وزیر امورخارجه امروز به صحن علنی مجلس آمده بود تا گزارشی از اجلاس نم در تهران و اجلاس عربستان ارائه دهد.

به گزارش خبرآنلاين، علي​اکبر صالحي که گزارشي هم در جلسه غيرعلني صبح امروز به نمايندگان ارائه داده بود، در گزارش علني خود، اظهار داشت: با برگزاري اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، رياست اين جنبش به ايران سپرده شد. به گفته وي، جنبش نم، يک نهضت است و يک سازمان نيست. از اين رو سازماندهي خاصي ندارد و از نوعي سازمان​دهي ويژه برخوردار است و دفتر مشخصي در نيويورک دارد.
وي از کميته​هاي اصلي اين جنبش و فعاليت آنها در نهادهاي بين​المللي مختلف سازمان ملل ياد کرد و افزود: از زماني که تصويب شد ايران رياست اين اجلاس را بر عهده بگيرد، دو رخداد مهم در ايران رخ داد. يکي نشست وزراي خارجه در شهريور سال 86 و ديگري در مرداد 87 که نشستي با عنوان «همبستگي براي صلح» برگزار شد.
صالحي از تلاش​هاي دشمنان ايران براي حضور حداقلي مقامات در اجلاس غيرمتعهدها در تهران سخن گفت که حتي وزير خارجه کانادا علنا طي نامه​اي از بان​کي​مون خواست تا در اين اجلاس شرکت نکند و در تماس​هايي با برخي کشورها خواستار حضور حداقلي آنها شده بود. اما خوشبختانه سطح حضور مقامات نسبت به اجلاسيه​هاي گذشته بسيار بالا بود و شعار اجلاس متناسب با وضعيت امروز جهان بود.
وي از تاسيس دبيرخانه و سايتي براي اجلاس جنبش عدم تعهد ياد کرد و ادامه داد: از تعداد زيادي مترجم خبره دعوت کرديم و استفاده حداکثري از تجارب برگزار کنندگان قبلي اين اجلاس نموديم. جواناني که جديدا به استخدام وزارت خارجه در خواهند آمد را نيز به دبيرخانه اين اجلاس تزريق مي​کنيم.
وزير امورخارجه از اقداماتي که جمهوري اسلامي ايران بايد از اين پس انجام دهد ياد کرد و گفت: از اين پس جنبش عدم تعهد درباره همه امور مهم بين​المللي موضع گيري خواهد کرد. از اين پس سفرهاي متعددي براي رايزني​هاي جنبش خواهيم داشت.
وي از سند 700 پاراگرافي اين اجلاسيه به عنوان يک سند مهم، ياد کرد و تصريح کرد: در اين سند از حل و فصل صلح آميز مناقشات ياد شده که در بيانيه پاياني هم آمده بود.
صالحي از پخش تمامي سخنراني​ها در رسانه​ها سخن گفت و از اينکه سخنرانان مبناي انتشار دلار را زير سوال برده بودند به عنوان يک موضوع بکر و مهم  ياد کرد و گفت: جا دارد از آقاي دکتر احمدي​نژاد تشکر کنم که اينقدر اين موضوع را تکرار کردند که اين روزها عموميت يافته است.
به گفته وي، به رسميت شناختن کامل فلسطين در اين اجلاس هم از نکات مهم بود.
/2929
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
    32 1
    حالا فهمیدم چرا دلار 2300 شد؟؟!!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
    30 1
    --------- > صالحي از پخش تمامي سخنراني​ها در رسانه​ها سخن گفت و از اينکه سخنرانان مبناي انتشار دلار را زير سوال برده بودند به عنوان يک موضوع بکر و مهم ياد کرد و گفت: جا دارد از آقاي دکتر احمدي​نژاد تشکر کنم که اينقدر اين موضوع را تکرار کردند که اين روزها عموميت يافته است <------------------------ قصد اهانت نیست ولی شما پول ما رو کردین یک دوهزار و سیصدم دلار بعد واستادین شعار میدین که ما مبنای انتشارش و بردیم زیر سووال !!!
    • بدون نام IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۹
      14 1
      وقتی معیار انتخاب وزیر میزان اطاعت پذیری و تمجید باشه نباید بیش از این انتظار داشت. کجا متکی تملق احمدی نژاد را می کرد؟!