۰ نفر
۲۹ دی ۱۳۸۷ - ۱۰:۵۹

حسینی به عنوان رییس کار گروه بررسی بحران مالی جهان از اجرایی شدن ایده ای خبر می دهد که کارشناسان اقتصادی 3 ماه پیش آن را مطرح کردند.

محمد هیراد حاتمی: گذر از روز های سخت بحران مالی جهان، مردان اقتصادی دولت را وادار ساخته است تا ایده های گذشته را از بایگانی بیرون آورند و برای رهایی از بند بحران اقتصادی جهان چاره اندیشی کنند. برگزاری نشست وزارت اقتصاد با برخی از سرمایه‌‏گذاران ایرانی مقیم خارج در هفته جاری نیز حاصل همین چاره اندیشی های دولتی است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی قصد دارد تا سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج را به یک نشست دعوت کند تا بر اساس آن آخرین راه های جلو گیری از بحران جهانی بر اقتصاد ایران را مورد تحلیل قرار دهند. طرحی که هم اکنون بر روی میز وزیر اقتصادی و امور دارایی قرار گرفته است در نخستین روزهایی که جهان، بحران مالی کنونی خود را تجربه می کرد در ذهن رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران منفجر شد.

 نهاوندیان که در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور پیدا کرده بود  به واسطه تحصیلات دانشگاهی خود در رشته اقتصاد به بررسی بحران مالی جهان می پرداخت. وی در پایان صحبت های خود بدون آنکه با پرسشی از سوی مجری برنامه تلویزیونی مواجه شود عنوان کرد بهترین زمان ممکن برای جذب سرمایه ایرانی های مقیم خارج از کشور است: " در شرایط بحران اقتصادی جهان مسئولان دولت باید از این فرصت استفاده کنند و چاره ای بیاندیشند تا سرمایه گذاران خارج از کشور سرمایه های خود را به ایران بیاورند. "

 این ایده چند روز بعد نیز از سوی برخی دیگر کارشناسان اقتصادی مطرح شد تا محمد نهاوندیان به تنهایی این ایده را مطرح نکرده باشد. مرتضی الله داد، رییس موسسه عالی بانکداری از جمله افرادی بود که ایده منفجر شده در ذهن رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران را بهترین راهکار برای استفاده  ایران از بحران اقتصادی جهان عنوان کرد: " ایران می تواند از این بحران برای جذب سرمایه داران ایرانی که سرمایه خود از ایران را فراری داده اند، استفاده کند. "

بنا بر این می توان گفت که " دعوت از سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور " اتفاق تازه ای در وادی مقابله با بحران جهانی به حساب نمی آید چرا که پیش از آن نیز کارشناسان زیادی ایده آن را مطح کرده بودند تا وزیر امور اقتصادی ودارایی عنوان رییس کار گروه بحران مالی ایده پرداز نهایی این طرح لقب نگیرد. 

اما شمس الدین حسینی نه به عنوان وزیر امور اقتصادی و دارایی بلکه در قامت رییس کار گروه بحران مالی جهان خبر از عملی شدن این ایده را عنوان کرده است. وزیر اقتصادی و امور دارایی در شرایطی که جهان، بحرانی مالی ای را تجربه می کند که از خیابان منهتن نیویورک آمریکا سرچشمه گرفته است در رابطه با دعوت سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور به خبر گزاری ایلنا اینگونه توضیح می دهد: " یکی از اولویت‌‏هایی که در کارگروه به آن می‌‏پردازیم، بررسی وضعیت سرمایه‌‏های ایرانی‌‏ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس و سایر کشورهای دنیاست. "

 حسینی عنوان می کند سیاست تشویق برای سرمایه گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور محیا می شود تا آنها سرمایه های خود را به داخل ایران بیاورند: " در واقع مسیرهایی که سرمایه‌‏ها را منتقل می‌‏کنند را مورد بررسی قرار می‌‏دهیم و قرار است با اتخاذ تدابیری از جمله ایجاد مشوق‌‏هایی برای سرمایه‌‏گذاری در کشور زمینه حضور آنان را در کشور فراهم کنیم. "

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 2370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =