رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می گوید: شرکت های واسطه که معمولا از طرف سرویس های بیگانه هدایت می شوند، در وسائل ارائه شده دست به خرابکاری می زنند

به گزارش خبرآنلاین، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بعد از سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی  مجلس در خصوص  فروختن اجناسی دستکاری  شده به ایران، توضیحاتی در این خصوص ارائه کرد.
 آن طور که عباسی می گوید :«اگرچه به بهانه تحریم‌ها ممکن است شرکت‌های خارجی مستقیم به ایران چیزی نفروشند، یعنی به دلیل تحریم‌های اعمال شده با ما مراوده مستقیم ندارند که از طریق باز کردن ال سی، پرداخت نقدی یا راه‌های قانونی دیگر امکان معامله با آنها وجود داشته باشد، اما در چنین شرایطی شرکت‌های واسطه ورود پیدا کرده و جنس‌های موردنظر کشورهای مختلف را تامین می‌کنند.»
وی با یادآوری اظهارات علاءالدین بروجردی مبنی بر جاسازی مواد منفجره در تجهیزات هسته‌ای فروخته شده به ایران، ادامه داد: قطعاتی که آقای بروجردی به آن اشاره کرده از شرکت‌های مختلف تامین شده که یکی از آنها شرکت زیمنس است، این تجهیزات می‌تواند به دست واسطه‌ها افتاده و واسطه‌ها که معمولا از طرف سرویس‌های امنیتی بیگانه هدایت می‌شوند، در وسایل ارائه شده به ایران، دستکاری خرابکارانه کرده و با کار گذاشتن مواد منفجره آنها را در اختیار ایران گذاشته باشند.
عباسی با بیان اینکه معمولا شرکت‌های معتبر جهان در کارخانه‌های خود دست به اقدامات خرابکارانه نمی‌زنند، یادآور شد: این شرکت‌ها حتی اگر در بحث‌های جاسوسی و سرویس‌های امنیتی کشورها فعال باشند یا ممکن است بخش‌های خاصی را در کارخانه خود داشته باشند که پرسنل عادی از آن خبر ندارند یا اینکه تجهیزات را از کارخانه خارج می­کنند و در جای دیگری آنها را دستکاری کنند.
 
عباسی درباره انتقادات مدیر مسئول روزنامه کیهان با لحنی مودبانه گفته است: «آقای شریعتمداری نسبت به مسائل کشور دلسوز بوده و با انتقادات خود می‌خواست هشدار دهد که از دستاوردهای کشور بهتر حفاظت شود.»
رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت وگو با روزنامه الحیات گفته بود «گاهی اوقات ما به سرویس های امنیتی خارجی که قصد جاسوسی داشتند، اطلاعات غلطی منتقل می کردیم، چون چاره دیگری برای گمراه کردن جاسوسان خارجی نداشتیم. گاهی خودمان را ضعیف و گاهی نیز قوی تر از آنچه واقعا بودیم جلوه داده ایم»
این اظهارات با واکنش حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان مواجه شد و وی در یادداشتی این سخنان را خلاف منافع ملی خواند.
شریعتمداری مجاز به نقد صحبت‌های من است
وی با بیان اینکه آقای شریعتمداری مجاز به نقد صحبت‌های من است، تصریح کرد: اما مناسب بود که وی اصل صحبت‌ها را مطالعه می‌کرد، یعنی اگر به الحیات استناد کرده و همان را مطالعه می‌کرد متوجه می‌شد که من صحبتی خلاف منافع ملی نکردم که بر روند مذاکرات تأثیر سوء بگذارد، صحبت‌های من ممکن است در روند مذاکرات تأثیر مثبت داشته باشد اما به طور قطع تأثیر منفی ندارد.
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه صحبت‌های من واقعیت‌هایی بوده که در جلسات خصوصی نیز به طرف‌های گفت وگو کننده اطلاع می‌دادیم، افزود: ما بارها از طرف مذاکره کننده خواستیم که نگرش خود را در گزارش‌دهی به شورای حکام عوض کند تا این موضوع منجر به صدور قطعنامه و فشار بیشتر ضد ایران نشود ولی از آنجا که صحبت‌های ما اثر نکرده و طرف مقابل منش و روش گزارش‌دهی خود را عوض نمی‌کرد باعث شد من در مصاحبه با الحیات این موضوع را مطرح کنم که آژانس نباید در بررسی‌های خود از اطلاعاتی که سرویس‌های امنیتی در اختیارش می‌گذارند استفاده کند بلکه باید به اطلاعات بازرسان خود استناد نماید.
هرجا که منافع مان اقتضا کند اطلاع‌رسانی می‌کنیم
عباسی ادامه داد: من در مصاحبه خود به درستی به تشریح موضوع پرداختم تا هم افکار عمومی در داخل و هم جامعه جهانی اطلاع داشته باشند که ما در چه شرایط سختی به تکنولوژی دست پیدا می‌کنیم، در این زمینه به تناسب و با هماهنگی‌هایی که در داخل خواهیم داشت مطالب دیگری را در آینده هر جا که منافع‌مان اقتضا کند و لازم باشد اطلاع رسانی می‌کنیم؛ با این حال من از نقد آقای شریعتمداری بر سخنان و تفکرات خودم استقبال می‌کنم، زیرا همین نقدهاست که برای آینده مفید بوده و مسیر درست آینده را پیش‌روی ما قرار می‌دهد.
عباسی تاکید کرد بازرسان آژانس افرادی متخصص و حرفه ای هستند واطلاعاتی که از مجموعه های صنعت هسته ای ایران به دست می آورند حاصل بازرسی حضوری واندازه گیری ها در محل است وارتباط کارشناسان ما با بازرسان آژانس بر مبنای تکالیف جمهوری اسلامی ایران در مقابل آژانس ورعایت وحفظ حقوق کشور بوده است. ایران در برابر بازرسان بسیار شفاف ، واقعی وفنی عمل می کند ولی نباید هیچگونه مجال یا زمینه ای برای بدخواهان ملت ایران فراهم گردد تا بتوانند از همکاری فنی وحرفه ای ما با آژانس بین المللی انرژی اتمی، سوء استفاده نمایند.
معاون رئیس جمهور همچنین خطاب به مدیران آژانس گفت: ما انتظار داریم که اطلاعات فنی ومشخصات مجموعه های صنعتی را در سایت آژانس یا گزارش های مربوطه ننویسند تا بهره برداری خرابکاران و تروریستها به حد اقل ممکن کاهش یابد، زیرا دستیابی به این هدف نیازمند هوشیاری وذکاوت مسئولان دو طرف است.
 دیگر اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت وگو با خانه ملت به شرح زیر است:
منطقه فردو و جاسوسی
*اینکه گفته می‌شود مواد منفجره جاسوسی در این منطقه منفجر شده به هیچ وجه صحت ندارد، ‌چون اطراف سایت فردو منطقه حفاظت شده است ضمن آنکه انفجار مورد اشاره در کیلومترها دورتر از سایت فردو اتفاق افتاده است.
*کابل‌های برق بین دو دکل نزدیک شهر قم با استفاده از مواد منفجره قطع شدند. چون آنها می‌دانند که قطع برق به دستگاه‌های سانتریفیوژ آسیب می‌زند، ‌اینها توصیه فنی بوده که به خرابکارها داده شده بود تا این کار را انجام دهند.
*ولی از آنجا که در مجتمع‌ها برق اضطراری و سیستم‌های ثابت کننده ولتاژ پیش بینی شده در کار آسیب رسانی موفق نبوده اند، مدت‌هاست که از این سیستم‌ها برای جلوگیری از اختلالات در برنامه غنی سازی استفاده می کنیم و همچنان در آینده این حفاظت های فنی را انجام خواهیم داد.
آخرین وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر
*نیروگاه اتمی بوشهر به قدرت بیشینه خود یعنی هزار مگاوات رسیده که تقریباً حدود زیر 10 درصد از برق تولیدی به خصوص در فصل گرما به مصرف نیروگاه رسیده و حدود 910 تا 920 مگاوات نیز به شبکه وصل شده است.
مردم باید بدانند نیروگاه اتمی بوشهر کمک خوبی برای تأمین انرژی به خصوص در فصل گرماست.این موضوع به ویِژه در شب‌ها که اوج مصرف روشنایی وجود دارد بیش از پیش قابل تامل است، بهره‌گیری از نیروگاه اتمی بوشهر باعث می‌شود سوخت مصرفی نیروگاه‌های دیگر که از ترکیبات نفتی و گاز تأمین می‌شود بسیار پایین بیاید.
برق هسته‌ای در ساعات اوج مصرف 
* در چنین شرایطی استفاده از نیروگاه اتمی بوشهر صرفه‌جویی خوبی برای کشور خواهد بود زیرا در شرایط فعلی این نیروگاه می‌تواند در تأمین انرژی به وزارت نیرو کمک کند.
* نیروگاه اتمی بوشهر تازه به بهره برداری رسیده است. وقتی که ظرفیت نیروگاه به هزار مگاوات می‌رسد باید حتما به نیروگاه و متخصصان خود فرصت دهیم که آزمایش‌های لازم را برای اطمینان از صحت عملکرد نیروگاه به عمل آورند، از آنجا که این آزمایش‌ها حدود 2 ماه طول می‌کشد ممکن است در این مدت قدرت رآکتور پایین آمده و یا رآکتور ممکن است به طور کامل خاموش شود، در چنین شرایطی ممکن است نیاز به بازبینی یا تعویض برخی قطعات باشد.
* با این حال امید می‌رود در شش ماه دوم سال شاهد بهره‌برداری موقت نیروگاه بوشهر و تحویل گرفتن مقدماتی آن از روس‌ها باشیم.
باقی ماندن پرسنل متخصص روس
* بعد از تحویل گرفتن موقت نیروگاه اتمی بوشهر از روس‌ها، پرسنل متخصص روس همچنان با ما همراه خواهند بود. قرار است در یک بازه زمانی یک ساله تعدادی از متخصصان روسی همچنان در نیروگاه اتمی بوشهر حضور داشته باشند، اما در یک پروسه سه ساله به تدریج از تعداد متخصصان روس کم شده و در بهره‌برداری نهایی مدیریت نیروگاه به طور کامل از روس‌ها به ما منتقل می‌شود.
مدیریت نیروگاه اتمی بوشهر ایرانی می‌شود
*در مدت سه سال مرتب تعداد نیروهای ما در بهره‌برداری بیشتر می‌شود، این قاعده‌ای است که خودمان در توافق با شرکت روسی به صورت مشترک به آن عمل می کنیم.
/27212
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سینا از شیراز IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
    0 0
    به آقای فریدون عباسی توصیه می کنم برن مشهد مقدس و سری به موزه رضوی بزنن! گلوله های توپی که روس ها به حرم مطهر امام رضا زده اند اونجا نگهداری میشه . روس ها هیچ وقت دوست ایران نبوده اند و همیشه از پشت به ماخنجر زده اند. اونها رفیق دزدند و شریک قافله و براشون بهتره که قضیه نیروگاه هسته ای ما همچنان مث قضیه استخوان لای زخم بماند.