فارغ التحصیلان تربیت معلم، تکلیف یکسانی برای خدمت سربازی ندارند. برخی از آنها معاف از سربازی هستند و برخی هم باید به خدمت بروند.

سرهنگ حجت الله واعظی نژاد، معاون قوانین و مقررات سازمان وظیفه عمومی نیروی انتظامی دراین باره می گوید:  بر اساس قانون گذشته، فارغ التحصیلان مراکز تربیت معلم پس از پنج سال گذراندن دوره تعهد و دیدن آموزش نظامی کارت پایان خدمت دریافت می کردند. اما با توجه به اینکه وزارتخانه مسئول تامین هزینه آموزش بود، باید هزینه ها تامین می شد. به دلیل عدم تامین هزینه بسیاری از این افراد آموزش نظامی را ندیدند. با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح تمامی افرادی که تا 31 شهریورماه امسال تعهد خود را به پایان رسانده اند با اخذ تعهد برای گذرندان دوره آموزش کارت پایان خدمت دریافت کردند. البته افرادی که از ابتدای سال به خدمت گرفته شده اند ابتدا باید دوره آموزشی را طی کنند.
 

درباره جزئیات تغییر قانون نظام وظیفه،خبرگزاری مهر  گفتگویی با معاون قوانین و مقررات سازمان وظیفه عمومی ناجا انجام داده است گزیده ای از آن را می خوانید:
- در قانون سابق سال تولد در سن 18 سالگی ملاک عمل برای تعیین سن مشمولیت بود. ولی در قانون جدید، ماه تولد ملاک است.به عبارتی، برابر قانون سابق، هر فرد ذکور ایرانی از اول فروردین سالی که طی آن سال به سن 18 سالگی تمام می‌رسید مشمول خوانده می‌شد ولی براساس قانون جدید، هر فرد ذکور ایرانی در ماهی که طی آن ماه به سن 18 سال تمام می‌رسد مشمول مقررات خدمت وظیفه عمومی خواهد بود.

- یکی از مهمترین تغییراتی که در قانون جدید ایجاد شده و کاربرد زیادی دارد، تعیین سقف تحصیلی برای ادامه تحصیل دانش‌آموزان، دانشجویان و طلاب علوم دینی است. برابر تبصره (1) ماده (33) قانون، حداکثر معافیت تحصیلی برای دانش‌آموزان تا سن 20 سال تمام و در هر یک از مقاطع تحصیلی کاردانی 5/2 سال، کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال، کارشناسی پیوسته 5 سال، کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال، دکترای پزشکی پیوسته 8 سال و دکترای تخصصی 6 سال تعیین شده است.

- در قانون جدید وظیفه عمومی که مطابق با قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور است فقط به مشمولان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و معادل آن در حوزه های علمیه که علاقمند به تحصیل در خارج از کشور هستند اجازه داده شده که در صورت داشتن شرایط برای ادامه تحصیل, به خارج از کشور مسافرت کنند.

-- مدت خدمت دوره ضرورت در سال 91 به شرح زیر است: مدت خدمت کارکنان وظیفه مامور به دستگاه های غیر نظامی (امریه) : 24 ماه، مدت خدمت کارکنان وظیفه در نیروهای مسلح و یگان های حفاظت در مناطق عادی : 21 ماه، مدت خدمت در مناطق جنگی و امنیتی درگیر : 18 ماه و مدت خدمت در مناطق امنیتی غیر درگیر و مناطق عملیاتی و محروم و بد آب و هوا : 19 ماه
- مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنها در زمان صلح تا سه ماه باشد, سه ماه اضافه خدمت خواهند داشت و چنانچه مدت غیبت آنان بیشتر از سه ماه باشد به شش ماه اضافه خدمت تنبیه می شوند. مشمولانی که مدت غیبت اولیه آنان از یک سال تجاوز کند علاوه بر شش ماه اضافه خدمت, فراری محسوب شده و به مراجع قضایی معرفی می شوند.
47232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احمد IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۹
    0 3
    چرا دیگه سردار کمالی نشست خبری با خبرنگاران نمیگذاره.
  • حامد IR ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
    2 1
    سلام. من به بخش مشکلات مردم توی سایت تون مراجعه کردم ولی نمیدونستم چطوری میشه مشکلم رو مطرح کنم ... به ناچار اینجا می نویسم. « من در 31 شهریور 90 فارغ التحصیل لیسانس شدم ، 31 مرداد پدر بنده دچار سانحه تصادف شد و ضربه مغزی شدند ، ولی پس از حدود یک هفته بستری توی بیمارستان بعد به هوش آمدن و یک ماه استراحت مطلق در خانه وقتی برای معافیت کفالت اقدام کردم بعد از 5-4 نوبت ویزیت نظر دکتر نظام وظیفه این بود که پدرم از من هم سالم تره و باید به خدمت بروم. برگه اعزام من الان که اومده رویش زده چون من 12 شهریور 91 برای ارسال دفترچه اقدام کرده ام ؛ قانون مورخ 23 آبان 90 افزایش زمان فراغت از تحصیل از 6 ماه به یکسال شامل حالم نمیشه و 90 روز اضافه خدمت خورده ام !!! در حالی که من قبلاً از سایت استعلام گرفتم! »