سعید مرتضوی بالاخره شرکت بزرگی به نام شستان را در تامین اجتماعی تاسیس کرد. شرکتی رقیب شستا که مدیریت شرکت های واگذار شده از سوی دولت به تامین اجتماعی را هدایت می کند.

مریم صدرالادبایی: سید هادی مقدسی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم به عنوان عضو هیات مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی نوین (شستان) منصوب شده است. او در گفتگو با خبرآنلاین این انتصاب را تایید کرد.

این درحالی است که هادی مقدسی، به عنوان منتقد عملکرد تامین اجتماعی شناخته می شود؛ تحقیق و تفحص از شستا در کمیسیون اجتماعی مجلس هشتم به ریاست هادی مقدسی مدیر عامل شرکت تازه تاسیس شستان انجام گرفت و در حالی که بسیاری معتقد بودند که تخلفات در این سازمان محرز بوده است، گزارش هیچوقت در صحن علنی مجلس قرائت نشد. او حتی از اختلاس هزار میلیارد تومانی در این سازمان هم خبر داده بود.

البته این تحقیق و تفحص به مدیریت اسبق تامین اجتماعی در دولت نهم برمی گشت.

 

مرتضوی شستان را برای چه می خواهد؟

اما سابقه تاسیس شستان، به مدیرعاملی سعید مرتضوی در تامین اجتماعی بر می گردد؛ با آمدن مرتضوی، دولت موافقت کرد بدهکاری های 35 هزار میلیارد تومانی به تامین اجتماعی را با واگذاری شرکت های دولتی به این سازمان، پرداخت کند؛ شرکت هایی که لیست بلندبالایی از سودده و غیر سودده میان آنها وجود دارد.

واگذاری این شرکت ها به تامین اجتماعی، مرتضوی را بر آن داشت که نهادی موازی با شرکت شستا ( شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) را در سازمان تامین اجتماعی ایجاد کند.

مرتضوی پیش از این درباره شستان، گفته است: شرکت جدیدی جهت اداره سهام های واگذار شده در شرف تشکیل است که از محل درآمد سهام این شرکت‌ها حقوق مستمری بگیران افزایش پیدا کند.

 شستان در ۳ هلدینگ صنایع نفت و گاز، صنایع فلزی و مواد و بانک و بیمه فعالیت می کند. او چندی پیش خبر داده بود که سهام 37 شرکت دولتی به تامین اجتماعی واگذار شده است.

فهرست 21 شرکت دولتی واگذار شده به تامین اجتماعی را در زیر می بینید؛

- نیروگاه طوس 100 درصد سهام
- نیروگاه بندر عباس 100 درصد سهام
- کارخانه فولاد خوزستان باقیمانده سهام دولت
- شرکت سنگ آهن شرق ایران 100 درصد
- هتلینگ خیلج فارس باقی مانده سهام دولت
- بانک تجارت باقی مانده سهام دولت
- بانک صادرات باقی مانده سهام دولت
- بانک ملت باقی مانده سهام دولت
- پست بانک باقی مانده سهام دولت
- شرکت ایران ال ان جی باقی مانده سهام دولت
- شرکت فولاد اصفهان باقی مانده سهام دولت
- پالایشگاه اصفهان باقی مانده سهام دولت
- شرکت حفاری شمال باقی مانده سهام دولت
- شرکت خدمات مدیریت و آب و برق صبا باقی مانده سهام
- شرکت صنایع مس ایران باقی مانده سهام دولت
- شرکت پتروشیمی کرمانشاه باقی مانده سهام دولت
- شرکت پتروشیمی فناوران باقی مانده سهام دولت
- پتروشیمی مارون باقی مانده سهام دولت
- شرکت پالایش و پژوهش خون 100 درصد
- پلایشگاه بندرعباس باقی مانده سهام دولت
- شرکت ملی انفورماتیک باقی مانده سهام دولت
- شرکت هتل های هما باقی مانده سهام

این در حالی که مهندس اشرفی دبیر شورای عالی تامین اجتماعی در مورد واگذاری سهام این شرکت ها به خبرآنلاین می گوید: بدهی 35 هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی مربوط به همان 3 درصد کمک و پاره ای از موسسات دولتی است که حق بیمه خود را به موقع به تامین اجتماعی پرداخت نکردند.این بدهی هر سال انباشته شده و امروز عنوان می شود که پرداخت شده است. به نظر من الان باید شرکتهایی که دولت بایت بدهی داده ارزیابی اقتصادی شوند تا ارزش ریالی آنها محاسبه شود و اگر مشخص شود که ارزش بدهی 35 میلیارد تومان را دارند کار بزرگی انجام شده است.و در تاریخ تامین اجتماعی این موضوع بی سابقه است.اما اگر چنین نباشد بعدها ذی حساب ها،حوزه سرمایه گذاری ، شورای عالی و هیات نظارت تامین اجتماعی با مشکل مواجه می شوند،چون نمی توانیم حقوق مستمری بگیران را به بهانه اینکه سازمان بودجه ومنابع ندارد،پرداخت نکنیم.

او در مورد مدیریت این شرکت ها هم می گوید :نحوه چیدمان مدیریت در شستا اشکال دارد چون بیشتر کسانی هستند که مثلا یا از هیات دولت جدا شده اند یا نماینده مجلس و مدیران تغییر کرده هستند.در حالی که بدیهی است حوزه اقتصادی نیاز به مدیر متخصص دارد،چون زیر مجموعه های شستا تخصصی هستند.در هر حال من به عنوان یک مطلع اقتصادی که بازرس ویژه مجلس برای تحقیق و تفحص تامین اجتماعی در دوره قبل بودم متوجه این تخلفات شدم اما اطلاعات را ندادم چون اراده ای برای این کار نبود.به هار حال برخی مشکلات وجود داشت وباید گزارش در صحن علنی مجلس قرائت می شد تا به جمع بندی برسند و تکلیف شستا مشخص می شد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 248989

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۶
    2 4
    دو شغله نشدن?البته کمیسیون اجتماعی که مهم نیست!