همایون اسعدیان معتقداست که اول باید بپذیریم سینمای ایران دچار یک بحران استتا بتوانیم راه حل های برون رفت از این بحران را پیدا کنیم.

بهناز شیربانی:شب گذشته 24 شهریور برنامه تلویزیونی «هفت» میزبان همایون اسعدیان تهیه کننده و کارگردان و محمد رضا شرف الدین مدیر عامل انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بود تا این دو در مورد رونق سینما در ایران صحبت کنند.

 

در ابتدای این جلسه شرف الدین با اشاره به این موضوع که پرداختن به این مسئله بحثی ریشه‌ای است، گفت:«این بحث نیاز به یک هم اندیشی دارد. معتقدم که دیگر سینما را نمی‌توان در حد یک پدیده محدود درنظر گرفت.»

 

او ادامه داد:«مهمترین آسیب سینمای ما این است که سینما در درون مرزهای ما محصور است، و تا زمانی که سینمای ما فراگیر نشود اساسا سینمای اقتصادی نخواهیم داشت و در نتیجه تولیدات ما و اندیشه‌های مان رشد نمی کند و فرهنگ ما روز به روز محدود و محصور خواهد شد.»

 

در ادامه این بحث همایون اسعدیان گفت:«ما ابتدا باید بپذیریم که سینمای ما دچار بحران است و ابتدا باید این بحران را بررسی کنیم.»

 

او ادامه داد:«خاطرم هست سال گذشته فیلم «اینجا بدون من» توانست 500 میلیون تومان بفروشد و همه از فروش این فیلم راضی بودند که توانسته است مخاطبش را به سالن سینما بکشاند، در صورتی که فروش 4 میلیاردی 3 یا 4 فیلم و فروش 200 یا 500 میلیونی سایر فیلم ها یک بحران است.»

 

 این کارگردان سینما در ادامه گفت:«ما با بحران اکران مواجه هستیم و متاسفانه برخی از دوستان باور دارند تولید 50 یا 60 فیلم در سال به معنی رونق سینما است، در صورتی که این موضوع به هیچ وجه درست نیست.»

 

او ادامه داد:«رونق تولید یعنی اینکه تهیه کننده بخش خصوصی بخواهد دست به تولید بزند و البته کمک نهادهای فرهنگی هم به قوت خودش باقی بماند. »

 

 اسعدیان در بخش دیگری از صحبت‌هایش همدلی و اعتماد متقابل میان فیلمساز و مدیران سینمایی را مهم خواند و با اشاره به شکاف ایجاد شده بین هنرمندان و مسئولان، گفت: «این شکاف در چند سال اخیر باعث مشکلات زیادی در بدنه سینما شده است و ما توقعمان از مدیران سینمایی این است که برای هنرمندان پدری کنند نه آنکه همیشه یک طرف دعوا باشند. باید همدیگر را باور داشته باشیم.
شرف‌الدین نیز در این زمینه یادآور شد: «پدری کردن مسئولان سینما بسیار ضعیف بوده و متاسفانه بیشتر مباحث در سینمای ایران با مباحث سیاسی خلط شده و نگاه سیاسی به آدم‌ها و فرهنگ می‌شود. در سینما نگاه ابزاری وجود دارد و در این میان برخی سینماگران نیز به گونه‌ای دیگر عمل می‌کنند تا زمانی که همدلی وجود نداشته باشد کارها پیش نخواهد رفت و نشان داده‌ایم زمانی که اتحاد داریم کارها خوب پیش می‌رود.»


 اسعدیان گفت:«هنرمندان با یک کلمه محبت‌آمیز جذب می‌شوند، اما همیشه می‌بینیم که مدیران تاب صحبت هنرمندان را ندارند زمانی که تمام قدرت سینمایی ما در این سه سال صرف مجادلات سینمایی می‌شود دیگر از هنرمند نباید انتظار تولید داشت. ما همیشه درگیر هستیم.»
 

57247

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 243121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =