ایسنا نوشت:

قائم مقام وزیرعلوم در امور بین‌الملل از راه‌اندازی سه كرسی جدید زبان فارسی و ایران شناسی در كشورهای اسلونی، اسلواكی و تركیه در سال جاری خبر داد.

 

 دکتر ارسلان قربانی با بيان اینکه میزان تقاضا برای ایجاد كرسی زبان فارسی و ایران شناسی از سوی كشورهای مختلف زیاد است، اظهار داشت: در حال حاضر كرسی زبان و ادبیات فارسی و ایران شناسی در 32 كشور جهان از جمله استرالیا، قرقیزستان، رومانی، گرجستان، الجزایر، بوسنی، ویتنام، ونزوئلا، چین، جمهوری چك، فرانسه، روسیه، سوریه، بنگلادش، قزاقستان، اكراین، تركیه، كلمبیا، هندوستان، ارمنستان، پاكستان، سوئد، سنگال، لهستان، بلاروس، صربستان و برزیل فعال هستند.

 

وی افزود: كرسی زبان فارسی در استانبول تركیه نیز فعالیت دارد اما با توجه به تقاضاهای زیاد، این كرسی امسال در آنكارا نیز راه‌اندازی خواهد شد.

 

دکتر قربانی به تلاش و رایزنی وزارت علوم و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مجموعه دولت به منظور رفع خلاهای موجود در اعزام استادان زبان فارسی و ایجاد كرسی‌های آن در خارج كشور اشاره و ابراز امیدواری كرد راهكارهای عملی برای حل محدودیت ایجاد كرسی‌های زبان فارسی و ایران شناسی در خارج كشور به زودی مطرح و اجرایی شود.

 

وی یكی از اقدامات وزارت علوم در راستای توسعه كرسی‌های زبان فارسی را تربیت استادان بومی زبان فارسی در كشورهای مختلف عنوان كرد و گفت: براساس این طرح، دانشجویان علاقمند به فراگیری زبان و ادبیات فارسی از كشورهای مختلف برای تحصیل در مقطع كارشناسی ارشد این رشته به ایران می آیند و پس از فارغ التحصیلی، وظیفه ایجاد و اداره كرسی زبان فارسی در كشورشان را برعهده می گیرند.

 


بورسيه 200 دانشجو از 60 كشور خارجی در قالب طرح تربیت استادان بومی زبان فارسی

 

رئیس مرکز همکاریهای علمی و بین المللی وزارت علوم با بیان اینکه درحال حاضر 200 دانشجو از 60 كشور خارجی به صورت بورسیه در قالب طرح تربیت استادان بومی زبان فارسی در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند، افزود: وزارت علوم پس از فارغ التحصیلی این دانشجویان از راه برگزاری كنفرانس های علمی، كارگاه های آموزشی مشترك، ارسال تجهیزات، كتاب، لوح فشرده و منابع آموزشی درسی و غیردرسی ارتباط خود را با كرسی های زبان فارسی كه تدریس آنها در دست این دانش آموختگان دانشگاه های ایران است حفظ خواهد كرد.

 

دکتر قربانی برگزاری دوره‌های بازآموزی برای دانشجویان خارجی كرسی‌های ایران شناسی و زبان فارسی در داخل كشور را از دیگر برنامه‌های در دست اقدام وزارت علوم به منظور تقویت كرسی‌ها و گسترش زبان فارسی برشمرد و گفت: سالانه حداقل 50 نفر از دانشجویانی را كه مشغول تحصیل در كرسی‌های زبان فارسی و ایران شناسی هستند، به ایران دعوت كرده و دوره‌های بازآموزی برای آنها برگزار می‌كنیم كه آشنایی با فرهنگ، تمدن، آداب و رسوم ایرانیان نیز از دیگر اهداف برگزاری این دوره‌های آموزشی است.

 


آیین نامه ایجاد كرسی‌های اسلام شناسی تهیه شد

 

وی همچنین در خصوص كرسی های اسلام شناسی نیز گفت: آیین نامه ایجاد كرسی‌های اسلام شناسی تهیه شده است و به همه سفارتخانه‌ها فراخوان داده ایم كه درصورت نیاز به راه‌اندازی این كرسی‌ها، موضوع را به وزارت علوم اعلام كنند و از طرف دیگر نیز از دانشگاه‌ها خواسته‌ایم استادان علاقمند و واجد شرایط خود برای تدریس در این كرسی‌ها را به ما معرفی كنند.
301301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 233307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =