهند.»

او در ادامه با اشاره به مفید بودن توافق با اپل برای شرکت‌ها، پیشنهاد می‌دهد که قطعه‌های جدید در ابتدا با قیمت‌های بالاتر فروخته شوند و تدریجا برای ادامه جریان فروش از قیمت آن‌ها کاسته شود. شرکت‌ها حتی می‌توانند بسته‌های موسیقی را به صورت نسخه‌های وی‍‍ژه با قیمت بالاتر بفروشند.

در همین حال برخی دیگر از کارشناسان عقیده دارند که توافق جدید نمی‌تواند پول فراوانی عاید شرکت‌ها کند، ولی در شرایط ناخوشایند صنعت موسیقی، هر پیشنهادی که پول بیشتری به حساب شرکت‌ها روانه کند، مورد استقبال قرار خواهد گرفت.

اپل همچنین اعلام کرده که مشتریان می‌توانند با پرداخت 30 سنت به ازای هر قطعه آهنگ یا 30 درصد از قیمت آلبوم، از محدودیت‌های قبلی رهایی پیدا کنند. به علاوه آن‌ها می‌توانند قطعه‌های موسیقی را روی سی‌دی ذخیره کنند و دوباره آن‌ها را در نرم‌افزار آی.تیونز وارد کنند؛ البته باید توجه داشته باشند که با این کار، کیفیت صدا کاهش می‌یابد. این شرکت هم‌چنین گفته است که کاربران گوشی آی‌فون هم می‌توانند از طریق شبکه‌های اینترنت بی‌سیم از آی.تیونز، ترانه دانلود کنند.

نیویورک تایمز ، 6 ‍ژانویه/ ترجمه: علیرضا نورایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =