۰ نفر
۱۷ شهریور ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۵

نمایندگان هلند، سوئد، فلسطین، اوکراین و آذربایجان در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2013 به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی شدند.

به گزارش خبرآنلاین، هلند فیلم «بچه زاغچه‌» به کارگردانی بودوین کول را که داستانی درباره بلوغ است، به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.
 

اولین تجربه کارگردانی کول فوریه پارسال در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد و برنده جوایز بهترین فیلم بلند اول و بهترین فیلم اول بخش نسل Kplus شد.
 

«بچه زاغچه‌» داستان یک پسربچه 10 ساله به نام یویو است که مادرش او را ترک کرده و پدرش آدمی دمدمی و خشن است. یویو روزی هنگام بازی یک بچه زاغچه‌ رهاشده را پیدا می‌کند. دوستی پسر و پرنده به بهبود رابطه یویو و پدرش کمک می‌کند.
 

«بچه زاغچه»‌ یکی از فیلم‌های محبوب جشنواره‌ها و تماشاگران بوده و از پارسال تاکنون جوایز بسیاری دریافت کرده است.
 

هلند تاکنون سه بار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده، اما حدود یک دهه است هیچ فیلم هلندی به فهرست نامزدهای این بخش راه نیافته است. آخرین بار سال 2003 فیلم «خواهران دوقلو» به کارگردانی بن سومبوگارت در این بخش نامزد شد.
 

تریلر جنایی «هیپنوتیسم‌گر» به کارگردانی لاسه هالستروم فیلمسار نامزد سه جایزه اسکار، نماینده رسمی سوئد در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار است.
 

این فیلم که با اقتباس کتاب پرفروش لارس کپلر ساخته شده، اولین فیلم سوئدی‌زبان هالستروم پس از 25 سال و اولین فیلم تریلر کارنامه اوست.


میکل پارشبرانت و توبیاس زیلیاکوس در صحنه‌ای از فیلم «هیپنوتیسم‌گر»

هالستروم با جوایز اسکار غریبه نیست. فیلم سوئدی‌زبان «زندگی من به عنوان یک سگ» (1988) به کارگردانی او نامزد جوایز اسکار بهترین کارگردان و بهترین فیلمنامه اقتباسی بود و هالستروم در 1999 برای «قوانین خاندان سایدر» بار دیگر نامزد اسکار بهترین کارگردان شد.
 

میکل پارشبرانت («در یک دنیای بهتر») در «هیپنوتیسم‌گر» فیلم جدید هالستروم نقش یک روان‌‌شناس را بازی می‌کند که پلیس برای به دام انداختن یک قاتل بی‌رحم از او کمک می‌خواهد. او برای این کار باید تنها قربانی بازمانده قاتل را هیپنوتیسم کند، کاری که قسم می‌خورد دیگر هیچ‌وقت تکرار نکند.
 

لنا اولین نقش همسر روان‌شناس را بازی می‌کند و توبیاس زیلیاکوس بازیگر فنلاندی نقش یونا لینا یک کارآگاه پلیس را دارد. حق پخش «هیپنوتیسم‌گر» به بیش از 30 کشور فروخته شده است.
 

قرار است هشت رمان لارس کپلر با موضوع کارآگاه یوتنا لینا اقتباس سینمایی شود که «هیپنوتیسم‌گر» اولین فیلم مجموعه است. لارس کپلر نام مستعار یک زن و شوهر نویسنده سوئدی (الکساندر آندوریل و الکساندرا کولو آندوریل) است. زیلیاکوس برای بازی در هر هشت فیلم به نقش لینا قرارداد بسته است.
 

هالستروم متولد 1946 در استکهلم است و «چه چیزی گیلبرت گریپ را می‌خورد»، «شکلات»، «زندگی ناتمام» و «کازانووا» از دیگر ساخته‌های اوست.
 

«وقتی دیدمت» به کارگردانی آن ماری جاسر به نمایندگی از فلسطین در جوایز اسکار 2013 رقابت می‌کند. داستان این فیلم سال 1967 در اردن روی می‌دهد و درباره پسر بچه‌ای 11 ساله است که برای رسیدن به آزادی از اردوگاه پناهندگان فلسطینی می‌گریزد.
 

«وقتی دیدمت» اولین بار در دنیا 9 سپتامبر در جشنواره فیلم تورنتو به نمایش درمی‌آید.
 

برای دومین بار است فیلمی از جاسر به اسکار معرفی می‌شود. سال 2008 نیز «نمک دریا» اولین فیلم بلند او که ابتدا در جشنواره کن به نمایش درآمد، از طرف فلسطین به آکادمی معرفی شد.
 

فیلم «عبورکننده از خط آتش» به کارگردانی میهایلو ایلینکو نماینده اوکراین در بخش فیلم خارجی‌زبان است.
 

این فیلم داستان واقعی یک قهرمان دوران جنگ اهل شوروی سابق است که به «جرم» اینکه به عنوان زندانی جنگی دست نیروهای آلمانی افتاده، به یکی از گولاگ‌های استالین فرستاده و زندگی‌اش از این رو به آن رو می‌شود.
 

او که یک خلبان ماهر است، پس از آزادی از گولاگ به کانادا می‌رود و در نهایت به شکلی غیرقابا انتظار رئیس یک قبیله سرخ‌پوست می‌شود. قضیه زمانی رو شد که هیئتی از نمایندگان شوروی سابق سال 1967 از محل زندگی این قبیله در مونترال دیدار کرد.
 

«عبورکننده از خط آتش» با بودجه‌ای حدود دو میلیون دلار ساخته شده و در اوکراین 212.5 هزار دلار فروخته است.

آذربایجان فیلم «بوته» به کارگردانی ایلگار نجف را برای اسکار انتخاب کرد. این فیلم داستان یک پسر بچه یتیم است که با مردی سالخورده که سال‌ها پیش مادربزرگ او را دوست داشته، دوست می‌شود.
 

«بوته» که به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده، پارسال در پنجمین دوره جوایز سالانه اسکرین آسیا پاسیفیک برنده جایزه بهترین فیلم بلند کودکان شد.
    
اسامی نامزدهای هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار 15 ژانویه 2013 (26 دی‌ماه) اعلام و مراسم اعطاء جوایز 24 فوریه (دوشنبه هفتم اسفند به وقت ایران) در هالیوود اند هایلند سنتر در لس آنجلس برگزار می‌شود.
 

ورایتی / 6 سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری
 

5858

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =