۰ نفر
۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۹

سی‌امین شماره هفته‌نامه نگاه پنجشنبه با پرونده‌ای درمورد عشق و با مطالبی از شمس لنگرودی، آیدین آغداشلو و... منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، حسین منصور حلاج فرموده است: «نماز عشق دو رکعت است که در وضو ناید الا به خون.»

این سطر حسن مطلع سی‌امین شماره هفته‌نامه نگاه پنجشنبه است که در آن پرونده‌ای ویژه، تدارک دیده شده است برای عشق؛ با عنوان «دل که دریای خون نشه دل نیست: پرونده‌ای برای «عشق؛ مرهم زخم سوداییان قلندر».

گفتن و نوشتن از عشق هیچ وقت کهنه نمی‌شود. هیچ وقت قدیمی نمی‌شود این قدیمیِ دوست‌داشتنی که اگر نبود زندگی از حرکت می‌ایستاد. در این پرونده خسرو ناقد درباره هنر به خود عشق ورزیدن، یادداشتی نوشته است. شمس لنگرودی از نسبت معشوق شعر معاصر با معشوق شعر سنتی فارسی نوشته است. دکتر غلامحسین معتمدی عشق و انواع آن را از منظر روانشناسی بررسی کرده است.

از آیدین آغداشلو در این پرونده مطلبی منتشر شده است با عنوان «هست شدن از عنایت‌های عاشقی است حتماً»؛ در این مطلب روایت آغداشلو را به قلم خودش می‌خوانیم از نخستین عشق او.
ابوتراب خسروی نیز نگاهی داشته به مفهوم عشق در شعر و ادبیات کهن.

گفت‌وگو با عبدالجبار کاکایی درباره جایگاه عشق در ترانه امروز ایران نیز از دیگر مطالب این پرونده است.

در هفت روز هفت یادداشت؛ صادق زیباکلام دستاوردهای زیست‌محیطی همه جناح‌ها را به بهانه تخریب ظفرمندانه محیط زیست به زبانی تند و تیز و طنازانه قلمی کرده است.

فریدون مجلسی یادداشت مفصلی نوشته است در چند و چون جامعه مصرفی و مصرف و تعاریف موجود از آن در جوامعی چون هند، چین و ایران.

«غیبت فعالان مدنی در دفاع از حقوق کودکان» نیز یادداشتی کوتاه اما خواندنی است از عباس عبدی.

جواد طوسی هم در این بخش به بهانه ورود خودروهای لوکس و گرانقیمت به کشور و تصویب رقمی کلان برای ورود هرچه بیشتر این خودروها به ایران توسط شورای اسلامی یادداشتی نوشته است با عنوان «عادل»ها.

علی رنجی‌پور نیز یادداشتی شیرین در باب «بحران ریش و سبیل» در نسل جدید مردان نوشته است.

شعرهایی تازه از شراره کامرانی و عباس چشامی و داستانی از فردیناند فن‌شیراخ به ترجمه محمود حسینی‌زاد در بخش ادبیات آمده‌اند.

در بخش کتاب سی‌امین شماره نگاه پنجشنبه علی عبداللهی یادداشتی نوشته بر کتاب سیب و سرباز خسرو ناقد. در این بخش همچنین احمد طالبی‌نژاد یادداشتی نوشته بر کتاب آخرین انار دنیا نوشته بختیار علی. حقیقت دموکراسی کتابی است از نشر مرکز که علی نیلی مروری بر آن داشته است. داستان‌های غریب مردمان عادی نوشته محمدعلی علومی نیز به قلم کاوه فولادی‌نسب نقد و بررسی شده است.

گفت‌وگو با مرتضی حیدری و غلامحسین امیرخانی درباره کاروان راه خورشید و گفت‌وگویی با استاد نصرالله ناصح‌پور؛ ردیف‌دان و مدرس آواز از جمله مطالب بخش هنر تازه‌ترین شماره نگاه پنجشنبه‌اند.
در فصل بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم؛ پرونده‌ای تدارک دیده شده برای مجموعه کاخ گلستان که مطالب آن را سیداحمد محیط‌طباطبایی، حسام‌الدین سراج و شرمین نادری به رشته تحریر درآورده‌اند.

فلسفه به زبان آدمیزاد به قلم سهیلا میرشکاک در ادامه مباحث شماره‌های پیشین به آرا و عقاید فیثاغوریان پرداخته است. سیدحمید متقی نیز در صفحه اخبار اغیار این بار به ماجرای استقلال اسکاتلند از انگلستان پرداخته و مساله همه‌پرسی از مردم اسکاتلند را در این باره تحلیل کرده است.

نگاه پنجشنبه را که هفته‌نامه‌ای است در باب ادبیات، فرهنگ، هنر، جامعه و... پنجشنبه‌های هر هفته می‌توانید از کتابفروشی‌ها و شهرکتاب‌های معتبر یا دکه‌های روزنامه‌فروشی تهیه کنید یا برای اشتراک آن با شرکت سام (20-88557016-021) تماس بگیرید.

5821

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 253639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =