محمد رضا دربندی در مطلب تازه خود به مناسبت روز شعر و ادب فارسی، اهمیت زبان فارسی در طول تاریخ در جهان پرداخته است.

وی در این مطلب نوشته است که زبان فارسی، دارای قدمتی 7 هزار ساله و 12 قرن میراث مکتوب بوده و زبانی فرهنگ ساز و پایدار است. در طول سه هزار سال گذشته، ایران تاریخ پرفراز و فرودی داشته، جنگ‌های طولانی و سهمگین و یورش گروه‌ها و اقوام گوناگونی را تجربه کرده و سرزمین‌های وسیعی را از دست داده، ولی زبان فارسی در میانه این تحولات و التهابات، پابرجا مانده است.
رئیس مرکز گسترش زبان فارسی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره گستره زبان فارسی در جهان نوشته است: «زبان فارسی‌ در برهه‌ای‌ از زمان‌، زبان رسمی‌ بخش‌ وسیعی‌ از جهان‌ بوده‌ و از چین تا روم و آسیاى صغیررا درنوردیده است. زبان رسمی مردم شبه قاره به مدت هفتصد سال فارسی بوده و امروز نیز سیصد میلیون نفر به این زبان تکلم می کنند.»
به نوشته وی، هم‌اکنون در موزه واتیکان نامه‌ای وجود دارد که یکی از امپراطوران چین به زبان فارسی خطاب به واتیکان نگاشته و دوستداران آن در این منطقه در حدی بوده‌اند که اولین بار کتاب آموزش زبان فارسی در جهان، توسط چینی‌ها تدوین شده است.
رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در آتن در این مطلب آورده است که عثمانی ها زبان فارسی را، زبان دیوانی خود قرار داده و شاهان عثمانی به این زبان شعر می‌سرودند و در بزم‌های شبانه خود، اشعار فارسی را زمزمه می‌کردند. گفته‌اند یکی از شاهان ایرانی، به زبان ترکی نامه‌ای به دربار عثمانی نوشته، شاه عثمانی نامه را برگردانده و در کنار آن نوشته است : "در دربار ما، جز زبان فارسی نشاید!"
دربندی در پایان مطلب خود نوشته است:« این ضرب‌المثل بوسنیائی در منطقه اروپای شرقی رواج پیدا کرده است: زبان اهل بهشت عربی است ولی برای راهیابی به بهشت، باید زبان فارسی را آموخت.»
برای خواندن متن کامل این مطلب، لطفاً اینجا را کلیک کنید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =