۰ نفر
۳۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۵

در حالی که هر روز آمار جدیدی از میزان بالای عمل سزارین به گوش می رسد و حتی شایعه مقام اولی ایران در دنیا به گوش می رسد وزیر بهداشت، از ارائه برخی آمارهای سزارین در کشور انتقاد کرد و آنها را اغراق آمیزو ناصحیح دانست.

دکتر مرضیه وحید دستجردی می گوید آمار واقعی سزارین در کشور 40 درصد است ولی برخی ارقام را بیش از این اعلام می کنند.
او ادامه می دهد اینکه گفته شود ایران با 60 درصد سزارین رتبه اول یا دوم سزارین را در دنیا دارد، درست نیست زیرا در همسایگی خودمان ترکیه با 60 درصد سزارین قرار دارد و در آسیا هم کشور چین بیش از 50 درصد سزارین را از مجموع زایمانها دارد.
4545
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پرسش US ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    12 16
    ببخشید مگه آمار دزدی بوده که وزیر بهداشت ناراحت شده؟!! واقعا اشکال سزارین رو نمی فهمم
    • Aras IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      8 10
      اخیرا مجلس ترکیه قانونی را به تصویب رساند که عمل سزاین غیر قانونی اعلام گردید مگر با تشخیص پزشک معالج اما در ایران انگار خانمها با هم مسابقه سزارین گذاشتند به قول بدون نام عزیز چه میکنه این چشم و هم چشمی
    • AA US ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      1 7
      راستی اگه خانمها اذیت میشن از این به بعد بگیم آقایون بچه به دنیا بیارن ! هاهاها
  • بدون نام IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    42 24
    بدی سزارین در چیست بگین ما هم بدونیم.
    • صدف IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
      24 9
      بدیِ سزارین خیلی چیزاس. این که اول از همه اسمِ زایمان طبیعی روشه، طبیعی!! بهترین راه برای تولدِ بچه راه ِ طبیعیه . برخلافِ نظرِ بعضی ها که فشارِ زایمان طبیعی روی بچه رو منفی میدونن اون فشار برای سلامتیِ بجه لازمه. زایمانِ طبیعی برای مادر بهترین راهِ وضعِ حملِ برای اینکه بدونِ نیاز به جراحی و زیرِ تیغِ اضافی رفتن میتونه بعد از زایمان حداکثر بعد از یه روز سرپا وایسه و خیلی راحت راه بره و بچه شو بغل کنه و به کارای دیگه ش برسه نه که مثلِ سزارینی ها تا 6 ماه با یه خم و راست شدن آه و ناله کنه! متاسفانه به خاطرِ نااگاه بودنِ دخترایِ این نسل و زرنگ بازیِ پرشکان! 90 % ِ زایمان هایی که میتونه خیلی راحت به صورتِ طبیعی انجام بشه، تبدیل به سزارین میشن!
    • متولد ماه مهر IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
      19 7
      عوارض سزارین در مقایسه با زایمان طبیعی: احتمال بروز عوارض احتمالی ناشی از بیهوشی برای مادر و نوزاد و سایر خطرات شایع نظیر هر جراحی دیگه خروج ناقص و دستی مواد غلیظ و دفعی در ریه نوزاد (در روش طبیعی فشار وارده به قفسه سینه نوزاد زمان تولد باعث خروج این مواد از ریه میشه) دوبرابر شدن خونریزی دوره استراحت و درد طولانیتر برای مادر که مستلزم مصرف مسکن‌های قوی هست که باتوجه به شیردهی مادر، اعمال محدودیت میکنه احتمال بیشتر چسبندگی دیواره و دردهای شکم و زیرشکم افتادگی و شل‌شدن بیشتر عضلات و بروز مشکلات ادراری حالا چی باعث میشه که 4برابر استاندارد دنیا تولد ناشی از سزارین داشته باشیم خودش یه مقوله دیگه هست!
    • بدون نام IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      9 8
      شما اگر جستتجو کنی تمام دلایلش را می یابی. سزارین به جا بسیار هم خوب است. وقتی شرایط برای یک زایمان طبیعی ایمن برای مادر و جنین مهیا نباشد، سزارین پیشنهاد می شود. عوارض سزارین برای مادر و نوزاد کم نیست ولی وقتی خطر جانی در میان باشد، مضرات سزارین به حساب نمی آید.
    • بدون نام IR ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      17 3
      یه جستجوی کوچیک تو اینترنت بزنی متوجه میشی بهتره خبرآنلاین هم درباره سزارین اطلاع رسانی دقیقی منه. واقعا شده یه وسیله پولدار شدن برای بعضی دکترا
    • بدون نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      10 14
      بدی اش اینه که اگه یک زن باردار سزارین کنه درد نمی کشه...لابد چون زن=درد سزارین بده!!!!! ولی به این فکر نمی کنن که خیلی از زایمان های طبیعی ممکنه باعث مرگ مادر و بچه بشه. یا در صورت بالا بودن وزن نوزاد پروسه طولانی بشه که خطر عقب موندگی ذهنی بچه رو داره.
    • بدون نام IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      9 13
      بديش اينه احتمال نازایی بعد از سزارین وجود دارد. احتمال خونریزی بعد از زایمان بیشتر است . دردهای لگنی و چسبندگی بیشتر است، هزينه بسيار بالا
    • یاسی IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      3 7
      اونایی که به سؤال ایشون نظر منفی دادن هدفشون چی بوده؟ 1- نمی خوان جواب سؤالو بدونن 2-اعلام کردن که سؤال کردن بده....اگه می شه شفاف سازی کنین بنده هم در جریان باشم!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    21 42
    سزارین= رستم زاد فارسی را پاس بداریم
    • بدون نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
      16 2
      آقاي رستم زاد : اين ها همه افسانه است.... چرا خودت را به فراموشي مي زني؟
  • بدون نام IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    12 3
    چه میکنه چشم و هم چشمی
  • بدون نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    11 19
    زایمان طبیعی هزار و یکجور مشکل ایجاد میکنه.... بگذریم از درد وحشتناکی که زن باید تحمل کنه. سزارین خیلی هم خوب است
  • مهتاب IR ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    8 7
    کمر درد چسبندگی لوله های رخمی عفونت و طول دوره بهیودی.... متاسفانه در ایران سزارین کالس محسوب میشه و خیلی از خانمها به دلیل ترس از درد دست به جنین اقدامی میزننند.در صورتی که در کشورهای پیشرفته اروپا و آمریکایی سزارین نه تنها کلاس محسوب نمیشه و مخالفن چون زایمان یک امر فیزیلوژیک هست و باید طبیعی مثل موجودات دیگه انجام بده مادر زایمان رو.کشورهای پیشرف علمی بر تشخیص زایمان سزارین مانند زایمان بریچ یا همون بد قرار گرفتن بچه یا ....نباشه پزشک حق سزارین کردن بچه رو نداره.ولی ایران پزشک منافع خودش رو در نظر میگیره چون هزینه سزارین بالاتره.اولین کسی که با روش سزارین به دنیا آمد ژولیوس سزار بود که اون هم علت داشت چون خیلی جثه بزرگی داشت.و نوزاد بالای 4.500 کیلوگرم باید به روش سزارین به دنیا بیاد
  • بدون نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    20 6
    برای اطلاع خانوم وزیر بهداشت باید عرض کنم اخیرا پارلمان ترکیه قانونی رو در ممنوعیت سزارین در بیمارستان ها تصویب کرده و به مبارزه با این عمل پرداخته است. شما چه کرده اید خانوم وزیر؟
  • چوپان IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۰
    9 4
    عزیزم اگه میخوای پارسی رو پاس بداری درست پاس بدار رستم زایی درسته نه رستم زاد.رستم که خودش نمیزائه که رستم زایی
  • کدو IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    8 3
    من نمیدونم این کلمات عجیب و نا هنجار از کجا میان؟ حتی درست تو زبون ادم نمیچرخه گیر میکنه. رستم زاد !!!!! اخه اینم شد معادل؟
  • ناشناس IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    14 4
    زایمان طبیعی خوبه اما نه در ایران ! ما چاره ای جز سزارین نداریم اگه نمی خواهیم در اثر اشتباهات ماماهای شاغل در بیمارستانها که بجای متخصصان زایمان طبیعی را انجام میدن جان خودت و جنینت به خطر بیفته . متاسفانه متخصصان ما کلاسشون بالاست و تا بیمار دچار مشکل حادی نشه در محل حاضر نمیشن . من شخصا سزارین شدم و راضیم . هیچ عوارضی هم نداشت در کشور ما متاسفانه مادرها موش آزمایشگاهی هست.
  • هومان IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    8 4
    تو کشورای پیشرفته سزارین فقط در صورتی انجام میشه که جون مادر وبچه در خطر باشه
  • صالحی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    7 4
    من خودم به شیوه طبیعی زایمان کردم . ولی این چیزی نبود که لحظه زایمان بهش فکر کنم . از اول ابرداری یا شاید قبل از اون با خودم فکر می کردم وقتی تمام پستانداران بدون حضور پزشک و امکانات و ... یا حتی مادران ما توی خونه به راحتی بچه به دنیا میارن پس من چرا نتونم این کار طبیعی را انجام بدم . اینقدر آمادگی روانی برای این قضیه داشتم که درد زایمانم سه ساعت بیشتر طول نکشید البته انکار نمی کنم درد زیاد بود وسط زایمان به خودم و همه اطرافیان فحش می دادم اما همین که از زایمان فارغ شدم و دختر ناز و خوشگلمو دیدم و بعد از ریکاوری جاتون خالی یه کباب تپل زدم همه دردام یادم رفت تازه بعدش به راحتی بلند شدم خودم تنهایی توی بیمارستان می چرخیدم و به مادرای دیگه سر می زدم واقعا زایمانم زیباترین خاطره زندگیمه
  • بدون نام ES ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    3 6
    حلا دیگه همه کارشناس شدن
  • مریم IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۳۱
    5 3
    چه اشکالی داره...نفت و گاز اول بودیم چه شدیم که الان تو این مورد سومی باشیم....در زمینه عمل جراحی زیبایی بینی هم ایران مقام اول یا دومی داره....افرین بر خودمون.
  • بدون نام IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    2 2
    درود بر همه ی مادر و پدر های کار شناس .دخترم به تازگی سزارین کرده .در دورهی حامله گی بسیار ناراحتی داشته و استرس .در زمان بار داری همسرش بیکار شد 2 نبود خوراک و میوه .و سبزی 3گرانی وسایل کودک .4 اب وهوای نا سالم تهران 5در تیر رس بودن افکار بد خانواده که بچه دختره 6 نا راحتی و افسردگی همه و همه دست به دست هم میدهد که پزشک او را سزارین کرد البته بعد از حاملگی بیکاری بوجود امد ...........
  • بدون نام IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    5 1
    اون دوستانی که مخالف سزارین هستن: 1- در کشورهای غربی سزارین کمتر هست به علت هزینۀ بالا و عدم پوشش بیمه ای سزارین. 2- با وجود اینکه سزارین یک جراحی محسوب میشه و به نسبت هم جراحی تهاجمی هست اما خیلی از متخصصین زنان و زایمان خودشون سزارین میکنن 3- خیلی از دوستان اطلاعات غلط در مورد هر دو پروسه دارند. مثل هر چیز دیگه ای هر یک از این دو روش مزایا و معایبی داره