علی اکبر صالحی بر موضع اصولی جنبش عدم تعهد مبنی بر خلع سلاح کامل هسته ای به عنوان اصلی ترین اولویت تاکید کرد.

وزیر امور خارجه به نمایندگی از جنبش عدم تعهد تاکید کرد، رژیم صهیونیستی به عنوان تنها طرفی که در منطقه به پیمان منع و گسترش سلاح‌های هسته ای نپیوسته است و حتی قصد خود را برای عدم انجام این کار اعلام نکرده، بایستی بدون هیچگونه تاخیری به ان پی تی پیوسته و تمام تاسیسات هسته ای خود را تحت نظارت کامل پادمانهای آژانس بین المللی انرژی اتمى قرار دهد.
اهم سخنان وزیر امور خارجه در اجلاس مقامات عالی رتبه در خصوص مقابله با تروریسم هسته ای در ادامه به نقل از مهر می‌آید:
  • این جنبش در خصوص روند کند خلع سلاح بین المللی و فقدان پیشرفت در حذف کلی سلاح‌های هسته ای از سوی دولت‌های دارنده سلاح هسته ای براساس مقررات حقوقی چند جانبه نگران است.
  • جنبش عدم تعهد نسبت به تداوم اقدامات شورای امنیت سازمان ملل متحد که که مصوبات خود را برای همه کشورهای عضو الزام آور می داند ،هشدار می دهد. در این رابطه جنبش عدم تعهد بر اهمیت عدم دسترسی بازیگران غیر دولتی به سلاحهای کشتار جمعی تاکید دارد و معتقد است این امر باید در یک روش دسته جمعی توسط مجمع عمومی سازمان ملل و در نظر گرفتن دیدگاههای همه کشورهای عضو اجرائی شود.
  • جنبش عدم تعهد از همه دولتهای عضو سازمان ملل می خواهد که اقدامات ملی خود را در جهت جلوگیری از دستیابی تروریست‌ها به سلاحهای کشتار جمعی و یا مواد و فناوری مربوط به این سلاحها تقویت نمایند.
  • جنبش عدم تعهد بر اصل تخطی ناپذیر فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای تاکید دارد و معتقد است که هرگونه حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته ای صلح آمیز که در حال فعالیت و یا در حال ساخت است نقض فاحش قوانین بین المللی اصول و اهداف منشور ملل متحد و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی محسوب می شود.
  • جنبش عدم تعهد از دبیرکل سازمان ملل و بانیان قطعنامه سال 1995 در خصوص خاورمیانه می خواهد که در مشورت با کشورهای منطقه حداکثر تلاش خود را برای تضمین موفقیت کنفرانسی که قرار است در 2012 و با حضور دولت‌های خاورمیانه برگزار شود ،بکار گیرد .
  • در این کنفرانس موضوع ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و دیگر سلاحهای کشتار جمعی مورد بررسی قرار می گیرد و جنبش عدم تعهد تاکید دارد که تاخیر بیشتر در برگزاری این کنفرانس جایز نیست .
  • رژیم صهیونیستی به عنوان تنها طرفی که در منطقه به پیمان منع و گسترش سلاح‌های هسته ای نپیوسته است و حتی قصد خود را برای عدم انجام این کار اعلام نکرده ،بایستی بدون هیچگونه تاخیری به ان پی تی پیوسته و تمام تاسیسات هسته ای خود را تحت نظارت کامل پادمانهای آژانس بین المللی انرژی اتمى قرار دهد.
  • جنبش عدم تعهد تاکید دارد که موضوعات هسته ای باید از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل شود و اقدامات و ابتکارات در این رابطه باید در چارچوب قوانین بین المللی کنوانسیونهای مرتبط و منشور ملل متحد باشد و این اقدامات باید به افزایش صلح و ثبات بین المللی کمک کند.
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عمار IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    3 3
    آفرين به اين ميگن ديپلماسي فعال و كارگشا بايد از طريق ديپلماتيك رژيم صهيونيستي را به ورطه نابودي كشاند و در انضار بين المللي آن را رژيمي بي هويت و به دور از اصول بين المللي نشان داد نه از طريق تهديد ، چون تهديد باعث ميشود كه انها مظلوم نمايي و قرباني نشان داده و خود را در موضع دفاعي قرار داده و تهديد نمايند ولي روش ديپلماسي اخير مي تواند به جهان نشان دهد كه انها خودشان خواهان حقوق بشر نيستند و افكار عمومي در تقابل با انها قرار ميگيرد .
  • محصول IR ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    3 0
    بله حق با شماست آقای دکتر. اسراییل همین فردا به ان پی تی می پیوندد. قول می دم.
  • بدون نام IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    5 1
    شما که اونو به عهنوان کشور قبول نداری حالا میگی بیا ان تی پی؟؟