۰ نفر
۱۴ دی ۱۳۸۷ - ۰۳:۲۴

کارشناسان درمورد افزایش کلاهبرداری‌های اینترنتی در پی رکود اقتصاد جهانی هشدار می‌دهند

در حالی‌که رکود اقتصادی تمامی را تحت تاثیر قرار داده است، شاید مطرح شدن احتمال تاثیر این مساله بر افزایش فعالیت مجرمان دنیای فناوری‌های برتر طی 12 ماه آینده، تعجبی نداشته باشد.

برخلاف بسیاری از مردم عادی که از رکود اقتصادی رنج می‌برند، مجرمان فناوری‌های برتر تمایل دارند از این فرصت برای پیشرفت خود سود جویند. بنابراین کارشناسان سعی می‌کنند تا دورنمایی از دنیای امنیت رایانه‌ای را در سال 2009 ترسیم کنند.

کارشناسان امنیتی معتقدند با افزایش بیکاری و تعدیل نیروها، ارتکاب به جرم نیز رو به افزایش می‌گذارد. آنها عقیده دارند که عوامل اجتماعی بر محلی که حملات از آنجا هدایت می‌شود، موثر است. به باور کارشناسان افزایش ارتکاب به دلیل بروز "مشکلات اجتماعی" است و نه ایرادات فنی.

اخراج بسیاری از کسانی که با فناوری شبکه آشنایی دارند، می‌تواند آنها را به انجام اعمال مجرمانه اغوا کند. دلیلش خیلی سخت نیست. احتمال دستگیری این مجرمان بسیار اندک است و درصورت دستگیری و بازداشت، مجازات سنگینی در انتظارشان نخواهد بود. آنها که به بزه‌های دنیای فناوری برتر متمایل می‌شوند، خیلی زود درمی‌یابند که یک اقتصاد زیر‌زمینی وجود دارد که تمامی بیت‌های لازم را برای آغاز به کار به عنوان مجرم، قابل خرید می‌سازد.

اعتصاب مجازی خطرناک‌تر است!
در همین راستا، برخی شرکت‌های امنیتی نیز از تبدیل مردم به نیروهای زائد ابراز نگرانی می‌کنند؛ چراکه این مساله می‌تواند به شروع اعتصاب کارمندان علیه کارفرمایانشان منجر شود. نگرانی این شرکت‌های امنیتی از این است که اعتصاب‌های جدید از فناوری‌های برتر سود می‌برند و موجی از حملات شبکه‌ای را به‌همراه خواهند داشت.

وقوع این واقعه به‌معنی در خطر بودن دارایی‌های غیرملموسی است که هر شرکتی برای پیشبرد فعالیت‌هایش بر آن تکیه دارد، مانند پایگاه اطلاعات مشتریان. وقتی کارمندی وسایلش را جمع می‌کند و می‌رود، چنین اطلاعاتی را هم می‌تواند به سادگی با خود ببرد. این خطر به حدی جدی است که یکی از متخصصین امنیتی می‌گوید: «، هیچ‌گاه نباید خسارتی که داخلی‌ها می‌توانند وارد کنند، دست‌کم گرفت. کپی کردن تمام پایگاه اطلاعاتی که تکمیل کردنش سال‌ها طول کشیده، تنها چند دقیقه وقت می‌برد.» او در ادامه از شرکت‌هایی که از نظر اقتصادی ضعیف شده‌اند، درخواست می‌کند نسبت به محافظت از اطلاعات حیاتی خود در برابر کارمندان عصبی یا ناراضی، هوشیاری بیشتری به خرج دهند.

سالی مملو از کلاهبرداری‌های شبکه‌ای
اغلب کارشناسان حدس می‌زنند که سال 2009، سالی سرشار از کلاهبرداری و تقلب‌های اینترنتی باشد. آنها عدم رونق اقتصادی را سبب یک جهش عمده در جرائم می‌دانند. آسان بودن ارتکاب به بزه‌های شبکه‌ای می‌تواند به وقوع روند احتمالی پیشرو کمک کند. آنها باور دارند که گرچه تراشه‌ها و ضمانت‌های امنیتی در برخی نقاط کلاهبرداری‌ها را مهار و یا با مشکل دچار می‌کند، ولی کلاهبرداران پس از امتحان آن نقاط، به مناطق ضعیف‌تر رو می‌آورند.

کلاهبرداران هم‌اکنون سرویس‌های CARD NOT PRESENT یا به اختصار CNP را که از طریق مراکز فروش اینترنتی، e-tail فعالیت می‌کنند، هدف قرار داده‌اند. بر اساس یک بررسی، کلاهبرداری از طریق CNP طی سال 2007 در انگلیس 18 درصد افزایش داشته و به رقم 9/161 میلیون پوند رسیده بود. این در حالی است که در مدت مشابه، کلاهبرداری از طریق بانکداری آنلاین 185 درصد رشد یافته بود.

به عقیده کارشناسان، حتی آن دسته که علاقه ندارند هرزنامه بفرستند یا به فیشر تبدیل شوند، شاید به کلاهبرداری‌های جزیی دست بزنند؛ به‌ویژه اگر کارشان را از دست داده باشند یا نیاز به پول داشته باشند. البته این طبیعی است که افراد در شرایط سخت به سوی اعمالی کشیده شوند که در شرایط بهتر به سمت آن نمی‌رفتند؛ مثل قمار که در شرایط بی‌رونقی اقتصاد، بازارش داغ می‌شود. ارتکاب به پول‌شویی یا حتی رفتارهای خیره‌سرانه هم از پیامد‌های چنین شرایطی است.

بی.بی.سی، 30 دسامبر 2008/ مترجم: علیرضا نورایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =