فارس نوشت:

وزیر اقتصاد در حالی چند روز پیش از عدم تغییر قیمت حاملهای انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها سخن گفت که مشخص نیست این بحث فقط مختص بخش خانوار است یا صنایع را نیز شامل می‌شود و همین مسئله صنعتگران را دچار بلاتکلیفی و ناتوانی در برنامه‌ریزی برای تولید خود کرده است.

  عدم اعلام زمان دقیق اجرای مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها تا حد زیادی صنعتگران را با مشکل در برنامه‌ریزی برای تولید خود روبرو کرده است و البته این روزها علاوه بر این مسئله، افزایش یا عدم افزایش قیمت حاملهای انرژی نیز بیش از پیش بر ابهامات بخش صنعت افزوده و تولیدکنندگان را از برنامه‌ریزی دقیق برای تولید خود ناتوان کرده است.

در چنین شرایطی مسئولان وزارت صنعت و به ویژه رئیس ستاد تحول صنایع پاسخگوی سؤالات صنعتگران و خبرنگاران در این خصوص نبوده و از اعلام برنامه‌های این وزارتخانه خودداری می‌کنند.

* حمایت از صنایع به جای رضایت مقطعی خانوارها

آرمان خالق، عضو کارگروه حمایت از تولید در این مورد با ابراز بی‌اطلاعی از برنامه دولت در قیمت‌گذاری حاملهای انرژی بخش صنعت طی مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها  گفت: اگر قرار است استثنایی در تغییر قیمت انرژی ایجاد شود باید بخش تولید در اولویت اول قرار داشته باشد تا با اعمال نرخ پایین‌تری برای انرژی این بخش، امکان بهره‌ور شدن کارخانه‌ها و رشد اقتصادی کشور فراهم شود.

وی تصریح کرد: دولت باید یارانه‌ها را به صورت هدفمند و هوشمندانه بین بخش‌های مختلف تقسیم کند و اگر به جای کسب رضایت مقطعی خانوارها ازطریق ثابت نگه داشتن قیمت انرژی این بخش، این فرصت را در اختیار بخش تولید قرار دهد، در نهایت سود حاصل از این مسئله نصیب همه مردم خواهد شد و بهبود زیربنای اقتصادی کشور را شاهد خواهیم بود.

* وزارت نیرو صنایع را تهدید می‌کند

خالقی در ادامه با اشاره به تهدیداتی از سوی وزارت نیرو و قطع مقطعی برق واحدهای صنعتی بدهکار گفت: در حال حاضر برخی صنایع برای پرداخت قبوض انرژی خود با مشکل روبرو هستند و وزارت نیرو نیز با قطع مقطعی برق این واحدها در برخی روزها به آنها هشدار می‌دهد.

وی افزود: با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و بالا رفتن مصرف برق در کشور، نگران قطع برق صنایع در زمان‌های پیک مصرف انرژی هستیم زیرا وزارت نیرو توانایی پاسخگویی به همه نیاز کشور را ندارد.

وی همچنین با اشاره به بدهی برخی صنایع به شرکت گاز گفت: وقتی پرداخت پول انرژی یک واحد تولیدی 4 یا 5 ماه به تعویق می‌افتد شرکت گاز یا وزارت نیرو به این واحدها هشدار می‌دهند.

عضو کارگروه حمایت از تولید افزود: در حال حاضر پرداخت پول انرژی برخی واحدهای صنعتی با تأخیر همراه است که این مسئله نشان دهنده وجود مشکل جدی در تأمین نقدینگی این واحدها است.

* تناقض‌گویی مسئولان

بحث عدم افزایش قیمت حاملهای انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در حالی مطرح است که رضا فاطمی امین، رئیس ستاد تحول صنایع اخیراً در مورد نحوه قیمت‌گذاری انرژی مصرف بخش صنعت به فارس گفته بود: در مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها افزایش قیمت برق صنایع خیلی کمتر از قیمت گاز خواهد بود و در نتیجه نیازی به ارائه خط اعتباری انرژی برای برق نیست.

از سویی وزیر اقتصاد چند روز پس از این صحبت فاطمی امین از منتفی شدن افزایش قیمت‌ انرژی در فاز دوم هدفمندی سخن گفته‌ است که نشان می‌دهد تصمیمات مهمی مانند قیمت‌گذاری انرژی در عرض چند روز قابل تغییر است و پیش از اعلام تمام ابعاد آن مانند تورم فزاینده و سنگینی که منجر به منتفی شدن افزایش قیمت حامل‌های انرژی شد، تمام ابعاد کار سنجیده نمی‌شود.
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 225771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۶
    2 0
    من نمی دونم کسی که این مقاله رو نوشته چه درکی از جامعه داره یا نه , اما تا حالا هم فشار زیادی از طرف حاملهای انرژی بر خانوارها اومده ! پس بهتره نویسنده ...