سه کشور دیگر به جمع رقبای بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار اضافه شدند.

به گزارش خبرآنلاین، مجارستان فیلم «فقط باد» به کارگردانی بنس فلیگوف را که روایتی آزاردهنده از کشتار اقلیت‌ روما در مجارستان (مجارهای رومانیایی‌تبار) در دوران معاصر است، به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.
 

این فیلم بر اساس کشتار بی‌رحمانه اعضاء شش خانواده روما در مجارستان بین سال‌های 2008 تا 2009 ساخته شده که در جریان آن جوخه‌های مرگ ابتدا خانه‌های این افراد را آتش زدند و بعد با شلیک گلوله آن‌ها را از پا درآوردند.
  

«فقط باد» که تولید مشترک مجارستان، آلمان و فرانسه است، فوریه پیش جایزه بزرگ هیئت داوران جشنواره فیلم برلین را برد و این هفته در بخش سینمای معاصر جهان جشنواره تورنتو روی پرده می‌رود.
 

«فقط باد»‌ پنجمین فیلم فلیگوف 38 ساله متولد بوداپست است. او این فیلم را با حضور بازیگران غیرحرفه‌ای از اقلیت روما ساخته است. فلیگوف فیلمنامه‌نویس، یکی از تهیه‌کنندگان، آهنگساز و طراح هنری «فقط باد» هم هست.
  

از سوی دیگر کامبوج با درام تاریخی «عشق‌های از‌دست‌رفته» پس از 18 سال وارد رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان شد.
 

چای بورا کارگردان «عشق‌های از‌دست‌رفته» و همسرش کو ساتری که بازیگر اصلی فیلم است، 15 سال پول خود را جمع کردند تا بتوانند این فیلم را بسازند.
 

«عشق‌های از‌دست‌رفته» داستان زنی است که در دوران مرگبار حکومت خمرهای سرخ به رهبری پل پوت در کامبوج بسیاری از اعضاء خانواده خود را از دست داده است. این فیلم با الهام از زندگی لیو سیلا مادر زن بورا ساخته شده است.
 

کمیته انتخاب کامبوج به اتفاق آرا «عشق‌های از‌دست‌رفته» را به عنوان نماینده کامبوج انتخاب کرد.
 

این فیلم از ششم ژانویه در کامبوج اکران شد و در گیشه‌های فروش بسیار موفق بود. بخصوص خانواده‌های بازمانده از دوران خمرهای سرخ از آن استقبال کرده‌اند.

فیلم نئو نوآر «مرگ برای فروش» به کارگردانی فوزی بن سعید نماینده مراکش در جوایز اسکار 2013 است.
 

داستان درباره سه خلافکار خرده‌پاست که با جیب‌بری، خرید فروش مواد مخدر و خلاف‌های دیگر در شهری بندری در شمال مراکش روزگار را می‌گذرانند و در نهایت تصمیم می‌گیرند از یک جواهرفروشی دزدی کنند.
 

«مرگ برای فروش» تولید مشترک مراکش، فرانسه و بلژیک است. این فیلم با بودجه‌ای درحدود 1.9 میلیون دلار با حمایت سینه‌فونداسیون جشنواره کن و صندوق سند ابوظبی ساخته شده است.

«مرگ برای فروش» اولین بار در دنیا سال 2011 در جشنواره فیلم تورنتو نمایش داده شد و فیلم اختتامیه جشنواره مراکش بود. این فیلم در جشنواره‌های برلین، میلان و بروکسل جوایزی دریافت کرده است.

اسامی نامزدهای هشتاد و پنجمین دوره جوایز اسکار 15 ژانویه 2013 (26 دی‌ماه) اعلام و مراسم اعطاء جوایز 24 فوریه (دوشنبه هفتم اسفند به وقت ایران) در هالیوود اند هایلند سنتر در لس آنجلس برگزار می‌شود.
 

ورایتی / 7 سپتامبر / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 241495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =