بیست و ششمین شماره نگاه پنجشنبه منتشر شد.

دکتر علی شریعتی از آن شخصیت‌هایی است که همیشه موافقان و مخالفان بسیار داشته است؛ هنوز هم که هنوز است وقتی جایی از آثار یا گفته‌های وی نقل قولی می‌شود، واکنش‌هایی تند و سخت برانگیخته می‌شود. هنوز هم که هنوز است شریعتی مریدان و دوستدارانی دارد که هیچ مخالفتی با او را برنمی‌تابند و هر انتقادی به دکتر شریعتی آنان را سخت برآشفته می‌کند. در حاشیه یادداشتی که سیدعبدالجواد موسوی در پرونده ویژه «مرگ» در شماره 25 نگاه پنجشنبه منتشر کرد، حرف و نقل بسیاری درگرفت و همین امر بهانه‌ای شد تا در بیست و هفتمین شماره نگاه پنجشنبه، پرونده‌ای «فراسوی نیک و بد» به دکتر شریعتی اختصاص داده شود و یادداشت‌هایی در رد و تایید آثار ایشان منتشر شد. در کنار این پرونده، صفحاتی از شماره جدید نگاه پنجشنبه، به احترام بزرگمرد فقید موسیقی ایران‌زمین؛ پرویز مشکاتیان به او اختصاص داده شد. در پرونده این خنیاگر خراسانی، نوشته‌هایی می‌خوانیم از نام‌هایی چون مرتضی کاخی، حمیدرضا نوربخش، محمدرضا درویشی، بهداد بابایی، کیوان ساکت، محمدعلی درویشی و...
هفت روز هفت یادداشت، با نوشته‌ای از صادق زیباکلام آغاز شده است با روایتی متفاوت از جنگ تحمیلی. عباس عبدی شیوه تعامل ما ایرانیان را در فضای مجازی، آسیب‌شناسی کرده است. اسدالله امرایی به بهانه عزل بهمن درّی از سمت معاونت فرهنگی ارشاد، به رویکرد مارماهی‌گون برخی از روزنامه‌نگاران با مسوولان سیاسی و فرهنگی تاخته و گفته است: مردی نبود فتاده را سنگ زدن.
به بهانه پاییزی که این سال‌ها دیر می‌آید و زود می‌رود، سیدرضا علوی، از حال و هوای آدمی در طول این پادشاه فصل‌ها گفته است.
به بهانه مظلومیت شعر در میان ما در سال‌های اخیر، محمدکاظم علی‌پور یادداشتی نوشته و شعر را بزرگ‌ترین مظلوم فرهنگ ایرانی معرفی کرده و البته برای سخن خود دلایل محکمی ارائه داده است.
حامد یعقوبی فاجعه کتاب‌های تلنبارشده در قفسه کتابفروشی‌ها و کتاب‌نخوانی‌ ما را بررسی کرده است، به بهانه هفته بین‌المللی کتاب در قالب یادداشتی با این تیتر: ما کلاً دو هزار نفریم!
یادداشت سیدابوالحسن مختاباد با عنوان رسواسازی پخته‌خواران نیز بهانه‌ای برای او شده است برای پرداختن به یک معضل قدیمی و همیشگی در حوزه فرهنگ؛ بحث کپی‌رایت و رعایت حقوق مولف و البته این بار در حوزه ترانه و ترانه‌سرایی.
در صفحه فلسفه به زبان آدمیزاد؛ سهیلا میرشکاک این بار به عقاید آناکسیمنس؛ سومین و آخرین فیلسوف شهر ساحلی ملتوس رسیده است و به روال همیشه با استفاده از تمثیل به زبانی شیرین و ساده به شرح عقاید این فیلسوف پیش‌سقراطی پرداخته است.
در بخش دوم پرونده‌ای برای «طولانی‌ترین خیابان خاورمیانه» مرتضی کاظمی سایه‌روشن هنر در خیابان ولیعصر را ادامه داده است و علی رنجی‌پور به شباهت نقش خیابان ولیعصر و رودخانه‌هایی که یک شهر را به دو نیمه تقسیم می‌کنند پرداخته است و در نهایت این خیابان قدیمی و طولانی را به مثابه رودخانه‌ای دانسته که شهر تهران را به دو نیمه شرقی-غربی تقسیم می‌کند. در بخش نوستالژی تازه‌ترین شماره نگاه پنجشنبه نیز مفتون امینی، علی باباچاهی و محمود حسینی‌زاد روایت خود را از «مشق شب» به رشته تحریر درآورده‌اند. بخش «جناب عشق»، شعر و داستان این شماره نگاه پنجشنبه را از دست ندهید.
این هفته‌نامه را می‌توانید از کتابفروشی‌ها و شهرکتاب‌های معتبر و نیز از دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه کنید یا برای اشتراک آن با شرکت سام (20-88557016-021) تماس بگیرید.
 2119

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =