۰ نفر
۳۰ دی ۱۳۸۷ - ۱۱:۲۵

علی‌رغم بی‌گناه شناخته شدن در دادگاه‌های انگلیس، دولت آمریکا گری مک‌کینان، مرد بی‌کاره شمال لندن را به انجام بزرگ‌ترین و خسارت‌بارترین عملیات هک کامپیوترهای نظامی در طول تاریخ متهم کرده است.

مجید جویا: اگر بتوانید به بعد از به‌یاد آوردن هر آن‌چه از 11 سپتامبر به این سو اتفاق افتاده است، به ادعاهای پنتاگون و هم‌چنین ناسا اعتماد کنید؛ بدانید که عامل اصلی بزرگ‌ترین عملیات هک کردن شبکه‌های کامپیوتری نظامی در طول تاریخ در آستانه تحویل به آمریکا قرار دارد.

ولی اگر شما هم مانند خیلی‌های دیگر نمی‌توانید به آن‌ها اعتماد کنید و مطمئنید که دروغ می‌گویند، متاسفانه باید بگوییم در اصل قضیه تفاوتی حاصل نمی‌شود، چون آن‌ها دست‌کم در مورد قسمتی از خبر راست می‌گویند! تنها تغییر احتمالا این خواهد بود که خبر را این‌گونه بخوانید :«نظام قضایی بریتانیا منتظر نتیجه دادگاهی است که در صورت صدور حکم دلخواه پنتاگون، یکی از بزرگ‌ترین احمق‌های صد سال اخیر دنیا را تحویل ایالات متحده خواهد داد تا بقیه عمرش را در زندان‌های آنجا سپری کند.»

گری مک‌کینان 42 ساله دلایل زیادی برای ترسیدن دارد و دورنمای آینده برای او تیره و تار است. به احتمال قریب به یقین، او به‌زودی مجبور خواهد شد که خانه‌اش را در شمال لندن ترک کند و برای 70 سال در سوییتی با چشم‌انداز نه چندان زیبا در یک زندان فوق‌امنیتی در ایالات متحده امریکا زندگی کند.

عبور از آتشین‌ترین دیوارهای دنیا
مگر آقای مک‌کینان چه کرده که چنین عاقبتی در انتظارش است؟ کار خاصی نکرده، جز این‌که در یک دوره زمانی چند ساله سپرهای امنیتی چیزهایی را شکسته که علی‌القاعده باید پیچیده‌ترین فایروال‌های ‌کامپیوتری و شبکه‌های امنیتی در سراسر زمین باشند. او از دیوارهای آتشین وزارت دفاع آمریکا و ناسا عبور کرده است.

البته این‌ها مربوط به سال‌های قبل از 2002 است. خبرگزاری‌های متعددی مانند CNN در سال 2002، سخنان پل مک‌نولتی، دادستان وقت ویرجینیای شرقی را منتشر کردند که می‌گفت: «آقای مک‌کینان متهم به انجام بزرگ‌ترین عملیات هک کامپیوترهای نظامی در تمام تاریخ است.»

آقای مک‌کینان در سال 2005 یک دوره طولانی و کامل از بازجویی و دادگاه را پشت سر گذاشت و توسط نظام قضایی بریتانیا از تمامی اتهامات وارده تبرئه شد. ولی این فقط مربوط به انگلیسی‌ها نمی‌شود، شاید هم بتوان گفت که ربطی به آنها ندارد و یک مساله آمریکایی است.

به همین دلیل هم نظام قضایی آمریکا که همیشه نظام حقوقی کندی داشته، تازه سه سال بعد از لو رفتن وی، اسناد و مدارک لازم را برای استرداد او به این کشور و محاکمه در خاک امریکا تحویل انگلیسی‌ها داده و مک‌کینان را به برزخی از انتظار و اضطراب انداخته است.

مک‌کینان اکنون منتظر رای دادگاه دیگری است که باید تصمیم بگیرد آیا آمریکایی‌ها می‌توانند از قانون استرداد مجرمین برای در اختیار گرفتن او استفاده کنند یا خیر. تا هفته آینده، دادگاه آخرین تقاضای استیناف او رای نهایی را صادر خواهد کرد و آن‌گونه که از شواهد بر می‌آید، وی شانس چندانی برای ماندن در بریتانیا ندارد.

در جستجوی مهاجمین فضایی
ولی مک‌کینان در این کامپیوترها به دنبال چه می‌گشت؟ به گفته سایت خبری CNET وی می‌توانست به راحتی و بدون این‌که کسی یا چیزی بتواند جلوی او را بگیرد، وارد این کامپیوترها شود، در آنها جستجو کند و در کامپیوترهایی که قرار بود حفاظت‌شده‌ترین سیستم‌های دنیا باشند، به‌دنبال مهاجمین فضایی بگردد.

به رغم این‌که شکستن سیستم‌های حفاظتی کامپیوترهای پنتاگون نیاز به ترکیبی از نبوغ و ساعت‌ها کار بی‌وقفه داشت، وی‌ می‌گوید که از دیدگاه آی.تی، طراحان این سیستم‌ها به شدت شلخته و بی احتیاط بودند و همین، ورود به سیستم‌ها را ممکن ساخته بود. وی در مورد خراب شدن این سیستم‌های محافظ در نتیجه نفوذش، ادعا می‌کند که تعمدی در کار نبوده و فقط گاهی برای پوشاندن رد کارهایش مجبور به این کار شده است.

آقای مک‌کینان ادعای خسارت یک میلیون دلاری را نپذیرفته و اعتقاد دارد این ادعا فقط برای سرپوش گذاشتن روی این نکته است که «خود آن‌ها هم فهمیده‌اند که سپر حفاظتی‌شان کارآمد نبوده و باید سپر حفاظتی جدیدی نصب کنند. پذیرفتن این که من تمام دستگاه‌هایی را که به آنها نفوذ کرده‌ام، از بین برده‌ام؛ به این معناست که تمام 94 شبکه موجود آن‌ها در آن زمان تخریب شده‌اند.»

البته آقای مک‌کینان یک توجیه کاملا منطقی برای کارهایش که به ادعای آمریکایی‌ها به آنها یک میلیون دلار خسارت وارد کرده دارد: او خیلی ساده وارد فوق‌محرمانه‌ترین کامپیوترهای نظامی دنیا می‌شد، همه چیز را به هم می‌ریخت و به دنبال شواهد انکارناپذیری از وجود زندگی ماورای زمینی و حضور موجودات فضایی در زمین و اطراف آن می‌گشت! و نیم‌نگاهی هم به یافتن مدارکی از دخالت دولت فدرال ایالات متحده در حادثه 11 سپتامبر داشت که نهایتا منجر به لو رفتن و بازداشت وی شد.

این که یک نفر وارد امنیتی‌ترین سیستم‌های دنیا شود و آنها را به‌هم بریزد تا به قول خودش دنبال یوفوها بگردد، آن‌هم به بهای یک میلیون دلار از جیب وزارت دفاع امریکا، کاری است که حتی تصور آن هم برای استن لورل و الیور هاردی غیرممکن بود.

آقای مک‌کینان در مقابل دادخواست آمریکایی‌ها که استرداد وی را به این کشور خواستار شده‌اند، به قاضی پرونده گفت که او هدف سوئی از این کار نداشته و آزاری نیز به کسی نرسانده است. اگر در نهایت او در دادگاه‌های امریکا محکوم شود، علاوه بر دهه‌ها زندان باید رقمی در حدود 2 میلیون دلار را نیز بعنوان خسارت بپردازد.

به نوشته بی‌بی‌سی، دولت امریکا در اقامه دعوی خود علیه این متخصص 42 ساله کامپیوتر ادعا کرده که وی در فاصله بین فوریه 2001 و مارس 2002 ده‌ها کامپیوتر ارتش، نیروی دریایی، نیروی هوایی و وزارت دفاع امریکا را هک کرده است که باید به آنها 16 کامپیوتر ناسا را نیز افزود. در این دادنامه آمده که این کار او سبب خسارتی به مبلغ 700 هزار دلار به کامپیوترهای دولتی شده است.

علاوه بر این، آقای مک‌کینان در زمان کوتاهی بعد از حادثه 11 سپتامبر، اطلاعاتی را روی کامپیوترهای پایگاه هوایی نیروی دریایی پاک کرده یا تغییر داده که سبب شده که بعضی از سیستم‌های حیاتی آن از کار بیفتند و غیر قابل استفاده‌ شوند. همچنین وی متهم است که یک‌بار، شبکه‌ای متشکل از دوهزار کامپیوتر نظامی امریکا را از کار انداخته و به ادعای آن‌ها به دنبال اطلاعات طبقه‌بندی‌شده می‌گشته است.

بیمار روانی؟
دادگاه این هفته، آخرین شانس گری مک‌کینان و مادرش جانیس شارپ است که یک بار دیگر بتوانند در آرامش با هم زندگی کنند. آقای مک‌کینان با شکست در تمام دادگاه‌های استیناف طی 6 سال گذشته، تقریبا همه امید خود را به زندگی از دست داده است. مادرش نیز زمان چندانی برای متقاعد کردن مقامات به این‌که بزرگ‌ترین هک نظامی تاریخ، نه برای حمله تروریستی به امریکا بلکه در اثر ابتلای پسرش به سندروم اسپرجر بوده، ندارد.

سندروم اسپرجر یکی از گونه‌های بیماری اوتیسم است که سبب رفتارهای تکراری یا وسواس و از بین رفتن مهارت‌های اجتماعی می‌شود.

خانم شارپ در اولین مصاحبه عمومی‌اش به خبرنگار تایمز لندن گفت: «این کار او را توجیه نمی‌کند. چون وقتی شما ارتکاب به جرمی را پذیرفتید، دیگر پذیرفته‌اید. من می‌خواهم به گوردون براون و دیوید کامرون، رهبران دو حزب کارگر و محافظه‌کار بگویم که شما هر دو پسران جوان و آسیب‌پذیر دارید. آیا ما باید پسرانمان را برای هفتاد سال به زندان بفرستیم؟ هفتاد سال آن هم برای گشتن به دنبال یوفوها؟»

خانم شارپ می‌خواهد ابتلا به اسپرجر را بهانه تمام گشت و گذارهای پسرش در فضای مجازی در جستجوی زندگی فرازمینی قرار دهد و اعتقاد دارد با چنین بیماری‌ای زندگی پسرش در یک زندان در ایالات متحده به شدت خطرناک خواهد ‌بود، او حتی تا کنون یک روز هم در خارج از انگلیس زندگی نکرده است. وی افزود «او زنده نمی‌ماند! کاملا گیج شده است. ما به تازگی اخبار وحشتناکی از تجاوز به مردان و کاربرد تفنگ‌های گیج‌گننده در زندان‌های امریکا شنیده‌ایم.»

آقای مک‌کینان به رغم اعتراف به هک کردن کامپیوترهای نظامی وجود هر گونه نیت سویی را در این‌باره انکار کرده است. وی هم‌چنین گذاردن پیغام‌هایی چون «امنیتتان مزخرف است» را نیز پذیرفته. او در سال 2002، هنگامی دستگیر شد که بازرسان توانستند مسیر نرم‌افزارهای مورد استفاده او را تا کامپیوتر دوستش تعقیب کنند. او در حال دانلود عکس‌هایی از ناسا بود که فکر می‌کرد نسخه‌های منتشر شده آن‌ها برای از بین بردن شواهد حضور موجودات فضایی دستکاری شده بودند. وی همچنین اعتراف کرده که در آن زمان به طور مرتب وارد این سایت‌ها می‌شده است.

ولی وکلای امریکایی چنین استدلال کرده‌اند که هک کردن‌های وی که «به‌طرز آشکاری انجام فعالیت‌های حکومتی را بعد از حوادث 11 سپتامبر تا ماه فوریه 2002 مختل کرده بود» را نباید به دیده یک سری کارهای بی‌ضرر نظریه‌پردازی بدبین در فضای مجازی دید. به هدف‌هایش توجه کنید: وزارت دفاع ایالات متحده، مرکز فضایی جانسون، دایره تحقیقات ویژه نیروی هوایی، ارتش امریکا، حتی پایگاه سلاح‌های دریایی ارل که تدارکات نظامی ناوگان نیروی دریایی امریکا را در اقیانوس اطلس برعهده دارد.

نشانه‌های غیر قابل انکار کارهای او در تمام نقشه نظامی امریکا یافت شده‌اند. به ادعای دادستان‌های امریکایی این‌که او آنها را از اتاق خوابش در شمال لندن خارج نکرده، مساله اصلی نیست. آن‌ها ویرانی و خرابی به‌بار آمده توسط او را «تلاش عمدی و برنامه‌ریزی شده برای اختلال در فعالیت‌های دولت امریکا از طریق تهدید و ارعاب» بیان کرده‌اند.

ولی خانم شارپ در این باره می‌گوید: «او یک نابغه نیست. او باهوش است، ولی بهترین نیست. آنها رمز عبور و سپر امنیتی نداشتند و مساله مهم این است. گری آنها را ترسانده. آنها فقط می‌خواهند یک نفر را برای ترساندن کسانی که دست به ارتکاب جرایم رایانه‌ای می‌زنند، محکوم و نابود کنند. به همین دلیل آنها گری را انتخاب کرده‌اند چون فکر می‌کنند که مورد راحتی است. فکر کنم دولت‌ها می‌خواهند مردم را بترسانند. آنها دوست دارند آدم‌های شرور و تهدیدهایی بیافرینند تا بخشی از کارهایی را که انجام می‌دهند، توجیه کنند.»

گری مک‌کینان کیست؟
گری مک‌کینان در گلاسکو متولد شد. در 6 سالگی و بعد از متارکه پدر و مادرش، همراه مادرش به لندن نقل مکان کرد و در آن‌جا از ناپدریش، ویلسون شارپ، اولین کامپیوترش را هدیه گرفت: یک کنسول آتاری 400.

او پسری درون‌گرا، حساس و البته باهوش بود. مادرش به‌یاد می‌آورد که وقتی گری 7 ساله بود، یک روز متوجه شدند که او مشغول نواختن سونات مهتاب (یکی از شاهکارهای بتهوون) با پیانو است! وی بدون رفتن به کلاس و تمرین آن را آموخته بود. مادرش در مورد رفتارهای اجتماعی او می‌گوید: «گری همیشه با بقیه فرق داشت، در مدرسه هم دانش‌آموزان دیگر به دلیل تفاوت‌هایش او را اذیت می‌کردند. او دوست چندانی نداشت.»

مادرش هم‌چنین میهمانی را که دوستش در خانه برگزار کرده بود، به خاطر می‌آورد: وسط اتاق روی زمین نشسته بود، بدون توجه به میهمانان دیگر با لپ‌تاپش کار می‌کرد و درک نمی‌کرد که چرا این کار می‌تواند بی‌احترامی تلقی شود.

تمام این‌ها علایم آشکار اسپرجر است، ولی هیچ کس به آن توجهی نشان نداد، تا این‌که در سال گذشته، گفتگوی تلویزیونی در ITV این مساله را آشکار کرد. به گزارش تایمز، او از آن زمان تحت مداوای پروفسور سیمون بارون کوهن، استاد سایکوپاتولوژی رشدی در دانشگاه کمبریج و از متخصصان پیشرو در اوتیسم و اسپرجر قرار دارد.

خانم شارپ در این‌باره‌ می‌افزاید: «او همیشه عقده‌های روحی داشت. هنگامی که کودکی نوپا بود، همیشه در مورد ستارگان، کهکشان‌ها و سیارات حرف می‌زد. بعد شروع کرد به حرف زدن درباره مردن مردم.» ولی این افکار او در مورد یوفوها بود که در نهایت منجر به هک کردن 97 کامپیوتر سطح بالای ناسا، سرقت رمز عبور کامپیوترها، پاک کردن فایل‌ها و از کار انداختن کل شبکه کامپیوتری نظامی محافظت‌کننده واشنگتن گردید.

او علاقه‌اش را به موجودات فضایی از ناپدری‌اش به ارث برده‌است. آقای شارپ، اهل بخشی از اسکاتلند است که طرفداران داستان‌های علمی-تخیلی، با توجه به علاقه عجیب مردم آنجا در دیدن شب‌های پرستاره منطقه بانی‌بریج، آن‌جا را پایتخت یوفوها می‌نامند.

گری مک‌کینان در 10 سالگی به انجمن ملی جستجوی یوفو پیوست. در همین سن یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی را آغاز کرد و اولین برنامه‌هایش را روی آتاری جدیدش اجرا کرد. بعد از این‌که ناپدریش چند بار خواب فضاپیماهای عظیم را دید و برای او تعریف کرد، این فکر دیگر او را رها نکرد.

خانم شارپ می‌گوید: «گری همیشه به این داستان علاقه داشت، ولی مشکل وقتی شروع شد که به‌دنبال یافتن راهی برای اثبات وجود آنها گشت. فکر می‌کرد درگیر گنه‌ای از جنگ صلیبی اخلاقی است و وظیفه دارد شواهدی را که نباید پنهان بمانند، آشکار کند.»

کاپیتولاسیون قرن 21
چیزی که خانم شارپ را بیش از همه عصبانی می‌کند، مباحثات حقوقی استرداد مجرمین بین بریتانیا و ایالات متحده است. وکلای امریکایی نیازی ندارند که هیچ دلیلی را برای تقاضای استردادشان ارایه دهند، ولی بریتانیایی‌ها نمی‌توانند امریکا را به استرداد اتباعش به بریتانیا مجبور کنند.

وی می‌گوید: «این‌که چرا دولت ما زیر بار امضای چنین چیزی رفته است را درک نمی‌کنم. چرا ما حقوقی برابر با امریکایی‌ها نداریم؟ چه دلیلی برای امضای این موافقت‌نامه وجود داشته؟ ما نمی‌خواهیم گری را از از کاری که کرده مبرا کنیم، فقط می‌خواهیم این حق را داشته باشد که در کشور خودش محاکمه شود.»

روز گذشته، مک‌کینان بعد از این‌که پیشنهاد کرد اتهام استفاده نادرست از کامپیوتر را بپذیرد، یک گام به تحقق این آرزو نزدیک‌ت شد. خانواده وی اکنون از مدعی‌العموم درخواست می‌کنند که اعتراف وی را بپذیرد و بدین ترتیب به آقای مک‌کینان اجازه دهد که به جای تحویل به امریکا در انگستان مجازات شود.

آقای مک‌کینان بعد از رد تقاضای استینافش در مجلس لردها در سال گذشته، از برخی حقوق اجتماعی مانند کار با کامپیوتر منع شده است. او که مادرش وی را «موسیقیدان آرام» می‌نامد، اوقاتش را به تصنیف ترانه‌های غمگین و عصبی می‌گذراند و «به شدت از تباه کردن زندگی‌اش پشیمان است.»

اما در تمام این شش سال به مهم‌ترین سوال این داستان جواب داده نشد. سوال این است: آدم فضایی‌ها چه شدند؟ آیا گری عکسی از آنها پیدا کرد؟

شاید تنها جواب موجود، این اظهارنظر یکی از سخن‌گویان ناسا باشد که در مصاحبه با بی‌بی‌سی، هر گونه دستکاری در عکس‌ها را انکار کرده و با اشاره به سیاست ناسا در انتشار کامل و بدون سانسور اطلاعات و یافته‌های فیزیکی، به صراحت اعلام کرده که تاکنون هیچ مدرک مستدلی از وجود حیات فرازمینی و حضور موجودات فضایی در دنیای ما مشاهده نشده است.

شاید این بار هم قلب مهربان استن لورل به کمک او بیاید! کسی چه می‌داند، شاید هم قاضی فقط او را از خواندن داستان‌های علمی-تخیلی منع کند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =