کارنامه و خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی از سال 1368 در کتاب «بازسازی و سازندگی» همچنان در لیست پرفروش​های این روزهای بازار نشر است.

به گزارش خبرآنلاین، آخرین عنوان از مجموعه روزنوشت های آیت الله هاشمی رفسنجانی «بازسازی و سازندگی» به اهتمام علی لاهوتی به یکی از سال های سرنوشت ساز نظام بر می گردد که حوادث متعدد و متنوعی در آن رخ داده است. خاطراتی که با آلبوم عکس و اسنادی از سال سرنوشت ساز 68، علاوه بر بازخوانی تاریخی آن ایام نوعی بازخوانی رفتاری مسئولان نظام در آن سالها و در مواجهه با بحران هاست. آیت الله هاشمی رفسنجانی در دیباچه کتاب، مقدمه مفصلی در 29 صفحه نوشته که در آن به برخی از مهم‌ترین دلمشغولی‌ها و دغدغه‌هایش در سال 1368 اشاره می‌کند که در میان آنها اشاره به موضوعاتی مانند رحلت امام خمینی (ره)، بازنگری قانون اساسی، استعفای آیت الله منتظری و نیز انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری نظام اسلامی قابل توجه است.



هاشمی رفسنجانی، همچنین در بخشی از این مقدمه نقطه نظرات خود در موضوع عدالت و رفع تبعیض را بیان کرده و می‌نویسد: «اندوخته‌های فکری و احساسی که از دوران طفولیت تا جوانی در وجودم شکل گرفته بود، سرمایه و انرژی عظیمی در وجودم ذخیره کرده بود که پس از جنگ و شروع سیاست بازسازی و سازندگی، از مسئولیت اجرایی که در آن زمان خیلی سخت‌تر از کرسی ریاست مجلس بود، استقبال کنم و آرزوهای دیرینه خود را در جهت توسعه کشور و عدالت اجتماعی به کار گیرم که هر دو را پایه اساسی استقلال و قطع وابستگی و الگوسازی برای سایر جوامع عقب افتاده می‌دانسته و هنوز می‌دانم...»

 

 

در بخشی از روزنوشت های مربوط به مهرماه 68 می خوانیم:

 یکشنبه 16مهر
بعد از نماز، ورزش و صبحانه و انجام کارها تا ساعت 9 صبح آقای چان چی چن، وزیر خارجه چین آمد. مذاکرات مبنی بر توسعه و تحکیم روابط و اجرای قطعنامه 598 و...بود. آقای سایتو سفیر ژاپن برای تقدیم استوارنامه و صحبت در توسعه روابط آمد. آقای ایل چونگ سفیر کره جنوبی هم به همین منظور آمد. تشریفات معمول اینجا را خشک یافتم و تغییر دادم. دکتر مهدی مهدی زاده نماینده گناباد آمد. برای عمران جنوب خراسان، استمداد کرد و اظهار آمادگی همکاری و انتقاد از نقش رادیکال ها نمود. آقای حسن مختاری نماینده نجف آباد آمد و از نیاز مردم نجف آباد به دلجویی و از اشاعه نا امنی در آنجا و از مزاحمت اداره اوقاف با مردم چند روستا با ادعای موقوفه بودن روستاها گفت. نمایندگان خوزستان آمدند. از کسری امکانات پس از جنگ و ضرورت تقویت بازسازی، حمل و نقل، بهداری و ساخت پل پنجم اهواز گفتند. آقای ابولفضل توکلی بینا آمد. از ضعف عملکرد وزارت بازرگانی در کنترل نرخ ها گفت. به آقای وهاجی تلفنی تاکید کردم. آقای محسن نوربخش از مصاحبه آقای محمدرضا نعمت زاده وزیر صنایع گله داشت که مزاحم سیاست تنزیل نرخ ارز شده است. در جلسه هسئت دولت شرکت کردم. کار برنامه 5ساله را تمام کردیم. و سپس مصاحبه رادیو تلویزیونی و مطبوعاتی درباره تغیرات برنامه کردم. سیاست ارزی دولت امروز اعلان شد. و ده تومان قیمت دلار را شکست. شب آیت الله خامنه ای مهمان من بودند. درباره تغییرات برنامه، سمت آقای موسوی خوئینی ها، نهضت های اسلامی و دبیرخانه ائمه جمعه و مطالب سیاسی کشور صحبت کردیم. به خانه رفتم. آقای شیخ محمد هاشمیان مهمان مان بود. آماده برگشت به رفسنجان است.

دوشنبه 17مهر
ساعت هفت و نیم صبح به دفترم آمدم. تا ساعت 9 کارها انجام شد. اعضای کمیسیون دفاع مجلس آمدند. درباره سیاست ها و تدبیر فرماندهی در مورد نیروهای مسلح و اعتبارات دفاعی مذاکره شد. آقای نوربخش اطلاع داد دلار امروز هم ده تومان سقوط کرده است. آقای محمد کاظم امام موسوی نماینده شوشتر آمد. از نصب مدیریت شرکت کشت و صنعت کارون انتقاد داشت. و برای شوشتر استمداد کرد. آقای مولوی اسحاق مدنی، مشاور اهل سنت آمد. گزارش کار خود در زمان دولت سابق را گفت. قرار شد به همان رویه ادامه دهد. گفتم درباره تاسیس دانشگاه برای اهل سنت بررسی کنند. عصر شورای اقتصاد جلسه داشت. آقایان نوربخش و وهاجی درباره قیمت ارز و کنترل نرخ ها گزارش دادند. بعد از ظهر دلار به قیمت دیروز برگشته و سقوط امروز را جبران کرده ولی ظاهرا موقت است. درباره ابلاغ تهیه بودجه های 1369 و چند مورد ترک مناقصه بحث شد. تا ساعت هشت و نیم در دفترم کار کردم.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 249432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عبدالله IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    31 10
    در آن دوره مخالفین ایشان کحا بودند؟
  • بدون نام IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۸
    24 7
    كتاب واقعا خوندنيه...بايد بخريم...
  • محمد IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
    16 6
    ايشان شخصيتي بسيار بزرگ است.مشي سياسي ايشان ميتواندالگويي براي تمام آناني باشدكه قدم در ميدان سياست اسلامي مي گذارند.