پدران و مادران در مقایسه با افرادی که فرزندی ندارند،‌ کم‌تر به آنفولانزا و سرماخوردگی دچار می‌شوند. شاید فرزندان با ایجاد شادی، سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند، شاید هم وقتی برای بیمار شدن والدین نمی‌گذارند!

بهنوش خرم‌روز: کودکان با ورود خود به زندگی والدین،‌ خیلی چیزها را همراه با خود به زندگی آن‌ها وارد می‌کنند: شادی، بی‌خوابی‌های شبانه، بازی‌های کودکانه، هزینه‌های عجیب و غریب و .... و البته ویروس‌های مختلف! اما با این که والدین ممکن است به واسطه فرزندان خود، در معرض بیماری‌ها و عفونت‌های زیادی قرار بگیرند که فرزندنشان بدان‌ها مبتلا می‌شود، به نظر می‌رسد که والد بودن باعث مقاومت در برابر برخی بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شود.
به گزارش نیوساینتیست، شلدون کوهن و همکارانش در دانشگاه کارنگی ملون واقع در پیتزبورگ پنسیلوانیا، سه مطالعه را بررسی کرده‌اند که در آن‌ها، محققین، ویروس آنفولانزا یا سرماخوردگی را وارد بینی افراد می‌کردند،‌ سپس افراد را پیگیری می‌کردند تا ببینند که کدامشان به بیماری مبتلا می‌شوند. گروه کوهن به این نتیجه رسید که والدین در مقایسه با افرادی که بچه نداشتند،‌ تنها با احتمال 48 درصد بیمار شده بودند.
جالب این‌ بود که هر چه تعداد فرزندان یک خانواده بیشتر بود، والدین در برابر بیماری مقاومت بیشتری از خود نشان دادند. جالب‌تر این که این فرزندان، لزوما نباید در خانواده حضور می‌داشتند تا چنین تاثیری روی والدین داشته باشند. والدینی که قبل از انجام مطالعه، فرزندانشان خانه را ترک کرده بودند، تنها 27 درصد، در مقایسه با افراد بدون فرزند، بیمار شده بودند.
محققین میزان آنتی‌بادی ویروس‌های مورد مطالعه را، در بدن افراد شرکت‌کننده اندازه گرفته بودند. میزان آنتی‌بادی ویروس در بدن والدین و افراد بدون فرزند به یک اندازه بود. پس چه چیزی می‌تواند این تفاوت را توجیه کند؟
گروه کوهن حدس می‌زنند که والد شدن، همراه با شادی و کم شدن سطح استرس است که این دو عامل، باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. شاید دلیلش همین باشد. شاید هم دلیلش این است که والدین، دیگر وقتی برای بیمار شدن ندارند! برای همین هم بیمار نمی‌شوند.

 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 228556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۷
    7 0
    این باقی مانده عمر ما متعلق به فرزندانه و ما به خودمون اجازه نمیدیم که لحظه ای از اونو صرف خودمون بکنیم.حتی جای اونا بیمار شدن هم خیلی کیف داره.(پدرومادر)